..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Prensiplerden hoşlanmam. Önyargıları yeğlerim. Daha içtenler. -Oscar Wilde
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Türkiye > Hidayet Ersin




24 Ağustos 2005
Yeni Bir Anayasa!  
Rotasızlık Türkiye Cumhuriyeti’nin kaderi olmamalıdır.

Hidayet Ersin


21. yüzyılda biz hala “başı açık- başı kapalı”, “parti içi demokrasisi olmayan çok partili sistem”, “etnik milliyetçilik”, “bürokrasi, siyaset, burjuvazi elitizmi”, “verimlilik devletçilik” ̶


:BDHD:

Türkiye yeni bir anayasaya şiddetle ihtiyaç duymaktadır. Çok sıkı bir şekilde tartışılmış, toplum tarafından benimsenmiş bir anayasaya. Devleti, vatandaşı, devlet ve vatandaş arasındaki ilişkileri, yasama, yürütme, yargı ve özgürlükleri yeniden, samimiyetle ve adaletle ele alacak bir anayasaya.
21. yüzyılda biz hala “başı açık- başı kapalı”, “parti içi demokrasisi olmayan çok partili sistem”, “etnik milliyetçilik”, “bürokrasi, siyaset, burjuvazi elitizmi”, “verimlilik devletçilik” “özerk üniversite”, “özelleştirme”, “imam-hatip”, “kadınlara dönük ayrımcılık” vb konuları “tartışmakla” kalmamalıyız. Daha doğrusu kalamayız.
Altmış yıllık çok partili demokrasi tecrübemiz, askeri darbelerimiz, terör yıllarımız, koalisyonlarımız, enflasyonlarımız, başarılarımız, gelişmelerimiz, ilerlemelerimizle biz yeni bir anayasa yapacak olgunluğa ulaştık.
Elbette bu anayasa yapımı çok sancılı, tartışmalı ve inişli çıkışlı olacaktır. Ama başka bir çaremiz kalmamıştır. Ülkemiz ana rotasını belirlemelidir. Çünkü aklı başında herkes için bu ülkedeki temel sorun bırakın “ana rotayı” “tali rotaların bile” çizilememiş olmasıdır.
Mustafa Kemal ve arkadaşlarının “kurtuluş reçetesi” ve “ulaşılacak hedefleri” belirlemeleri bu ülke için bulunmaz bir nimettir ve bu ülkeyi birçok beladan kurtarmıştır. Ancak bir ülke “belalardan kurtularak” yaşamaya devam edemez. Ülkelerin “rotalara” ihtiyacı vardır! Öncelikle “ana rotaya” yani “anayasaya”!
Bu anayasa bu ülkede yaşayan vatandaşların samimiyetle sahip çıkacakları bir anayasa olmalıdır. Bu ancak tartışmaya açılarak mümkündür. Toplumun tüm kesimleri bu tartışmaya davet edilmelidir. Katılmaları sağlanmalıdır. Bu süreçte tam anlamıyla ve katıksız bir özgürlük ortamı sağlanmalıdır. İnsanlar beyan edecekleri fikirlerden dolayı asla yargılanmamalıdır. Kast ettiğim elbette şiddeti öven ve şiddete yol gösteren fikirler değil!
Ortaya çıkan fikir ve yaklaşımlardan bir uzman kurul bir ön anayasa metni çıkarmalıdır. Bu daha çok bir öneriler metni gibi düşünülmelidir. Ve bu metin çok uzun olmamalıdır. Elli ya da altmış madde kadar.
Her maddenin tek tek oylanacağı bir referandum yapılmalıdır. Bu referandum sonucu ortaya çıkan elenmiş metin uzman kurul tarafından bir kez daha elden ve gözden geçirilmelidir. Yüzde yetmiş beşin üzerinde kabul gören maddeler haricindeki maddeler için yani tartışmalı maddelere uygulanacak yeni bir referandum sürecine girilmelidir.
Bu maddelerden yüzde elliyi geçemeyen maddeler metin dışına alınarak kalanlar yeniden yazılmalı ve tekrar referanduma gidilmelidir.
Yüzde altmışın üzerinde destek alan maddeler ile daha önce kabul edilmiş maddelerden oluşan yeni anayasanın rehberliğinde Türkiye’de “Yeni Bir Hayat” başlamalıdır.
Çok mu hayalî?
Peki, sizce ülkemizdeki asıl gerilimin kaynağı nedir?
Hayalî mi?
Ne Kürt memnun, ne Türk memnun, ne sivil memnun, ne asker memnun, ne işçi memnun, ne işveren, ne köylü memnun ne doktor memnun…
Evet, memnun olan birileri var; Türkiye’nin egemenleri.
Ancak Türkiye’nin egemenleri de artık bıçağın kemiğe dayandığının farkında. Bu ortaoyunu daha fazla sürdürülemez. Bu egemenlik bence tamamen yürürlükteki anayasaya ruh veren “rotasızlık” siyasetine bağlıdır. Rotasızlık Türkiye Cumhuriyeti’nin kaderi olmamalıdır. Türkiye Cumhuriyeti kendi kaderini kendi tayin etmiş onurlu bir ülkedir. Bu onuru devam ettirmek için acilen yeni bir anayasaya ihtiyacımız vardır. Ülke ve cumhuriyetin vatandaşları buna muktedirdir.
Muhtaç olduğumuz her şeye sahibiz!

.Eleştiriler & Yorumlar

:: Çoğunluk
Gönderen: Murat M. UĞURLU / İstanbul/Türkiye
30 Ağustos 2005
Artık nasıl bir anayasa gelir önümüze doğrusu tahmin etmek istemiyorum Üsküdar çok gerilerde kaldı mevcut anayasa bile mumla aranabilir işte kültür politikası otuz yılda hayat bulan AKM yıkılacak yrine yenisi kurulacak kaç yılda??? Tepebaşı Opera binasını yakan zihniyet şimdi alenen yıkıyor... Çoğunluk nereye azınlık oraya formülü üzerine nereye gidileceği belli mi olur.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın türkiye kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bir Yazının Anatomisi
Az Gelişmiş Aydınlar!
Devletçi Kapitalist
Türkiye"nin Ateşle İmtihanı

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Gazze Gazze Sürgün Yurdumsun
Demokrasi Güven Üstüne Kurulur
Sivil Toplumun Yükselemeyişinin Önlenemezliği…
Yaser Arafat…ölüm Adildir…
Roş ve Devletçi Kapitalizm
Zamanın Ruhu Tarihin Akışı
Esas Soruya Yanıt Yok!
Türkiye"nin Ateşle İmtihanı – Çözüm

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Beni Bekleme Piyale [Şiir]
Sinoptik Şiir [Şiir]
Ben Senin Yerinde Olsam [Şiir]
Tuğla [Şiir]
Seneye Nisan"da [Şiir]
Ezrael [Şiir]
Yolculuk [Şiir]
Avrupa"ya Sorular [Şiir]
Son Sevdiğim [Şiir]
Çelişki [Şiir]


Hidayet Ersin kimdir?

İçten,içsel,ivecen,ikirciksiz,cesur bir ısrarkeş

Etkilendiği Yazarlar:
Dostoyevski, Steinbeck, Attila İlhan


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hidayet Ersin, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.