..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bilinç ruhun sesidir, tutkular ise bedenin. -Rousseau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Adem KALINSAZ




15 Ekim 2008
"Hak Eden Sevilir"  
Adem KALINSAZ
Bir kamyon kasasının arkasından okuduğumuz bu cümle ne kadar sade ve ne kadar derunî anlam ihtiva etmektedir diye düşünmekteyiz.


:BDGG:
Bir kamyon kasasının arkasından okuduğumuz bu cümle ne kadar sade ve ne kadar derunî anlam ihtiva etmektedir diye düşünmekteyiz.
Cümleyi “Hak eden sevilir.” Sadeliğinde ve formatında okuyunca “Dağlar yüksektir, trenler raylar üzerinde yol alır.” cümleleri kadar gerçek ve sıradan anlamlar çıkarmak mümkündür.
Ancak, acaba bu cümle gerçekten bu kadar sade ve basit midir?
Eğer cevap evet ise cümleyi basitleştiren etken kamyon kasası mıdır?
Yoksa dünya temaşasındaki yalın bir yansıma mıdır?
Yoksa buz dağının görünen yüzü, her zaman buz dağını en iyi temsil eden yüzü müdür?
***
İnsanoğlu, yaşam içinde gönlünü bir hoş eden, gönlünün meylini kendisine aksettiren çeşitli maddi ve manevi olgularla karşılaşmaktadır. Onun bu karşılaşması sadece var olan kalbin egemenliğinden kaynaklanan bir durum olmamaktadır. Zira gönlünün meyline bir vesile vardır. Bu vesile ona ulaştığında kalbindeki hisleri harekete geçirmektedir. Bunu ister estetik bir otomobil, ister bir insan (karşı cins ya da manen tesiri altında kaldığı bir ilim ehli âlim), isterse de ona kalbini yaratan ve basit bir et parçasına en ulvi ruhları yükleyen Yüce Rab olarak düşünün.
İşte bu meyillerdir ki hak edilmektedir, bu sebepten sevilmektedir.
***
Kim bilir bu yazının yer aldığı kamyon sahibi bu yazıyı “Miras değil, alın teri” babından yazdırmıştır. Ya da cümlenin yalın anlamının sonucuna sirayet etsin diye yazdırmıştır. Bu sebeplerden yazdırdı ise yine de helal olsun kendisine. Çünkü yazdırdığı cümle övülmeye değer niteliktedir.
Ancak, bir filoz, bir mütefekkir edasıyla, dağın yamacından ziyade, dağın içindeki cevheri kalp gözüyle görüp yazdırdı ise ve bu minvalde bir yaşamda ise “helal olsun” tepkisi hafif kalır. “Allah gönlünü kendisine meyleden kulunu sevsin ve bu meyili daim kılsın” demek daha doğru bir tepki olur kanısını taşımaktayız.
HAK EDEN SEVİLİR
Kimler sevilir?
Tabiî ki sevilmeye layık olanlar sevilir.
Peki, kimdir bu sevilmeye layık olanlar?
Bizi yoktan var eden, varlığından haberdar eden, türlü türlü nimetleri biz aciz kullarına tevdi eden, merhameti geniş, cömertliği pek, adaleti katî, her yarattığı mükemmel olan ve her yarattığında türlü beceriler halk eden, kendi namına istekte bulunmayıp yarattıklarının refahı için yarattıklarına üzerinden kalkabileceği görevler yükleyen şanı yüce ALLAH (c.c.) sevilir.
Sonra;
Varlığımızı varlığına sebep kılındığımız Server-i Âlem, Fahr-i Kâinat Efendimiz (s.a.v.) sevilir. Zira “Sen olmasaydın âlemleri yaratmazdım.” hükmü övgülerin kifayetsiz kaldığı ama salât ve selamların, O’na olan sevginin, muhabbetin göstergesi olacağı, yine bütün eza ve cefalara rağmen beddua yerine rahmet okuyan, “Cennete gir” denildiğinde “Ümmetimi almadan girmem” diyen Efendimiz “hak ediyor” sevilir.
Efendimizin: “Ashabım yıldızlar gibidir; hangisine tutunsanız felaha erersiniz.” cümlesinde övdüğü, sevdiği, iyi ve kötü günde kendisine dost olan, her şeylerini hiçbir maddi menfaat belemeden ve hiç çekinmeden O’nunla paylaşan ashâb-ı kirâm efendilerimiz “hak ediyor” sevilir.
Efendimizin varisleri (âlimler) “hak ediyor” sevilir.
Anne baba “hak ediyor” sevilir.
Müminler “hak ediyor” sevilir.
İnsanlığın hayrına hizmette bulunan mümin vasıflı mucitler, ehli ilim, ehli adl… “hak ediyor” sevilir.
Kays’ı Mecnun’laştıran Leylalar da, helâl dairesince “hak ediyor” sevilir.
Hepsinin farklı gerekçeleri (yaşamları, eserleri, dünyayı algılayışları, dünyaya-insanlığa katkıları vs.) olmakla birlikte aşağıdaki müstesna isimler de “hak ediyorlar” sevilirler.
Ebu Bekirler, Ömerler, Osmanlar, Aliler (r. anhum) “hak ediyor” sevilir.
Yunuslar, Mevlanalar, Hacı Bektaşi Veliler “hak ediyor” sevilir.
Fatihler, Yavuzlar, Kanuniler “hak ediyor” sevilir.
Fuzuli, Muhubbî, Mehmet Akif, Necip Fazıl, Sezai Karakoç “hak ediyor” sevilir.
Dünyanın süsü çocuklar masumdurlar “hak ediyorlar” sevilir.
Sevginin sırlarına erenler “hak ediyor” sevilir.
Kamyon kasasındaki yazıyı bu minvalde düşününce ne güzel bir söz:
“HAK EDEN SEVİLİR”
Selam ve muhabbetle.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazının Önemi / İlmi Yazı İle Bağlamak
Atatürk'ün Çocuklara ve Gençlere Mesajı
Ağlamak ve Gülmek
"Huzursuz Bacak"
Kitap ve Okumak II
"Yaş Otuz Beş"
Mevlana'nın Gel Çağrısı
Büyük Nedir? Küçük Nedir?
Yaşam Nedir?
Semboller ve Ayakkabının Ökçesi

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yoksulluğa Akif'ce Bir Yaklaşım
Çevresel Sorunlar ve Çözüm Yolları
Gezi Notları: Akçay, Altınoluk, Assos, Ayvalık, Edremit İzlenimleri
Baki Kalan Hoş Bir Seda; Hz. Mevlâna
Gezi Notları: Bursa İzlenimleri - III
"Çin İşi" Olimpiyat
Toprak Gönüllü Cengiz Aytmatov
Üstad
Belgesel Filmler; "Mustafa" ve "120"
Türkçe Olimpiyatları ve Kazanımlarımız

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Atatürk'ün Kardeşleri [Eleştiri]
Kör Şeytanın Kör Gözüne... [Eleştiri]
Gez Dünyayı, Gör Konya'yı [Eleştiri]
İçki Sahte, Ölüm Gerçek [Eleştiri]
Ne Kadar İtibar Etmeliyiz? [Eleştiri]
"Fikrim Yok" [Eleştiri]


Adem KALINSAZ kimdir?

Hayatı algılamaya çalışmak için düşünmek, çalışmak, üretmek ve yaşamak gerektiğine inanırım.

Etkilendiği Yazarlar:
Edebiyatın "Edep" kısmıyla dost olan bütün yazarlar.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Adem KALINSAZ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.