Aşk eski bir masaldır ama her zaman yepyenidir. -Heine |
|
||||||||||
|
Bir tiyatro sevdalısı, bir oyun yazarı olan mesleğine aşık bir sanatçıdan söz etmek istiyorum : İbrahim Türkey Öztiğin. İbrahim Türkey Öztiğin, Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları’nda sözleşmeli eleman olarak çalışıyor. 1959’da Limasol’da Dünyaya gelmiş. Ortaokulu Limasol ‘da bitirmiş. Güzelyurt Kurtuluş Lisesi’nden mezun olmuş. 1977 Yılında Ankara Orta Doğu Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yönetim Ve İstatistik Bölümü’nü kazanmış. Ve burada 2 yıl öğrenim görmüş. Ancak o dönemde çıkan siyasi olaylar nedeniyle okulu tamamlayamış ve Kıbrıs’a dönmek zorunda kalmış. 1983 yılında Güzelyurt’ta bir grup arkadaşıyla birlikte “Güzelyurt Sanat Derneği”ni kurmuş. Kendisi de yönetim kurulunda görev almış. Dernek adına sahnelenen oyunlarda oyunculuk ve yönetmenlik yapmış: “O dönemlerde tiyatro adına ciddi çalışmalar yaptık. Çalışmalarımıza Aziz Nesin’in “Toros Canavarı” adlı oyunla başladık. Bu oyun çok beğenildi. Bundan sonra da kaliteli oyunlar çıkarmaya devam ettik. Bölgede tiyatro olayı yayılmaya ve sevilmeye başladı. Ben daha sonra Sabattin İsmail’in “Grev” adlı oyununu yönettim. Çok zevkli bir çalışma oldu benim için” diyor. Ankara’daki okulu yarıda bıraktığı için, içinde hep bir üniversite bitirme uktesi kalmış. Yüksek okul bitirmeyi çok arzulamış. Bu isteğine geç de olsa kavuşmuş. 2002 yılında Yakın Doğu Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü sınav açmış. Sınavı geçmeyi başarmış. Ancak kaydolacağı bölüm 2005 yılında açılmış. Tekrar sınava girip “Dramaturgi Ve Yazarlık Bölümü”ne kayıt yaptırmış. Buradan mezun olurken bitirme tezi olarak “Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları’nın Kuruluşundan Bu Güne Faaliyetleri” konulu tezi hazırlamış. Öğrencilik yıllarında yazdığı “Fırsat, Risk, Kazanç” isimli oyunu YDÜ Tiyatro Klübü öğrencileri tarafından oynanmış. Yine YDÜ Eğitim Bölümü’nde Pikolojik Danışmanlık Öğrencileriyle bir tiyatro çalışması yapmış. Kendi yazdığı “Çare Sizsiniz” adlı oyunu sahnelemiş. Oyunun konusunun cezaevinde şiddet gören kadınlar olduğunu belirtiyor. Şiddet gören kadınların hikayelerini oyunlaştırmış. İbrahim Türkey Öztiğin Kıbrıs’ta bir ilke imza atmış: Dede Korkut Hikayeleri’nden biri olan “Kan Turalı” adlı öyküyü oyunlaştırmış. Bu konuda “ Dede Korkut Hikayeleri’nin kendine özgü bir dili ve anlatımı var. Türk Kültürünü en iyi biçimde anlatıyor. Verdiği mesajlar çok önemli. Bu nedenle kitaptaki 12 hikayenin hepsini okuyup, inceledim. İçinden en çok “Kan Turalı”yı beğendim. Tataristan’da Türk Devletleri Tiyatro Birliği’nin düzenleyeceği Tiyatro Festivali düşünülmüştü. Bu festivale katılacak ülkeler, Dede Korkut Hikayeleri’nden birini Tiyatro Oyunu olarak sahneleyecekti. Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları olarak biz de bu festivale katılacaktık. Bu nedenle Kan Turalı’yı kaleme aldım. Ama sonra bu festival, çeşitli imkansızlıklar nedeniyle Tataristan tarafından iptal edildi. Bu sene de Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları’nın yayınladığı “Tiyatro Oyun Dizisi 2” adlı kitapta bu eserim yayınlandı. Bu da benim yayınlanan ilk eserim oldu.” dedi. İbrahim Türkey Öztiğin, tyatronun tüm Kıbrıs’a yayılmasını, herkes tarafından sevilmesini, bunun için çalışmaların yapılması gerektiğini, her bölgeye salonların yapılmasını, yerel yönetimlerin tiyatroya daha fazla eğilmelerini, özellikle bölgelerdeki amatör tiyatro grublarının desteklenmesini, bunlara önem verilmesini, hatta burada tiyatro yapanların uzman kişiler tarafından eğitilmesinin gerekliliğini savunuyor. Oyun yazarlığının ülkemizde de desteklenmesini, gelişmesini ve yazarlara imkan verilmesi gerektiğini, yazarlarımızın devlet tarafından teşvik edilmesi gerektiğini söylüyor. Kaleme aldığı oyunları ise şöyle sıralayabiliriz: “Gece Kuşları”, “Kırmızı Mektup”, “Cezaevi Tiyatroya Karşı”, “Yeniden Tiyatro”, “Fırsat, Risk, Kazanç”, “Çare Sizsiniz”, “Kan Turalı”
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |