..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Kitaplarla dolu bir oda, ruhlu bir beden gibidir. -Cicero
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Dönemler > Orhan TURAN




9 Ocak 2007
Afyonkarahisar"ın İlk Bankası Terakki Servet Bankası  
Orhan TURAN
Afyonkarahisar’ın ilk bankası hangisiydi sorusu, sizi belki şaşırtabilir. Ancak o banka bu gün hala var.


:EFDF:





Afyonkarahisar’ın ilk bankası
Terakki Servet Bankası

Afyonkarahisar’ın ilk bankası hangisiydi sorusu, sizi belki şaşırtabilir. Ancak o banka bu gün hala var.

Terakki Servet Bankası Afyonkarahisar’ın Milli bankası olarak hizmet verdi. Banka ilk yapıldığında kumaş satım işletmesi olarak hizmete geçti. 1925-26 yıllarında ise bina Terakki Servet Bankası olarak hizmet vermeye başladı. Bankanın ilk müdürü İsmail beydir. İsmail bey, 1960 ihtilalinden hemen önce bankadan emekli olur. Afyonkarahisar halkının Anonim Ortaklık gayesi ile ortaklaşa kurulan ilk banka… Osmanlı Bankasının da hemen arkasında yer aldığı Terakki Servet Bankası, bu ortaklıktan dolayı sarı liralarla iş hacmini ortaya çıkardı. Ne var ki Afyonkarahisar’ın sınırlarında gerçekleşen Büyük Taarruz sonrasında bankanın bulunduğu bina , Envali Metrukede, (Milli Emlak Defterdarlık Kurulu) satın almıştır. Daha sonra da ticari faaliyetlerini bu şekilde devam ettirmiştir. Bugün bankanın bulunduğu bina ve bitişiğindeki diğer binanın iki amcaoğlu tarafından 1892 yılında yaptırılmış. Binanın kuzeydoğu kesiminde olan en az 2 m yükseklikte bulunan alanı, lüks tuhafiye mamulleri, güney batı kısmındaki binada fakir halka hitap eden kumaş satıcısı bulunmaktaymış. İlgin olan ise, iki binanın da birbirine gizli geçitlerle bağlantısının bulunmasıdır. Mülk sahipleri Kurtuluş Savaşı sırasında meskun gayri menkulleri bırakarak kaçmak zorunda kalmışlardır. Hazine, terk edilen bu gayrimenkulları ise devlet zimmetine katmıştır. Terakki Servet Bankası’nın da, savaş sonrasında hazine tarafından alınmıştır. Dükkan sahibi Rumların kaçmasıyla birlikte kumaş dükkanları da Türkler tarafından yağmalanmaktan kurtulamamıştır.

Bankanın hikayesi bu kadarla bitmiyor elbette. Daha önce daha çok gayri Müslimlerin yönetiminde bulunan Terakki Servet, ikinci dünya savaşı yıllarında bankada müdür olarak çalışan İsmail bey hayatını kaybeder. O yıllarda veznede, veznedarlık yapan Vehbi Köse’dir. Banka bu yıllarda 2000 Lira’ya kadar kredi verebilme gücüne sahiptir. En az 500 Lira Kredi verebilen Terakki Servet, Bankasını bu yıllarda Çavuşoğlu Kozanoğlu Firması satın alır. Bu satış sonrasıise bankanın adı Hisarbank olarak değiştirilir.

1980 Askeri Darbesi döneminde 500 altınlık hisseyi Çavuşoğlu Kazonoğlu Firması 30 liraya satın almıştır. Ortaklık dönemlerinde yatırım yapıp hisse alanlar, hisselerini ıspat edemediklerinden dolayı tüm alacaklı haklarını yitirdiler. 1980 öncesinde ise bankanın hisseleri el altından bankayı ilk kuranların varislerine satılmıştır.
1960 darbesi öncesi emekli olan İsmail bey yerine, bankaya müdür olarak Kasım bey getirilmiştir.
Banka 1965’li yıllarda, bugün Ersçzler Giyim’in yanında bulunan dükkanın yanına taşınmıştır. Uzun yıllar burada hizmet veren banka, Hisar bank adıyla, Çavuşoğlu Kozan firması etiketi ile iflas ettiğini duyurdu. 1986-87 yıllarında ise bankaya devlet el koymuştur. Ziraat Bankası’nın yönetimine geçen banka, 2003 yılına kadar Ziraat Bankası’nın arşiv deposu olarak kullanıldı. 2003 yılının kış aylarında yapılan ihale ile de banka binası satılmıştır. Bankayı Selim oğlu Ahmet Çelik 43 Milyar TL’ye satın almıştır. Terakki Servet Bankası, sonraki adıyla Hisarbank bugün depo olarak kullanılmaya devam etmektedir.

Terakki Servet Bankası Mimari Yapısı

Afyonkarahisar’ın bilinen ilk bankası olan binanın aslında tuvalet olmadığı halde sonradan tuvalet yapılmıştır. İki katlı üst katı ray sistemli demir olarak inşa edilmiştir. Beşik Tonoz sisteminde üst katta mevcuttur. Oturma alanı 57 m2 dir. Arkasında yer alan Osmanlı Bankası’na geçmek için kapı görünümlü penceresi mevcuttur. Binada bulunan merdivenler yapıldığı döneme aittir. 16 basamaklı merdivenlerin basamakları, binanın ahşap olan tek yapı malzemesini oluşturur. Tek kollu olan merdiven sistemi bulunmaktadır. Bina depo olarak kullanılmaktadır.

Araştırma Orhan TURAN
Kaynak: Afyon İli Yıllığı 1973
GAPK
Varisler
Not: Bu yazı ilk defa Afyonkarahisar ve bölgesinde yayın yapan Yaşam dergisinin Şubat 2007 sayısında yayınlanmıştır.

.Eleştiriler & Yorumlar

:: Tebrikler
Gönderen: Kadir Daylık / İstanbul/Türkiye
10 Şubat 2007
Orhan Bey, Afyonkarahisar'daki Basın Hayatından sonra Terakki Servet Bankası ile ilgili yazınızı da merakla okudum. Sizi AYTAM Grubunda görmek isteriz. Bize http://www.aytam.org.tr adresinden ulaşabilirsiniz. Tanışmaktan memnun olacağız. Saygılarımızla




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın dönemler kümesinde bulunan diğer yazıları...
1920"den 2007"ye; Türkiye Cumhuriyeti Afyonkarahisar Belediye Başkanları
Cumhuriyet Tarihi Afyonkarahisar Valileri
Türkiye"nin İlk Azınlık Milletvekili Berç Keresteciyan;

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yıl: 2554… Aşkın Metal Tarihi
Biyolojik Silah mı, Doğal Felaket Mi: Kene
Her Yönü ile Afyonkarahisar
Iı. Meşrutiyet'ten Günümüze Afyonkarahisar'da Yerel Basın
Dünya Gazetesi ile İlgili İstatistiksel Bir Çalışma
Korkut Özal'la Özel Söyleşi... Korkut Özal; 'Özal'ı Öldürdüler'
Bir Din Bilgini ve Profesör Kamil Miras
Rumlar da "Soykırım" Sırasında
Yıl: 2554… Aşkın Metal Tarihi - 2. Bölüm
Bir 'Çakma Skandal' Öyküsü

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Özledim [Şiir]
Yanacağım [Şiir]
Öncesi Yok [Şiir]
Seni Kendime Sakladım, Hepsini Bana Sapladım. [Şiir]
Bana Her Şey Seni Hatırlatıyor! [Şiir]
Benim Adım Mabure; [Şiir]
Su ve Ateş [Şiir]
Dua… [Şiir]
Tüm Ayrılıklara Dair [Şiir]
Utandım Filistin [Şiir]


Orhan TURAN kimdir?

Yazarken çarptığım kayalar, ruhumun akışını kemirince görüntü farklılaştı. Her otuzuna geldiğinde mi, muahasebe yapma gereği duyar insan. . . Cevaplanması gereken çok soru var şimdi. . . Allah'a af dileyerek, hayata ikinci defa başlamak. . . İkinci şans da bu olsa gerek!

Etkilendiği Yazarlar:
...


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Orhan TURAN, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.