Sevgi sabırlı ve yürektendir, sevgi kıskanç ve övüngen değildir. -İncil |
|
||||||||||
|
Terbiye; insan için aile içerisinde başlayan, okul hayatı ve sonrasında devam eden bir eğitim şeklidir. Yalnız bilinmelidir ki ;kaba kuvvet kullanmakla insanı terbiye edemeyiz. Aksine insandan içinde bulundukları rüyalarını, kurdukları hayallerini ellerinden almış olacağımız, akıllardan çıkarılmamalıdır. Ben bu konuda büyüklerimizin dillerinden düşürmediği şu sözü, kaba kuvveti tercih edenlere her daim söylemekten geri durmam. “Dayakla olsa idi; eşek, at olurdu.” onun için hiçbir çocuğumuzu dayakla eğitme yolunda yürünmemelidir. Göz önünde olan bu gerçeği görmezden gelmek, hayatımızın telafisi mümkün olmayan hatası olacaktır. Çocuklarımızı şiddetle terbiye etmeyi tercih ettiğimiz anda onların da kaba kuvvetin işe yaradığına inanmasını sağlamış oluruz. Bizler, kendimizden sonra gelen nesillerin tatlı dille eğitilmesinde etkili olmayı başarabilirsek hayatımızda yer bulan şiddet kuyusunu bir daha açılmamacasına kapatırız. Kendimden büyükler ve kendi devremdeki kimselere bu konu ile alakalı fikirlerimi beyan etmeden geçmenin doğruluğuna inanmıyorum. İnsanlara anlatmak istediğim şey, kalbini dilini terbiye etmeden bir başkasını terbiye etmenin mümkün olmadığı gerçeğinin görülmesi gerekmektedir. Sözünü ettiğim gerçeği görmemek; önümüze bakmadığımızın, yola her çıktığımızda havaya baktığımızın göstergesidir. Bir mesai arkadaşımla terbiye konusunda muhabbet ederken arkadaşım, peygamber efendimiz Hz. Muhammed (sallallahualeyhi ve sellem)’in bir sahabe ile olan konuşmasından bahsetti. Bende bu muhabbet büyük bir etki yarattı ki; bu kadar olur, dedim. Sizlerle de bu güzel muhabbette anlatılan konunun paylaşılmasını ve sizleri bilgilendirmeyi uygun buldum. Bir gün Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)’e sahabeden bir tanesi gelir ve sorar. Ya Resulallah! Ben çocuğuma bir tokat vurdum, efendimiz şu cevabı verir :”Sen bu çocuğu baştan bozmuşsun.” der ve bir şahsın kaba kuvvetle terbiye edilemeyeceğine dikkat çeker. Ailelerden özellikle ricam:Çocuklarınıza, genç evlatlarınıza karşı şiddete yönelmeden terbiye etme yolunun geçtiğine inanmanız lazım gelmektedir. Sadece fiziki şiddetten bahsetmek doğru değil; elbette dilinizle de şiddet uygulayarak evlatlarınıza eğitim vermeniz doğru olmaz. İnsanların ağzından çıkan her kelimeye dikkat etmesi gerekmekte, evladını terbiye edebileceği fikri ile küfür yahut manasız kelimelerin geçtiği cümleler sarf etme yoluna gidilmemelidir. Bu konuda yapmış olduğum küçük gözlemlerim, bana bu yazıyı kaleme almam gerektiğini gösterdi. Ben de sizleri bilgilendirmem gerektiğini düşünerek doğru olduğuna inandığım fikirlerimi satırlara dökmekten geri durmadım. Gerçekten gördüklerim duyduklarım insanların terbiye konusunda çok yanlış bir yol izlediklerini gösteriyor. İnanmadığınız bir yola çıkmanız halinde, sonunu getiremeyeceğiniz hiçbir zaman unutulmamalıdır. Biz; evlatlarımızın, eğitiminde başarıya ulaşamadığımız takdirde kurumaya bırakılmış bir çiçek halini alacağından emin olunmalıdır. Bahsi geçen olayın meydana gelmesinin en büyük sorumluluğunun yine üzerimizde olacağı unutulmamalıdır. Eğer aklımızdan çıkarırsak sırtımıza yüklenen ağırlığın altından kalkamayacağımızdan şüphe duyulmamalıdır. Bu konuda inandığım bir şey daha var: Terbiyesizliğin şiddetle yok edilebileceği fikri, insanları çıkılmasına imkan bulunmayan karanlık bir yola itecektir.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hüseyin İbiş, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |