..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Pek çok doktorun yardımı ile ölüyorum. -Büyük İskender
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Yûşa Irmak




24 Şubat 2021
Cahit Sıtkı Bugün de Yarın da Okunacaktır  
Yûşa Irmak
Geçen gün Cluphouse’da benden üç yaş büyük Özgür kardeşimle biraz gevezelik ettik. Kendisi öyle yazıp çizemez ama iyi bir okurdur. Özellikle edebiyat alanında yeni çıkan eserleri, eserlerin sahiplerini hem tanır hem de takip eder. Hatta yeni kalemşörlerden birkaç isim söyleyip sonra güzel bir dille de savundu. -ben kimseyi yermemiştim, konuşası gelmişti- Sonra laf dönüp dolaştı nedense Cahit Sıtkı Tarancı'ya geldi. Özgür abi: “Kim okuyor Yuşa bugün Cahit Sıtkı'yı?" diye sitem dolu bir söz söyledi… Daha sonra da; "o şiirler"in eskidiğini filan söyledi…


:ADGI:
Geçen gün Cluphouse’da benden üç yaş büyük Özgür kardeşimle biraz gevezelik ettik. Kendisi öyle yazıp çizemez ama iyi bir okurdur. Özellikle edebiyat alanında yeni çıkan eserleri, eserlerin sahiplerini hem tanır hem de takip eder. Hatta yeni kalemşörlerden birkaç isim söyleyip sonra güzel bir dille de savundu. -ben kimseyi yermemiştim, konuşası gelmişti- Sonra laf dönüp dolaştı nedense Cahit Sıtkı Tarancı'ya geldi. Özgür abi: “Kim okuyor Yuşa bugün Cahit Sıtkı'yı?" diye sitem dolu bir söz söyledi…

Daha sonra da; "o şiirler"in eskidiğini filan söyledi…

İşte bu sözüne benim de canım sıkıldı. Öyle çok belli etmemeye çalışsam da “Okuma aşkımızı tetikleyen, benim gibilerin kalemi sevmesini sağlayan şairlerden biri değil mi Cahit Sıtkı” diye sordum. Tuhaf bir ses tonuyla böyle dalga geçer gibi yanıtladı, geç git işte der gibi… Bir şey de diyemedim, sonra kızdım ve uygulamadan çıktım. Kendimi dinlemeye başladım ve bendeki Cahit Sıtkı'yı hayal edip onunla yaşamaya koyuldum.

Bu ismi ilk kez lise yıllarımda öğretmenimiz Sultan Hoca’nın sınıfta Cahit Sıtkı’nın babasına yazdığı bir mektubunu okurken duymuştum. Mektupta şairliğin meslekten sayılamayacağına, oğlunun şairliğine kaygılı babaya; oğul, içindeki sesi ve derin arzuyu durduramadığını, şiir yazmadan yaşayamayacağını söylüyordu.

Bu yalın sözlerden çok etkilenmiştim. Hatta hayallere kapılmıştım, ülkü edinmiştim: Günün birinde ben de mutlaka şiirler yazacak belki de şair olacaktım. İçimdeki sesi durduramadığım için nesirler, şiirler yazıp edebiyat alanında karalamalar yapacaktım...

Sonra, o muhteşem, "Yaş otuz beş! Yolun yarısı eder" dizesiyle karşılaşmış olacağım ben de çoğu kişi gibi... Cahit Sıtkı hayatıma, tıpkı şiirleri gibi, durgun, sessiz, usul usul girmişti. Gün eksilmedikçe hiçbir şeyden yakınmayan bu şiirde daima hazin bir yalnızlık hissedilir…

Aslında, bohem olmak isteyen bir kişinin şiiri. Ne var ki, aylaklığı, Anadolu Ajansı çevirmenliğinden Toprak Mahsulleri Ofisi çalışanlığına, bir dizi, takım elbiseli, kravatlı, hatta belki de siyah kolluklu iş silindir gibi ezip geçer… Baudelaire hayranlığı, yaşamdan şiire, kalabalık noktalar, noktalı virgüller, virgüller, ünlemler ordusuyla git git çöküntüye uğrar. Belki birçoğumuzda olduğu gibi...

Yine de şaşırtıcı bir analiz söz konusudur: Bohem gezenin düşünce, isyan ve duyguda bilenmişliğine, bireyin kıstırılmışlığı, o soğuk ve resmi toplumun bir örnek insanları karışıverir. Şiir, hülyasında isyankâr, yaşayışında -istenildiği, buyrulduğu biçimde- derli toplu bir çaresizin sözleriyle örülmeye namzettir artık.

Bütün bir hayata daha 1936'da şu acı dizeyle yaklaşılmıştır: "Alıştığımız bir şeydi yaşamak." Bence alabildiğine etkileyici bir dize. Yaşamak istediklerim, düşlediklerim yerine yaşamak zorunda kaldıklarımla yüz yüze geldikçe, Cahit Sıtkı'nın dizesini yineleyip dururum bugün de...

Ben de öyle yaşadım Ömrümde Sükût şairini. Ziya Osman Saba'ya yazılmış, bütün bir poetikayı dile getiren Ziya'ya Mektuplar'ı fırsat buldukça karıştırdım ve asıl Cahit Sıtkı'yı bu güzel eserde buldum diyebilirim... Ah bu arada eser diyorum; çünkü zaman içinde yazılmış mektuplar bunlar ve Cahit Sıtkı'nın otobiyografik romanı gibi de okunabilir ki sanıyorum ben hep bu gözle okudum..

Mektuplar, hele Ziya Osman Saba'nın baştaki "Cahit'le Günlerimiz" yazısı, Tarancı'nın bir türlü gönlünce yazamadığı o, aylak gezen, aylak düşünen, özgürlüğünü bir mücadele gibi değil, doğrudan doğruya var olmanın temel sebebi sayan “Flaneur” türküsünü açıkça ifade ediyor. Kıstırılmışlığın pençesinde hazin bir türkü.

Bu türküye, tek tek dizelerde rastlamak da olası. Sürgit iç huzursuzluğu, sürgit ölüm ve -Ziya Osman'ınkinden o kadar farklı- ölüm özlemi. Dizeler söylüyor: Biten günün sonunda hem bayram, şenlik başlar, hem yalnızlık. "Yolculuk sanırsın / Issız deniz gibi."
Sonsuz gitmek isteği: "Robenson, halden bilir Robenson, / Adan hâlâ batmadıysa eğer, / Alıp götürsen beni oraya, / Deniz yolu kapanmadan evvel!"

Öyle ya gitmek istiyordu Cahit Sıtkı, diyebilirdim arkadaşıma. Ünlem işaretlerinden, üç noktalardan kaçıp kurtulmak, ıssız adada, ıssız denizde. Ama hep vazgeçirtiliyordu bohem yaşamaktan... Hakkı verilememiş özgürlük gırtlağı sıkılan bir insanın çektiği nefessizliğe dönüştürüyordu onu. Bir köşeye çekilip kabullenmek kalmış geriye, uslu uslu, tıpkı hepimiz gibi…

En sevdiğim dizesini not almışım ta liseli yıllarımda: "Aşk, dostluk!.. Hepsi dökülür yapraklar!"

Bir mektubunda diyor ki: "Valery'nin bahsettiği o gülüşler, o bakışlar, o hançerede kalan çığlıklar..."

Valla kim ne derse desin ben hiçbir zaman Cahit Sıtkı şiirinin göçüp gittiğine inanmadım. Öyle söyleyenleri de yıllardır dinlemişimdir. Sonra kopuk kopuk dizeler, ince bir şiir, insanın öncesiz sonrasız duyuşlarıyla örülü... Hayatında şiire açılamamış kişilere okuyun Cahit Sıtkı'yı, şiiri sevmediklerini iddia edenlere okuyun, etkilendiklerini illa ki sizlerde göreceksiniz. Bu azımsanacak başarı değildir diye düşünüyorum...

Toplumdaki kıstırılmışlık, bireyin kıstırılmışlığı, bir de böyle bakın mevzuya ne olur. Ve hiç kuşkusuz Cahit Sıtkı bugün de böyle okunacak, yarın da okunacaktır...

Bilmiyorum derdimi anlatabiliyor muyum acaba?



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sefil Tarihçilerimiz!
Tarihimizi Aydınlatan Bir Kitap
"Tufandan Önce" Kitabı Üzerine Notlar
Sadettin Kaplan’ı Kimler Tanıyor?
Elem Çiçekleri
O, Gariplere Ne Mutlu…
Prof. Dr. Ahmet Yaşar Ocak Kimdir? Eserleri Nelerdir?
Kum ve Köpüğü
Dalından Koparken Tekrar Açan
Sözü Şiir Olan Sultanlar

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yaşadığımız Kaos Türklerin İdrakini Gösterecek
Oyun veya Siyaset
12 Eylül Fermanı
Büyük Şairlerin Şiirleri Nasıl Okunur?
Dilin Düşündürdükleri
Pavese’nin Yaşama Uğraşı
Edebiyat Düşüncesi Üzerine…
Hasretin Sebebi: İlham
Cihan Harbi Yahudiler ve Türkler
Portrait Of May Sartoris Tablosu'nun Düşündürdükleri

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Geldim [Şiir]
Bir Hicran Nağmesi [Şiir]
Sakin Bir Acı [Şiir]
Sözün Çiçeği [Şiir]
Sevgiliye Hasretle [Şiir]
Geceye Kâside [Şiir]
Benimle Ölür Müsün? [Şiir]
Gözbebeği Turşusu [Şiir]
Beste-i Nigar [Şiir]
Bilemezsiniz [Şiir]


Yûşa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aşığı! Yayıncı, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yûşa Irmak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.