Gerçek sanat, gizlenmesini bilen sanattýr. -Anatole France |
|
||||||||||
|
M. NÝHAT MALKOÇ Karadeniz'in incisi Trabzon þair, yazar, ressam; genel anlamda söylemek gerekirse sanat erbabý bakýmýndan Türkiye'nin en bereketli topraklarýnýn baþýnda geliyor. Bu þehir her alanda olduðu gibi sanat alanýnda da farkýný fark ettiriyor büyük küçük herkese. Trabzon'un sanat alanýndaki önemli isimlerinden, kalem erbaplarýndan biri de, yazdýðý birbirinden kýymetli kitaplarla bu alandaki rüþtünü herkese ispatlayan Bahaettin Kabahasanoðlu'dur. Türkçeyi ustaca kullanan Kabahasanoðlu bugüne kadar hikâye, roman, deneme, þiir, tiyatro (oyun) ve hatýra türlerinde birbirinden deðerli onlarca eser býraktý bu ülkenin okumayý seven güzel insanlarýna. Dilerseniz onu, siz kýymetli okurlara kýsaca tanýtmaya çalýþalým. Birçok türde kalem oynatan Bahaettin Kabahasanoðlu, 1959 yýlýnda Trabzon’un Yomra ilçesine baðlý Çýnarlý Köyü'nde doðdu. Trabzon Fatih Eðitim Enstitüsü Sosyal Bilgiler Bölümünü bitirdikten sonra öðretmen ve idareci olarak Kahramanmaraþ, Trabzon ve Ýstanbul’da görev yaptý. Malatya, Mersin Ýl Kültür ve Turizm Müdürlüklerinde bulundu. Görevi esnasýnda edebî çalýþmalarýný aralýksýz sürdürdü. Kültür, sanat ve turizm hakkýndaki yazýlarý yerel ve ulusal basýnda yayýmlandý. Haftalýk radyo ve televizyon programlarý hazýrlayýp sundu. "Yuva" adlý TV dizisinde senarist olarak yer aldý. "Tatlý Þubat", "Haskýz", "Beþik Kertmesi", "Yaðmurcan ile Bircan" ve "Ormanya" (Devlet Tiyatrosu repertuarýnda) adlý oyunlarý sergilendi. "Gelibolu/Son Kahramanlar", "Meddahýn Gözyaþlarý", "Karadeniz/Dansýn Doðduðu Deniz", "Bir Bakanýn Randevu Defteri" ve "Anka" yazarýn diðer kayda deðer eserleridir. "Bu Topraðýn Çocuklarý" müzikali Ýstanbul AKM, Mydonose Showland ve Ankara MEB Þûra Salonu'nda sergilendi, 30 binin üzerinde izleyiciye ulaþtý. Eðitimci-yazar Kabahasanoðlu edebî deðeri olan özgün eserler üretmeyi seven baþarýlý bir insan, baþarýlý bir ediptir. Kalemin hakkýný fazlasýyla veriyor kendisi. Öðretmenlikten geldiði için Türkçe hassasiyeti üst düzeyde olan ve yazdýðý her cümlede bunu kanýtlayan eðitimci-yazar Bahaettin Kabahasanoðlu'nun bugüne kadar yayýnlanmýþ eserlerini þöyle sýralayabiliriz: "Aksüt" (Hikâye, MEB Yarýþma, 1993), "Denizlerin Daðlarýn Çocuklarý" (Deneme), "Nesini Seviyorsun" (Þiir), "Yetiþmeyen Yetiþkinler" (Araþtýrma -Ýnceleme), "Toplu Oyunlar" ( Oyun), "Dün Çok Kötü Bir Þey Oldu" (Fantastik Roman), "Fujiwara / Kubilay’ýn Kýlýcý" (Fantastik Roman), "Kurnaz Tilki ile Toprak Ana" (Çocuk Oyunu), "Altýn Saçlý Kahraman" (Anlatý), "Özgecan / Çarþamba Perisi" (Aný), "Thecla / Þifacý" (Roman), "Seni Sevdiðimi Kimseye Söylemedim" (Roman), "Naz Makamý" (Fýkra-Köþe Yazýlarý), "Kalbim Seninle 61 Kere" (Fýkra-Köþe Yazýlarý) Eðitimci-yazar Bahaettin Kabahasanoðlu, kamu hizmetleri gereði uzun yýllar doðduðu topraklardan uzaklarda gurbet hayatý yaþamak mecburiyetinde kaldý. Kýrk yýllýk kamu hizmetinin ardýndan o artýk emekli oldu ve çok sevdiði topraklara, maviyle yeþilin sarmaþ dolaþ olduðu Trabzon'a kesin dönüþ yaptý. Günebakýþ gazetesindeki köþe yazýsýnda bu durumu þöyle ifade etmiþtir: "Zaman zaman kitap fuarlarý, imza günleri ve söyleþiler için ayrýlsam da yerim yurdum "Þana Taka" artýk. Gemi gibi bir köy kütüphanesi... Köþe yazýlarýmý, romanlarýmý, oyunlarýmý burada yazýyorum. Kýrk yýlý aþkýn yurdumuzun deðiþik bölgelerinde görev yaptýktan sonra memleketteyim. Dünyanýn en güzel köþesinde." Eðitimci-yazar Kabahasanoðlu okumayý ve yazmayý temel ihtiyaç olarak gören ve bu yolda bir ömür harcayan velut bir kalem olarak dikkat çekiyor. Kendisi bunu ispatlarcasýna doðduðu köy olan Çýnarlý’da "Þana Taka "adlý bir kütüphane binasý inþa ettirmiþ, bugüne kadar biriktirdiði kitaplarýný orada, okumayý seven herkesin istifadesine sunmuþtur. Evli ve iki çocuk babasý olan yazar; büyük zorluklara katlanarak, kendinden fedakârlýk ederek inþa ettiði taka görünümlü "Þana Taka" adlý kütüphanede edebî çalýþmalarýný kararlýlýkla sürdürmektedir. Daima yenilik peþinde koþan ve üretken bir insan olan Eðitimci-yazar Bahaettin Kabahasanoðlu, bu aralar "Ruhun Gemisi/Þana Taka" isminde dijital bir dergi çýkarmaktadýr. Üç ayda bir yayýmlanmakta olan derginin son olarak beþinci sayýsý okuyucuyla buluþmuþtur. Dergide baþta Trabzon olmak üzere, birçok edebî konuda yazý ve þiirler yayýmlanmaktadýr. Bugüne kadar birçok özgün kitaba imza atan Bahaettin Kabahasanoðlu, ayný zamanda yerel gazetelerde kalem oynatan bir köþe yazarýdýr. Yýllardan beri Trabzon'da Günebakýþ gazetesinde sanattan spora, yerel gündemden dünya gündemine, turizmden sanayiye, eðitimden siyasete, tarihten edebiyata kadar hemen her konuda kalem oynatmaktadýr. Deðerli yazar Bahaettin Kabahasanoðlu, roman ve tiyatro yazarý... Trabzon'un Yomra ilçesinde yaþýyor. Kendisi Þana Taka Kütüphanesi'nin kurucusudur. Bu yaz Bahaettin Kabahasanoðlu'nun büyük bir nezaket örneði sergileyerek adýma imzaladýðý "Kalbim Seninle 61 Kere" isimli kitabýný okuma sýrasýna koydum ve ilk fýrsatta okudum. Eðitimci-yazar Bahaettin Kabahasanoðlu'nun "Kalbim Seninle 61 Kere" isimli kitabý "AZ Kitap" tarafýndan kýymetli okurlarýyla buluþturulmuþ. Birbirinden kýymetli 81 yazýdan meydana gelen kitap 256 sayfa hacminde tadýmlýk deðil doyumluk bir eser. Kitaptaki metinlerin kimi makale, kimi deneme, kimi fýkra, kimi hatýra, kimi spor yazýsý olma özelliði taþýyor. Söz konusu kitap 2019 yýlýnýn sonunda basýlmýþ ve okuyucuyla buluþ(turul)muþ. Yani neredeyse beþ sene geçmiþ o günden bugüne kadar. Fakat kitaptaki metinler gazetelerde yayýmlanan yazýlar olmasýna raðmen kahýr ekseriyeti güncelliðini kaybetmemiþtir. "Kalbim Seninle 61 Kere" isimli kitap, yazarýn yukarýya aldýðým baþarýlý yaþam öyküsüyle (biyografisiyle) baþlýyor. Devamýnda "Ýçindekiler" kýsmý yer alýyor. Kitabýn ilk yazýsý, kitaba da adýný veren "Kalbim Seninle 61 Kere" baþlýklý metinle baþlýyor. Bu ilk yazýda Trabzonlularýn, þehrin plaka numarasý da olan, 61 tutkusuna yer veriliyor. "Kalbim Seninle" adlý kitapta þehrin kültüründen coðrafyasýna, sporundan (doðaldýr ki buradaki spor baþtan sona Trabzonspor) sanatýna, þehrin deðerlerinden deðerlilerine kadar hemen her konuya deðiniliyor. Kitapta þu yazý baþlýklarýna yer veriliyor: "Kalbim Seninle 61 Kere", "Trabzon Dedikleri", "Boðulursanýz Sakýn Eve Gelmeyin", "Trabzon'u Kaybetmek", "Gemiler Geçmiyor Allý Yeþilli", "Cazýlar Deresi", "Sporun Efendisine Veda", "O Ýþ Cepte", "Veliaht Prens'ten Kurbaða Prens'e", "Bronson'dan Trumpson'a", "Unutursan Unutulursun", "Gözyaþý", "Gürültü", "Doðarken Yan Yana, Ölürken Yan Yana,Yaþarken..", "Trabzon Tarih Müzesi", "Muhibbî", "Trabzonlu Kanûnî", "Kuzey Yýldýzlarý", "Baraj Altýnda Kalmak", "Asi'nin Sümbülle Ýmtihaný", "Hoþça Kal Suriye", "Gençlerle Þampiyonluða", "Salý", "Seni Çöpe Atacaðým Poþete Yazýk", "Yoksa", "Ziraat", "Evcil Ýnsan", "Boyacý", "Kötü Hava Þartlarý", "Hal'den Anlamak", "Merkel, Macron, May ve Maduro", "Altyapý", "Venezuela, Vuvuzela Deðil", "Dünyanýn Gazýný Almak", "Kambura Yatmak", "Trabzon Hurmasý", "Trabzon'u Kurtarmak", "Eski Mahallemiz", "Çakýl Taþlarý", "Kadýnýn Adý Var", "Bursa'da Zaman", "Özledikçe Yaþýyormuþ Ýnsan", "Satýn Alma Departmaný", "Yolsuz Yolculuk Yapmak", "Yüzyýllýk Çýnar", "Av Yasaðý", "Çelik Çomak Cennetimiz", "Hocam Okulumuz Yýkýlmýþ", "Mevsim Geçiþleri", "Ya Bi Dur", "Karþýya Geçmek", "Fitne Filtre", "Saçlarýndan Bir Tel Aldým", "Tatil 3 Gün Olsa", "Keþke Kýymasaydýk Kýyýlarýmýza", "Bana Bir Mektup Yaz Anne", "Varyemez", "Býrakalým Bu Ýþleri", "Yeni Zelandalýlaþtýramadýklarýmýzdan mýsýnýz?, "Su", "Eðitime Yatýrýn", "Tatil Sendromu", "Zela Teyze", "Bugün Aslýnda Dündü", "Hop Hop Hop Altýn Top", "Dere Geliyor Dere", "Doðu Akdeniz", "Torul Teras", "Demir Almak", "Kýrýp Dökmeden", "Türk'ün Türk'le Ýmtihaný", "Bu Eller miydi?", "Patavat", "Pragmatik", "Mekânýn Yeni Sahibi", "Toz", "Kadýnlar Ýnsandýr Biz Ýnsanoðlu", "Elimden Tutun Beni de Okutun", "Vanlý Ahmet Onbaþý", "Þaka Gibi", "Aþaðý Almak" Hepimizin malumudur ki gazete yazýlarý belli zaman aralýklarýnda güncelliðini koruyan metinlerdir. O zamanýn dýþýna çýkýldýðýnda bu yazýlar bir anlamda ölür. Fakat Kabahasanoðlu'nun yazýlarý hem güncel hem de deðil. Daha doðrusu bir yönüyle günceller bir yönüyle de kalýcýlar. Güncel yazýlarda (fýkralarda) bunu baþarmak her yazarýn harcý deðildir. Aradan beþ sene geçmiþ olmasýna raðmen "Kalbim Seninle 61 Kere" isimli kitaptaki yazýlar güncelliðini koruyor. Daha doðrusu yazýlarýn muhtevasýnda ele alýnanlar bugün de hayatýmýzdan çekilmiþ deðil. Bu hem iyi hem de kötü. Yazar için iyi ama toplum için kötü. Demek ki beþ sene evvelki sýkýntýlar çözülmüþ deðil hâlâ ayný meselelerle meþgul oluyoruz. Yazar açýsýndan iyi; çünkü yazar meseleleri ele alýrken kendini aktüaliteyle sýnýrlandýrmýyor. Kýymetli dost kalem Bahaettin Kabahasanoðlu iyi ki bu 81 yazýyý "Kalbim Seninle 61 Kere" adýyla kitaplaþtýrmýþ. Þayet bu birbirinden kýymetli yazýlar kalýcý bir kitap hâline getirilmeseydi, tozlu gazete köþelerinde (sadece belli baþlý arþivlerde) kalsaydý yerel kültürümüz ve bölgemiz açýsýndan büyük bir ziyan olurdu. Sonraki nesiller bu yazýlarda dile getirilen eksikliklerden veya takdire þayan iþ ve eylemlerden haberdar olamazlardý. "Kalbim Seninle 61 Kere" kitabýndaki yazýlara baktýðýmýzda yazýlarýn çoðunun Trabzon'la ve Trabzonspor'la ilgili olduðunu görüyoruz. Bu aslýnda hiç de þaþýlacak ve yadýrganacak bir durum deðildir. Çünkü bir yazar düþünün ki tepeden týrnaða kadar yerli kültürle beslenmiþ, bu kültürü 7/24 yaþýyor ve yaþatýyor. Böyle bir memleket sevdalýsýndan bunlarý deðil de neleri yazmasýný beklerdiniz? Bu, eþyanýn tabiatý gereði böyle olmalýydý, nitekim öyle de oldu. Fakat Kabahasanoðlu, Trabzon'u ve Trabzonspor'u anlatýrken sýradanlýðý aþtý, edebî bir üslûp kullanarak meseleleri renkli ve gösteriþli bir hâle büründürdü. Yazar Bahaettin Kabahasanoðlu "Kalbim Seninle 61 Kere" kitabýnýn arka kapaðýnda Trabzon'a olan sevgisini (buna tutku dersek daha doðru olur.) bakýn nasýl anlatýyor: "Seviyoruz bu þehri. Hem de öyle böyle deðil. ‘61’ bizim için bir plakadan daha fazlasý. Rengimiz, ruhumuz, her þeyimiz… Baþka kentlerde yaþasak bile plakalarýn sonuna eklemeye çalýþtýk. Telefon numaralarýmýzda olsun diye neler yapmadýk ki? En ücra köþede bu plakayý görsek... Ya da ‘Bize Her Yer Trabzon’ yazýsýný… Selâm veririz, çay kahve ýsmarlarýz. Kýrk yýllýk dost gibi “Bir þeye ihtiyacýn var mý?” diye sorarýz. ‘61’e hastayýz. Bu yüzden 61. dakikada yýkýlýr stadyumlar. Baþka takýmlarda oynasalar bile 61 sýrt numarasýný gururla taþýr bizim çocuklar. Kýrmýzý beyazýn gölgesinde yaþanan bordo mavi bir aþk hikâyesi bu… Biz sana mecburuz Trabzon, kalbimiz seninle 61 kere. Bahaettin Kabahasanoðlu, Trabzon’dan baþlayarak büyülü bir yolculuða çýkarýyor sizi. Karadeniz’den, yedi bölgemizden ve dünyanýn dört köþesinden tadýmlýk hikâyeler anlatýyor. '61 sana yakýþmýþ Trabzon, sen Türkiye’ye' diyor. Trabzon’u okumanýn þimdi tam zamaný… Anlamanýn, yeniden fethetmenin…" Ben de eli kalem tutan bir kalem erbabý olarak; bu þehirde doðan, bu þehirde doyan, 15 sene bu þehirde okuyan, çeyrek yüzyýl boyunca bu þehirde okutan (öðretmen), yýllarca bu þehri anlamaya ve anlatmaya çalýþan bir eðitimci olarak büyük bir keyifle okudum "Kalbim Seninle 61 Kere" kitabýný. Bazý yazýlarý birkaç kere sindire sindire okuma ihtiyacý hissettim. Bu kitapta da görüldüðü üzere, görünen o ki eðitimci-yazar Bahaettin Kabahasanoðlu Karadeniz'in kýyýcýðýnda doðduðu ve doyduðu mavi gözlü, yemyeþil elbiseli þehrini seven ve sevdiren, bu þehirle özdeþleþmiþ bir kalem olma yolunda hýzla ilerliyor. Yazýlarýný yürek kalemiyle, adeta bir kanaviçe iþler gibi, inci inci iþliyor satýrlara. Duygular dudaktan deðil yürekten çýkýyor. Onun için de yürekten çýkan duygular direkt yüreðe intikal ediyor. Eðitimci-yazar Bahaettin Kabahasanoðlu'nun "Kalbim Seninle 61 Kere" isimli kitabýný tanýtýrken hep Trabzon'u ve Trabzonspor'u merkez alsak da kitapta sadece bu konulara deðinilmiyor. Türkiye'den ve dünyadan da pek çok mesele söz konusu kitapta irdeleniyor, kritikleri yapýlýyor. Yani demem o ki bu sadece Trabzon merkezli bir kitap deðil. Kitapta Cemal Kaþýkçý'nýn Ýstanbul'da kendi konsolosluðunda kaybolmasý (öldürülmesi) olayýndan Türkiye'de casusluk yapan Papaz Brunson'un tutuklanmasý olayýna, Suriye'de yaþananlardan Merkel, Macron, May ve Madura gibi dünyaya yön vermeye çalýþan dünya liderlerine kadar birçok ulusal ve uluslar arasý meseleye yer veriyor. Yani yazar çok kere sýnýrlarý zorluyor. Yazar Bahaettin Kabahasanoðlu, Yavuz Donat tarzý kýsa ve öz yazýyor. Okuyucuyu sýkmýyor. Yazýnýn posasýný ayýrýp, özünü okuyucuyla buluþturuyor. Bence fýkra türünde yepyeni bir yol açýyor. Bu yazarýn ve yazýlarýnýn Ýletiþim Fakültelerinde okutulmasý gerekir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © M.NÝHAT MALKOÇ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |