Barışı bulacağız. Melekleri duyacağız, göğün elmaslarla parladığını göreceğiz. -Çehov |
|
||||||||||
|
İnsan algısı ve gerçeklik üzerine felsefi akımlar antik çağlardan beri devam eder. Felsefi akımların çıkış noktalarının başında da gerçek ve mutlak kavramları hakkındaki farklı bakış açıları önemli bir yer tutmuştur. Bu akımların kimi dünyayı gölgelerden ve algılardan ibaret görürken bir kısmı tam tersini savunabilmiştir. Tüm bu tartışmaların üzerindeki olgu ise insanın gerçekliği algılaması ve bu algılamadaki farklılıktır ve kısaca algının izafiliği olarak adlandırılabilir. Basitçe her insan gerçeği farklı algılar veya farklı boyutlarıyla tanımlar. Benim cevaplara itirazım tam da bu noktadan başlıyor. Totaliter bir toplumda klişeler vardır. Toplumun tamamına dayatılır ve ezberletilir. Düşünme fiili bu kavramların kullanılmasından ibarettir. Herkes şeyleri aynı şekilde görmeye mecbur edilir. Sanat yaygın ve ululanmış değerlerin her defasında yeniden ve farklı formlarda ifadesidir. Bunu anlamak için geçen yüzyıl Rusya’sına bakmak yeter. Her milliyetçi toplum totaliter öğeler içerir. Bu içerik düşünmede katılık ve ön kabullere alışkanlık yapar ve düşüncenin özgürlüğünü sınırlar. Daha da ileri gidelim insanın sosyalleşme süreci içinde düşünülmeden içselleştirilen her tür inanç ve bilgi düşüncenin önünde engeldir. Gerçeklik hakkındaki düşünce ne kadar farklı ise o kadar zengindir. Ne kadar tek düze ve aynı çizgide ise o kadar fakir ve anlamsız. Bu noktadan hareketle herkesi sıfır noktasına davet ediyorum. Hiçliğe, yokluğa değil, tüm bildiklerinizin tepesine, her yanı görebildiğiniz zirveye, başa davet ediyorum. Sıfıra varmak zordur. Hangi zirveye çıkmak kolay oldu ki! Sıfır tabanlı düşünce başkalarının bakış açılarından kurtulmayı, insanın kendi sorusunu sorabilme cesaretini ve düşüncelerini yeniden kurabilmeyi, dünyayı kendi gözünden görebilme serüvenini temsil ediyor.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © KERİM ALİ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |