İnsanların arasında yaşadığımız sürece, onları sevelim. -Andre Gide |
|
||||||||||
|
HASTALIĞIN NEDENLERİ: Bu hastalık daha çok yetişkinlerde ve özellikle emeklilerde sıklıkla görülür. Hastalığın bilinen ve doğrulanan nedenleri şunlardır: * Yıllardır yazdıklarını okutacak birilerini bulamamak, hastalığın en belirgin nedenlerinden biridir. * Saçma sapan tv programlarını izlemekten gına gelmek. * Yazdığı şiir, deneme, öykü gibi bilumum yazı türlerini hiçbir yayınevine beğendirememek. * Etrafında kendisiyle birşeyler paylaşacak birilerini bulamamak. * Okumaya, yazmaya fazla düşkün olmak ve yazdıklarını biriyle paylaşma ihtiyacı duymak, hastalığın ortaya çıkmasında önemli bir etkendir. BELİRTİLER: * Hasta, gece yatağından kalkar, izediyata göndermek için şiirler yazar. * izedebiyata gönderilen her yazıyı okumaktan, hastanın gözleri kan çanağına döner. * İkide bir arkadaşlarına telefon ederek, siteye göndereceği şiirleri okur. * Aşırı duygusallık görülür. Bazı şiir veya denemelerine yapılan incitici yorumlara üzülür, ağlamaklı olur. ”Bunların amacı üzüm yemek değil, bağcıyı dövmek,” diye söylenir. * Hasta; yemek yaparken, bulaşık yıkarken gözlerini sabit bir noktaya diker.Sonra, bilinçsiz bir şekilde bulaşık elleriyle bilgisayara doğru yönelir, izedebiyatı tıklar. * Sık sık “Bugün izedebiyata hangi şiirimi göndersem, hangisini göndersem?” diye söylendiği duyulur. * izedebiyatta okurken, izedebiyata yazarken; çalan kapıyı, telefonu duymaz. Az ötede oturan eşini ve onunla evli olduğunu unutur. Hatta, hastalığı çok ilerlemiş olanların, eşini görünce, “A - aaaaaa! Bu adam ( kadın) da kim? ” diye şaşırdığı görülür. TAMAMLAYACI BULGULAR: * Hasta, sokakta gördüğü her kişiye; “Acaba bu, izedebiyata yazıyor mu? Yazdıklarımı okuyor mu ? ” diye bakar. * Gün arkadaşları ile, izedebiyattaki yazar arkadaşlarını birbirine karıştırır.Yazar arkadaşlarının gün’e gelmelerini bekler. * Telefonda kendisine “Alo! Ben ....” diyen hemen herkese, “Ay! Siz izedebiyattan falan falan mısınız yoksa?” diye sorar. AYIRICI TEŞHİŞ: İzedebiyat hastalığı ile internet hastalığı zaman zaman birbirine karıştırılır. izedebiyat hastalığını internet hastalığından ayıran en belirgin fark; izedebiyat hastalarının kendilerini ifade etmede, okuduklarını ve dinlediklerini hemen kavramada çok başarılı olmak, ülke sorunlarıyla çok yakından ilgilenmek gibi davranışlar göstermeleridir. EVRİM: * Bu hastalığın evrimi gençlerde değişken olmakla birlikte, yetişkinlerde, zamanında tedavi edilemezse çok uzun sürer. * Ekrana saatlerce bakmaktan, yeteri kadar uyumamaktan dolayı; hastanın göz altları siyahlaşır. HASTALIĞIN ÖTEKİ BİÇİMLERİ: * Bazı izedebiyat hastalarında, saatlerce pc başında kalmaktan dolayı görme bozuklukları ve kilo kaybı görülür. * Hasta; evine gelen herkese yazı ve şiirleri okumak , okutmak ister; reddedenlere karşı ise zor kullanma gibi davranış bozukluğu gösterir. * pc karşısında fazla oturmaktan sık sık belde tutukluk, nadiren de kamburluk görülür. * Bazı hastaların, izedebiyattaki yazıları okurken sürekli birşeyler atıştırmaktan dolayı , fazla kilo almaktan şikâyet ettikleri görülür. * Uzun süre hareketsiz kalma, izedebiyat yüzünden spor yapmayı unutma gibi sebeplerden dolayı; kadınlarda selülitlerde artma , erkeklerde ise, bel bölgesinde kalınlaşma görülür. TEDAVİ: * Hastalar, uzun bir süre bilgisayardan, dolayısıyla izedebiyattan uzak tutulur. * Hastalara, internet olmayan ortamlarda tatil yaptırılır...İzcilik, yürüyüş, aletli cimnastik gibi etkinliklerin çok yararlı olduğu, yapılan deneyler sonucunda kesinlik kazanmıştır. * Hastaları izedebiyat hastalığından kurtarmak için; kendilerini Halk Eğitimi bünyesinde verilen kumaş boyama, ahşap boyama gibi el sanatları kursuna göndermek en etkili tedavi biçimlerinden biridir. Herhangi bir dernekte çalışmak da hastayı biraz rahatlatır. * Bir yazıyı kitaptan okumanın, nette okumaktan daha zevkli, daha etkili olacağını anlatmak, bu kişilere çeşit çeşit kitaplar almak da çok olumlu sonuçlar verir. * Ayrıca izedebiyat hastalarına hayatın; yazmaktan, okunmaktan ve okumaktan ibaret olmadığını düşünmeye yönlendirmek için, onları tiyatroya, sinemaya götürmek de çok yararlı olur. Umarım sizin izedebiyat zevkiniz, hobi aşamasındadır.Bu hobinizin hastalığa dönüşmemesi için, gerekli önlemleri şimdiden alınız Çünkü, hastalık dediğiniz şey iğneyle giriyor, çuvaldızla çıkıyor. Hatta kazmayla!
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Kâmuran Esen, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |