İyi bir aşk mektubu yazmak için, neler yazacağını bilmeden oturman, kalktığında da ne yazdığını bilmemen gerekir. -Rouesseua |
|
||||||||||
|
Reha Çamuroğlu Şah İsmail’in ağzından bu sözü söyletiyor. Zamanın sahibi olmak istiyor… Çok güzel geldi bana. İnsan sadece zamana sahip, gerisinde ne var? Ölümlü olmak bu işte! Hükmedeceğin şey sadece zamanın olabilir, başka hiçbir şeye sahip olamazsın. Hem Yavuz hem Şah İsmail bunun peşinde koşturmuşlar. Onlar için fethin anlamı! Bu nasıl olabilir? Yaşadıkları zamana nasıl sahip olacaklardı? Bir sanat akımının da adı olan eski Latince deyiş “memento mori”(fani olduğunu hatırla) doğu medeniyetinin özünde vardır. Bu öz maddi âleme bakışın nirengi noktalarından biridir. Dünya’da kalıcı olmamak ve geçici olmak düşüncesi tüm edebi eserlerde vardır. Buna karşılık batı felsefesinde ölüm işlenmiştir ama bence hayata bakışta kalıcılık veya ebedilik arayışı daha ağır basar. Zamanına sahip olmak yaşadığı dönem boyunca olacaklara karar verebilme, belirleyebilme gücüne ve iradesine sahip olmak mıdır? Kendi penceresinden nasıl görünüyorsa dünyayı ona benzetmeye çalışmak acaba zamana sahip olmak olarak mı anlaşılmıştır? Basitçe insanın sahip olduğu tek şey zamanıdır demek kolay ama bu söze verilen anlam Sultan ve Şah açısından çok farklı. Onlar zamana sahip olmak isterken aslında her bir insana ayrı ayrı verilmiş zamanlara da sahip olmak istiyorlardı. Zaman sahip olmak! Düşünmeye değer…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © ALİ YERLİ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |