..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamın her anı hakkını ister. -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Toplum ve Birey > Yûşa Irmak




18 Eylül 2023
Neyimizi Kaybettik  
Yûşa Irmak
Kimi kendi ideolojimizden görmüyorsak, onu düşman kabul ediyoruz. İyiliklerin, güzelliklerin, vatan ve millet severliklerin tekelimizde olduğuna inanıyor, bizden saymadığımız herkesin de bunlara düşmanlığından zerre kadar şüphe duymuyoruz.


:HJA:
Kimi kendi ideolojimizden görmüyorsak, onu düşman kabul ediyoruz. İyiliklerin, güzelliklerin, vatan ve millet severliklerin tekelimizde olduğuna inanıyor, bizden saymadığımız herkesin de bunlara düşmanlığından zerre kadar şüphe duymuyoruz. Karşımıza aldığımız insanlar bir STK, bir vakıf kurup memleket veya millet için hizmet mi yapıyorlar, vatandaşlarımızın bir eksiğini gidermek için çaba mı harcıyorlar, mutlaka bu işte bir bit yeniği olduğuna inanıyoruz! Merhum Aziz Bekkini’nin ifadesiyle İslamiyet’in “Hakk’a kulluk, halka hizmet” esasına oturduğunu benimsemişler, hizmet yapıyorlar dememize engel nedir? Güvensizlik mi, kıskançlık mı? Hazımsızlık mı?

Esasen bu güveni, hoşgörüyü yedi kat yabancılardan esirgemediğimizi gene onlardan öğreniyoruz. Kabına sığmayan bir ruha sahip olan Romenlerin ünlü yazarı Panait Istrati serserilik yıllarında Mısır’ın İskenderiye’sinde güneşli bir kış geçirmek için bir gemiye kaçak biner. Gemi İstanbul limanına yaklaşınca, uzaktan kalem gibi minarelerini gördüğü İstanbul’da dolaşmak arzusunu nasıl gerçekleştirdiğini “Akdeniz” kitabında şöyle anlatır: “Gemiden çıkıp İstanbul’u ziyaret edebilmem için pasaportum olmadığından, bir tayfa kasketi işimi gördü. Nöbet bekleyen Türk zaptiyesi, bunu pek ala fark etti; ama gülümseme ile karşıladı. Ayasofya’yı çalmayacağımı biliyordu.”

Istrati’nin tesirinde çok kalmış, hatta kendisini onun takipçisi diye nitelendiren Nicos Kazancakis’in de bizdeki hoşgörü dikkatini çekmiş olmalı ki hayranlık duyduğu Aleksi Zorba’nın romanını yazdı. Yunanlıdan ziyade bir Osmanlı olan Zorba sadece bir roman kahramanı değil, yaşamış, Kazancakis’e yakın dost olmuş bir insandı. Yıllar önce Almanya’da özel bir televizyon kanalı kızını bulmuş, onunla uzun süren bir röportajını yayınlamıştı. Bir yazar, sevdiği bir insanı anlatıyorsa, kalemini zapt edemez. Kazancakis “Aleksi Zorba” adlı romanının önsözünde Zorba’dan ne derece etkilendiğini şöyle anlatıyor: “… Ruhumda en çok iz bırakan insanları tespit etmek isteseydim, herhalde üç–dört isim sayabilirdim: Homer, Bergson, Nietzsche ve Zorba…” Diğerlerinden neler aldığını belirttikten sonra Zorba’nın onun için ne ifade ettiğini şöyle açıklıyor: “Zorba ise, hayatı sevmeyi ve ölümden korkmamayı öğretmişti bana. … Eğer bugün dünyada bir ruh rehberi, Hindlilerin dediği gibi bir “guru”, Aynaroz papazlarının dediği gibi “yeronda” seçmem gerekse idi, mutlaka Zorba’yı seçerdim.”

