..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamdan korkmayın çocuklar. İyi, doğru bir şey yaptınız mı yaşam öyle güzel ki. - Dostoyevski
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Yazarlar ve Yapıtlar > M.NİHAT MALKOÇ




18 Ekim 2014
Şair Haydar Çoruhlu'yla Şiirin Kalbine Yolculuk...  
M.NİHAT MALKOÇ
Bazı insanlar için bir yaşam tarzıdır şiir, yaşama sebebidir. Belki de hayatın ta kendisidir, öznesidir. Şiir, yaşam sevgisinin berrak pınarıdır. Hayatı idame ettirebilmek için nefes gibidir. Şair söyleyecek sözü olandır. Şairlik en zor zamanlarda bile dik, diri ve iri durmaktır. Sözcüklerin gücünü güç edinmektir. Bir duygu işçiliğidir şiir. Yusuf'un zindandaki duası, Züleyha'nın sıcak gözyaşı, İbrahim'in teslimiyetinin söze bürünmüş hâlidir. Ham sözlerin işlenmiş, son safhasıdır. Şair kelimelerin elinden tutandır. Şair, şiirin coşkun ve derin sularına kendini bırakandır.


:ADIE:
ŞAİR HAYDAR ÇORUHLU'YLA ŞİİRİN KALBİNE YOLCULUK....
                                             M. NİHAT MALKOÇ

     Bazı insanlar için bir yaşam tarzıdır şiir, yaşama sebebidir. Belki de hayatın ta kendisidir, öznesidir. Şiir, yaşam sevgisinin berrak pınarıdır. Hayatı idame ettirebilmek için nefes gibidir. Şair söyleyecek sözü olandır. Şairlik en zor zamanlarda bile dik, diri ve iri durmaktır. Sözcüklerin gücünü güç edinmektir. Bir duygu işçiliğidir şiir. Yusuf'un zindandaki duası, Züleyha'nın sıcak gözyaşı, İbrahim'in teslimiyetinin söze bürünmüş hâlidir. Ham sözlerin işlenmiş, son safhasıdır. Şair kelimelerin elinden tutandır. Şair, şiirin coşkun ve derin sularına kendini bırakandır.
     Şiire dair bu kısa mukaddimeden sonra, saf şiirin bu sıra dışı özelliklerini ruhunun derinliklerinde saklayan bir ismi takdim edeceğim sizlere. Trabzon'un yağmurunda ıslanan güneşinde ısınan, bu şehrin helal ekmeğinden nasibine düşeni koparmak için gece gündüz çalışan, kalan zamanında da şiir yazan bir duygu işçisinden, değerli şair Haydar Çoruhlu'dan bahsedeceğim. Onun renkli yaşam öyküsününe ve şairliğine dair kısa analiz ve sentezlerde bulunacağım.
     Şiirin çilesini çeken şair Haydar Çoruhlu uzun yıllardan beri kelimelerle dost; barış, sevgi ve hoşgörü hisleriyle kardeş; düşlerden inşa ettiği gönül hanesinde, münzevi ve mütevazi bir hayat yaşıyor. Hayata dair acı tatlı hislerini yürek teknesinde yoğurarak duygu süzgecinde(n) süzüyor. Hayata dair düşleri ve düşünceleri gönül imbiğinden geçiriyor. O bir söz ustası.. Şiirle uzun senelere dayanan samimi bir dostluğu var. Şiir onun sadık dostu. Şiirle yolları daima kesişiyor.
     Hâlden ve kâlden anlayan bir gönül insanı olan Haydar Çoruhlu, 1955 senesinde Trabzon'da, Gülbahar Hatun Mahallesinde hayata gözlerini açtı. Sırasıyla Cumhuriyet İlkokulunu, Karma Ortaokulunu ve Trabzon Lisesini başarıyla bitirdi. 1974 yılında Trabzon'un gözbebeği olan KTÜ'de okumaya başladı. Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümünden mezun olduğunda seneler 1977'yi gösteriyordu. İdealleri olan genç bir mühendis olarak aynı yıl bir kamu kurumunda çalışmaya başlayan Çoruhlu, 2003 senesinde emekli olmuştur. Emekliye ayrıldıktan sonra da boş durmamış, Çoruh Mühendislik firmasını kurarak yoğun bir çalışma temposuna girmiştir. Çalışmaktan keyif alan Çoruhlu, kendi işinin başında çalışmaya devam etmektedir.
     Haydar Çoruhlu bir Trabzon sevdalısıdır. Bu şehrin toprağına, suyuna, havasına aşk derecesinde tutkundur. Askerlik, yurtiçi ve yurt dışı gezilerinin dışında bu kentle uzun süreli bir ayrılığı hiç yaşamamıştır. Bu şehirde olmak, mutlu olması için yeterli bir sebep teşkil etmiştir.
     Haydar Çoruhlu, on beş yaşlarında başladığı şiir denemelerinin sonunda 1993 yılında ilk şiir kitabı olan “ Gün Olur” u yayınlandı. Aynı yıl Karadeniz Yazarlar Birliği Derneği’ne üye oldu. Dernek 2. Başkanlığı ve Meclis Başkanlığı görevlerinde bulundu. Duygusal ağırlıklı ilk kitabının konuları aşk ve toplumsal sorunlardı. Cemiyet içinde bulunmaktan zevk alan Çoruhlu, 1986-1990 yılları arasında dört yıl boyunca Trabzon Makine Mühendisleri Odası Başkanlığını yapmıştır.
     Cemiyet adamlığı ve teşkilatçılığı ön planda olan Çoruhlu, Trabzon Yazarlar Birliği, Karadeniz Yazarlar Birliği, Türkiye Yazarlar Birliği ve Trabzon Sanatevi Derneğinde aktif çalışmalar yapmıştır. Trabzon için her türlü fedakârlığı yapmaya hazır olduğunu gösteren Çoruhlu, bu kültürel kurumlardan biri olan Türkiye Yazarlar Birliği Trabzon Şube Başkanlığı görevini sürdürmektedir. Bunlarla birlikte Ortahisar Kent Konseyi üyeliği görevine de devam etmektedir. Trabzon için düşünen ve Trabzon için üreten Çoruhlu, şiiri içselleştirmiştir. Şair evli olup, biri öğretmen, biri de kendisi gibi makine mühendisi olan bir kız, bir erkek çocuk sahibidir.
      Sözlere rengârenk imge gömlekleri giydiren Haydar Çoruhlu, iyi bir şair olduğu gibi, toplumun nabzını tutan, engin birikime sahip düşünce ve gönül adamıdır da... Hayata ve topluma dair duygu ve düşüncelerini 1994 yılından beri Sahil, Trabzon ve Yeni Haber gazetelerinde kaleme aldığı köşe yazılarında okurlarıyla paylaşmaktadır. Akçaabat Yeni Haber gazetesindeki “Sözün Özü” köşesinde aralıksız 20 yıldır yazıları yayınlanmaktadır. Şiirleri Birlik, Yunus ve Karayel dergilerinde yayımlanan şair; 1995 yılında Yunus Dergisi Şiir Hizmet Ödülüne layık görülmüştür.
     Şiiri bir yaşam biçimi olarak gören ve bu anlayışla yazan şair Haydar Çoruhlu'nun sırasıyla Gün Olur(1993), Sevgiler Ağlamasın(1998), Karartma Yalnızlığı(2009), Hüzzam Vakti(2014) adıyla yayınlanmış dört şiir kitabı bulunmaktadır. Bahsi geçen bu kitaplardan ilk üçü Yunus Dergisi Yayınları arasında okurla buluşmuştur. Şairin son şiir kitabı olan Hüzzam Vakti kendi yayınıdır.
     
     Bugüne kadar farklı konularda yüzlerce şiir kaleme alan Haydar Çoruhlu, şiirdeki tecrübesini her kitabında bir adım ileri götürmektedir. Onun önceki ve sonraki şiirlerini eleştirel bir gözle inceleyenler, her şiir kitabında bir öncekine nazaran büyük mesafeler aldığını açıkça görecektir. Son şiir kitabı olan Hüzzam Vakti'nde bu ilerleme tüm çıplaklığıyla kendini belli ediyor.
     Haydar Çoruhlu, şiirlerinde kendine özgü bir imge dünyası oluşturmuştur. Şair, şiirlerinde Türkçenin bütün imkânlarından yararlanıyor. Son kitabına adını veren “Hüzzam Vakti” şiiri, yüreğin teline dokunan şiirlerden sadece biri. Bu şiirdeki “asaleten atanmışsın gönlüğme” dizesi değme şairlere taş çıkartacak cinstendir. Benim favori şiirlerimden birisi de budur. Bu son kitapta imgeleriyle ve güçlü yapısıyla dikkat çeken şiir sayısı önceki kitaplarına nazaran çoktur.
     Herkes şiir yazar; ama bu bazıları için bir hevesten öteye gidemez. Haydar Çoruhlu, şiiri çalakalem yazanlardan değil. Az yazıyor, yazdıklarını bekletiyor, bir çay misali demlemeye bırakıyor; demini alan şiirleri okurların beğenisine sunuyor. Adeta iğneyle kuyu kazarcasına büyük bir sabırla yazılan bu şiirler, zamanın hoyrat ellerinden geçerek yarınlara kalabilecek cinstendir.
     Haydar Bey, şiirlerinde farklı kelimeler kullanarak zengin bir söz dağarcığı olduğunu gösteriyor. O, şiirlerinde kelimeleri alabildiğine özgür bırakıyor. Sırf bu yüzden, şiiri zorlayan ve sınırlayan heceye rağbet etmiyor. Fakat onun şiirlerindeki serbestlik size başıboşluğu çağrıştırmasın. Onda dikkat çekici bir mısra ve sözdizimi disiplini var. Kelimelerin yerli yerine oturması için dizelerini büyük bir sabırla işliyor. “Ne bir eksik, ne bir fazla” ölçüsünü kendine şiar ediniyor.      Trabzon şiirinde kendine has bir yer edinen Haydar Çoruhlu, şiire yeni imgeler ve açılımlar getirerek özgün bir yol tuttuğunu ispatlıyor. Klasik benzetmelere rağbet etmiyor. Daha yeni ve özgün ifadeler peşinde koşuyor. “yalnızlığa silah sıkmak, vahşi kısraklar gibi gözlerinden geçmek, bütün ezberlerden dört nala geçmek, hüzünlerin hasadını toplamak, geçmişi kadehine doldurmak, alınyazısına veda etmek, ıslak gözlerindeki limana sığınmak, sılada sürgün düşmek, acıyı gözlerinden içmek, yağı tükenmiş kandillere dönmek, bıçak sırtında yürümek, uykularına uçurumla düşmek, damarlarından sefalet akmak, kelimelerin şiir ırmağından akması, figüran gölgelerle yürümek, uzak bir şehrin kaldırımlarında son nefesini vermek, ömür bahçelerinden cam kırıkları toplamak” bunlardan sadece birkaçı... Bu ifadeler onun şiirini zenginleştirerek biricik kılıyor.
     Şair Haydar Çoruhlu'nun şiirinde ilk bakışta konu zenginliği dikkat çekiyor. Onun şiirlerinde” aşk, ayrılık, çocuk, şehir, uzaklar, gece, sevgi, keder, hüzün, İstanbul, Trabzon, memleket, sonbahar, sitem, çaresizlik, gençlik, öğretmen, yolculuk,gönül, kadın, ölüm, yalnızlık, akşam, anne, bayrak, yağmur, zaman, gurbet” gibi temalar ağırlıklı olarak yer alır.
     Şair Haydar Çoruhlu şiirde daima yeniliğe açıktır. Çoruhlu son şiir kitabı olan Hüzzam Vakti'nde son zamanlardaki modaya uyup dizelerin başında küçük harf kullanıyor. Her şair gibi o da az sözle çok şey anlatmayı seviyor. “Bu akşam sıyırıp bütün gölgeleri üzerinden/Vahşi kısraklar gibi dörtnala geçtin gözlerimden” dizeleri şairin şiirdeki söyleyiş gücünü açıkça gösteriyor.
     Her şair memleketini de anlatır şiirlerinde; hatta en güzel şiirini memleketine yazar. Doğduğu ve doyduğu şehir olan Trabzon'a duyduğu sevgi ve muhabbetini her fırsatta dile getiren Çoruhlu “Bir Başkadır Trabzon” adlı şiirinde şöyle diyor: Bir başkadır seyri Trabzon’un/Akşam sularında Boztepe’den bakınca/Hele yaz akşamlarında güneş batarken/Ganita’dan yakamozlar çıkınca//Denizin maviliği gecenin koynunda uyurken/Güneşin kızıllığını,Yoroz’da deniz yutunca/Serinlenir sularında çocuklar kızlı, erkekli/Faroz’da, Kavaklık’ta sahil boyunca”
     Çoruhlu şiirlerinde kadınları da unutmaz. Bir şiirinde “Cumbalı ahşap evlerin arasında/Ruhları sıkışıp kalan/Ömrümün şahikası kadınlar/Biri anamdı, biçare sessiz/Diğeri de sensin yâr” der. Ablasını anlattığı kadın temalı bir başka şiirinde şu dizelere yer verir: “Biz dört kardeştik aslında/Kaderin elinde oyuncak/Dört küçük beden/Biri kız, üçü erkek/Başlangıçta, dört yetimdik//Önce ikiye/Sonra dörde böldüler, yaban eller/Bir daha hiç birleşemedik//Ne sırat’lardan geçtik/Ne sınavlardan/Hiç yenilmedik/Başardık sonunda, adam olmayı/Yaşama kıyısından tutunmayı becerdik//Lakin/Kardeş olmayı, beceremedik/Eksik olan bir şey vardı aramızda hep/Annesizlik günlerimizden kalma/Bir köprü yıkılmıştı içimizden sanki/Adı, sevgisizlik...”
     Şiir vefalı insanları sever. Şiirde ısrar edenler, günün birinde güçlü mısralara imza atarlar. Çoruhlu, bunun en somut örneğidir. Kendisine bundan sonraki hayatında şiirli günler diliyoruz.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
şair Haydar Çoruhlu'yla Şiirin Kalbine Yolculuk...
Yılmaz İmanlık'tan Yağmur Kokusu'nda Sımsıcak Hikâyeler
Bahaettin Kabahasanoğlu'ndan "Kalbim Seninle, 61 Kere"
Cemil Meriç"in Akıl Defteri
Gerçek Hayaller Dükkânı
Zigana'nın Gür Sesi: Herfene Dergisi
"Güneşli Bayır" ve Serkan Türk
15 Temmuz Direniş Şiirleri Antolojisi
M. Nihat Malkoç"a Malatya"dan 6 Çeyrek Altın…
Tokat"tan Gür Bir Ses: Kümbet Dergisi

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tevfik Serdar Anadolu Lisesi"nin Semender Dergisi
Hocaların Hocası: Ahmet Hilmi İmamoğlu
Trabzon"un İkinci Özel Hastanesi: İmperial
Köprübaşı - Beşköy Dostluğu ve Kardeşliği
Mersin Yenice 4. Barış ve Kültür Festivali
M. Nihat Malkoç Kerbela Şiir Yarışmasında Türkiye Birincisi Oldu
Gümüşhaneli Hacı Hüsrev Doğan
Göç Veren Trabzon
Deli Dumrul"da Dede Korkut Hafifliği
Trabzon'un Kültürel Meseleleri

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sen Kurtuldun, Bizler Öldük [Şiir]
Ümmetin Yetimleri [Şiir]
Kıyameti Bekle Bir Gün! [Şiir]
…... Gecenin Kanat Sesleri…... [Şiir]
Senin Olan Sana Gelir (Manzum Reçeteler - 1) [Şiir]
Derbeder [Şiir]
Sen Hep On Beş Yaşındasın! [Şiir]
Zihnimiz İşgal Altında [Şiir]
Berceste Mısralar - 310 [Şiir]
Sizin Kafanız İyi Mi? [Şiir]


M.NİHAT MALKOÇ kimdir?

NİHAT MALKOÇ’UN BİYOGRAFİSİ Beş çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ında Trabzon’un Köprübaşı ilçesine bağlı Gündoğan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. İlkokulu komşu köy olan Güneşli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öğrenimini Köprübaşı Lisesi’nde tamamladı. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktı. Lise son sınıfta girdiği üniversite imtihanında KTÜ/Fatih Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümü’nü kazandı. Dersaneye gitme imkânı ve zaman kaybına tahammülü olmadığı için kazandığı fakülteyle yetindi. 1992 yılında okulu bitirdi. İlk göz ağrısı olarak nitelediği Gümüşhane’de beş yıla yakın öğretmenlik yaptı. Her geçen gün öğretmenliği daha çok sevdi. Artık öğretmenliği bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu İstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öğretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocağında yüzlerce yabancı subaya güzel Türkçe’mizi öğretti. Ankara’da girdiği sınavı kazanarak Akçaabat Anadolu İmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olarak atandı. Burada iki yıl görev yaptı. Daha sonra girdiği yazılı ve sözlü imtihanı kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ın başkenti Aşkabat’a,üç yıl görev yapmak üzere, öğretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nde ve İlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öğretmeni olarak çalıştı. Yine Aşkabat’ta Türkçe Öğretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yıl boyunca değişik milletlerden kişilere Türkçe’yi sevdirerek öğretti. Şu anda Akçaabat’a bağlı Derecik İlköğretim Okulu’nda görev yapmaktadır. Bugüne kadar,en büyüğünden en küçüğüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazı ve şiir yazdı. Bu yayın organlarından Türk Edebiyatı,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çınar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Şenliğin Sesi,İnsanlığa Çağrı,Yeni Sesleniş,Gençliğin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüşhane,Kuşakkaya,Ortadoğu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaş,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yıllardan beri deneme,makale,fıkra ve şiirler yazmaktadır. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazı İşleri Müdürlüğü’nü yaptı. Kültürel organizasyonların çoğunda aktif olarak görev aldı. Sevgi,Dostluk ve Kardeşlik konulu şiir yarışmasında birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediği Çevre ile ilgili yarışmada birincilik,yine aynı belediyenin düzenlediği “İki binli Yıllara Doğru Trabzon” konulu makale yarışmasında mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin değişik zamanlarda organize ettiği şiir yarışmalarında birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandı. Karadeniz Yazarlar Birliği kurucularındandır. Halen bu birliğin üyesidir. Bunların yanında elinin altındaki öğrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onların da pek çok kültürel yarışmada ödüller almasına zemin hazırlamıştır. İkisi kız,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasıdır.

Etkilendiği Yazarlar:
Necip Fazıl Kısakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlı


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © M.NİHAT MALKOÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.