Kazancakis hukuk öğrenimi yapmış, Bergson’un derslerini takip etmiş gerçek bir aydın. Romanda Zorba ile Girit’te maden ocağı işletiyorlar. Herhalde Zorba’nın ruh dünyasını anlatmak için romanda şöyle bir kurgu yapar. Dinlenme zamanlarında patron (Kazancakis) bir şeyler yazar, Zorba da yemek yapar, kapları yıkar. Bir gün Zorba ona döner, “Patron ne yazıyorsun?” Alnı kırışmış halde, “İnsanlığın sırrını çözmeye çalışıyorum.” cevabını verince Zorba bıyık altından güler ve yeni bir soru yöneltir: “İnsanlığın sırrı orda kalsın; bu etten mideye soğan, maydanoz, marul dolduruyoruz; bunlar üzüntü, keder, sevinç nasıl oluyorlar?” Patron “Bilmiyorum.” deyince, Zorba şu cümleyle kahkahayı basar: “Sen daha midede sebzelerin nasıl üzüntüye, kedere, sevince dönüştüğünü bilmiyorsun; bir de kalkmış insanlığın sırrını çözmeye çalışıyorsun.”

Zorba’nın hoşgörü, yaşama sevinci, hiç kimsenin önünde eğilmeme; ama herkese değer verme ve benzeri özellikleri Kazancakis’in dikkatini çeker. Bunları nasıl elde ettiğini sorunca Zorba şu cevabı verir: “Hiç okula gitmedim. Kitap da okumadım. Hayat hakkında ne biliyorsam, bizim köydeki Hüseyin Ağa’dan öğrendim. Bu koca Türk geçimini yün eğirmekle sağlardı. İhtiyaçlarından artan parasını Müslüman, Hıristiyan ayrımı gözetmeden muhtaçlara dağıtırdı. Bir gün beni dizlerine oturttu ve saçlarımı okşayarak şunları söyledi: “Oğlum Aleksi, sana birkaç söz söyleyeceğim. Bunların manasını şimdi anlayamazsın; aklında tut, büyüyünce şuuruna erersin. Yedi kat göklere, yedi kat yerlere sığmayan Tanrı’nın mekânı insan kalbidir. Bu fani âlemde her çılgınlığı yap; sadece onu kırma.”

Zorba’nın bize tanıttığı Hüseyin Ağa da büyük bir ihtimalle okula gitmemişti. Bu insan sevgisini, bu hoşgörüyü, herkese güvenle yaklaşmayı sadece kültürümüzden almıştır. Hüseyin Ağa’lar yetiştiren kültürümüz hangi özelliklerini yitirdi de bırakalım yabancılara, kendi dilini konuşan, dinini paylaşan, aynı milli kaderi taşıyan insanlara küçük ayrılıklardan dolayı düşman tavırlar sergileyen kişiler yetiştirir hale geldi doğrusu çok merak ediyorum?! Toplumumuzun bütün meseleleri bu sorunun cevabında düğümlenmiyor mu sizce de?

Kalın sağlıcakla…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum ve birey kümesinde bulunan diğer yazıları...
İnsan Bu "X’tir Git" Diyesi de Gelir
Milletlerin Ruhunu Taklit Öldürür
Her İşte Bir Hayır Vardır
Penis Bilgeliği
No Comment
Memelerin Sürprizi
Ağır ve Hafif Erkekler! Biraz da Adalet
Sempati ve Antipati
Teknik Yaklaşımı Kullanamayan Erkeklere İthafen…
Affeder Misiniz?

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ben Olsam Ne Yaparım
Chp, Gerçekten ‘demokrat’ Mıdır?
Chp’nin Psikopatolojisi
Kilidi Açmak
Sinema Kültürel Meselemiz Haline Ne Zaman Gelecek?
Yarın Bekleyebilir Şiir Kitabı Üzerine
Türk Sinemasının Ezberini Bozan Yönetmen
Seviye
Sorumluluğa Davet
Bir Çatışma Zemini Olarak Kültür

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Hicran Nağmesi [Şiir]
Geldim [Şiir]
Sakin Bir Acı [Şiir]
Sözün Çiçeği [Şiir]
Sevgiliye Hasretle [Şiir]
Geceye Kâside [Şiir]
Benimle Ölür Müsün? [Şiir]
Gözbebeği Turşusu [Şiir]
Beste-i Nigar [Şiir]
Bilemezsiniz [Şiir]


Yûşa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aşığı! Yayıncı, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yûşa Irmak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.