..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Egoistlerin en güzel yanı başkaları hakkında konuşmuyor olmaları. -Lucille S. Harper
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > osman tatlı




27 Nisan 2010
İyi Kitap Kötü Kitap  
osman tatlı
Kitabın kime hitap ettiği, neye hizmet ettiği okuyucunun niyetine bağlıdır. Çünkü iyi ve kötü kitap okuyucunun kendisidir. Kitabı kitap yapan okuyucudur.


:BCGC:
İYİ KİTAP KÖTÜ KİTAP

Tanımların düşünceyi sınırlamak ve düşünceleri belli kalıplara göre düşündürtme gibi riskli tarafları vardır. Tanımlar düşüncenin yönünü belirler. Düşüncenin özgürlüğüne ket vurur. Şartlandırmalara neden olur. Tanımlar bazen de gereklidir; nesneyi anlamlandırmak ve diğerleriyle karıştırmamak adına. Doğruyu yanlıştan ayırmanın en kolayı da tanımlardır. Bilginin kullanma biçimine göre bilmek fayda ve zararla paralel hareket etmektedir. Tanım bazen faydalı bazen de zararlı olsa da düşüncesel özgürlük için tanımsal bilgileri aşmak gerekmektedir. Bu bağlamdan iyi kitap kötü kitap tanımları bizi yanlış yolların labirentinden çıkmazlara sürükleyeceğinden tanım faslını ezbercilere bırakalım.

İyi kitap düşünmeyi öğretendir. İyi kitap fikir vererek yeni düşüncelerin üretilmesini sağlar. İyi kitap yazma hevesi uyandırır. Yazma arzusunu kamçılayarak, yazılanlardan eksik kalanları ekleme isteği uyandırır. Haydi yazdıramadı deyelim, okunarak öğrenilenlerden yola çıkarak keşif edilenleri paylaşma arzunu uyandırır.

İyi kitap, başka kitaplara referans olur. İyi kitap okunarak kenara bırakılmaz. Yerini başka kitaplara bırakma zevki verir. Zaten iyi kitaplar birbirinin devamı değil midir? Zincirin halkaları gibi içicedirler. Tek başlarına değillerdir.

İyi kitap, okuyucunun rüyada ziyaretine gider. Kalındığı yerden sayfalarının çevrilmesini devam ettirir. İyi kitap, okuyucusunu yalnız bırakmaz. Okuyucu da iyi kitabı yalnız bırakmaz. İyi kitap rüyaların rengini değiştirir. Rüyalara bambaşka motifler kazandırır. Renksiz ve tekrarlara son verir.

İyi kitap, umuttur. Işıktır. Diriliktir. Azimdir. Samimiyettir. İyi kitap erdemliğin yansımasıdır. Çünkü öğreticidir. Yol göstericidir. İyi kitap hüznü de acıyı da barındırır. Ama iyi kitapların hüznünde ve acısında karamsarlık, kötülük, ego yoktur. İyi kitap saflığın temsilcisidir. Erdemli olanı çamurdan arındırır.

İyi kitap okuyucuyla bütünleşir. Okuyucunun bir parçası olur. İyi kitap benliğe yolculuktur. En kötüsü benliğe giden yolun haritasını çizer. Çünkü insanın tek başına gücü yetmez benliğe gitmek. Benliğin onarılmasında ve sahip çıkılmasında yardımcıya gerek vardır. Öyleyse kitaptan daha iyi bir yardımcı var mıdır?

İyi kitap sadece güzelliği ve erdemi barındırmaz. Çirkinliği ve kötülüğü de barındırır. Şu farkla; iyi kitap çirkinliği ve kötülüğü öğretmez ve bunların okuyucunun kendi çıkarı için kullanmasını telkin etmez. Biraz tarafsız durur. Tercihi okuyucuya bıraksa da kötülüğün ve çirkinliğin güzelliklerin daha iyi anlaşılması için sayfalarına taşır…

Kötü kitap yukarda değinilenlerin dışında kalmakla beraber varlığı gereklidir. Kötü kitap iyi kitabın tanınması ve anlaşılması için var olmalıdır.

Kötü kitap kışkırtıcıdır. Benliğe giden yoldan çıkarmaya adaydır. Okuyucu kötü kitabı okumaz, kötü kitap okuyucuyu okur. Okuyucu üzerinden hâkimiyet kurar. Kendine benzetir.

Okuyucu kötü kitaba bakar durur. Okuyucu kendinde değildir. Uzaklardadır. Kötü kitap zaten okuyucuyu kendine çekmez. Kendinden uzak tutar ki satır araları görülmesin. Okuyucu şekillere takılsın ki sığ sularda kendini okyanuslarda yüzer sansın.

Okuyucu kötü kitap başında uyuklar. Beden ve zihin uyuşur. Hâlsızlık olur. Heyecan ölür. Merak duygusu körelir. Kötü kitap okuyucunun elinden bir yerlere atıldığında geriye sadece yitirilen zaman kalmıştır.

Kötü kitap egoya hitap eder. Kötü kitap öğrettiklerini okuyucuda silah kuşatması yapar. Okuyucu kirlenmiş bilginin silahıyla etrafta dolanır. Etrafa rast gele ateş eder. Kötü kitap iyi niyeti, merhameti, vicdanı karanlık zindanlara hapis eder. Aç susuz bırakır. Okuyucu kötü kitapların kuşatmasıyla benliği örümcek ağı gibi örülmüştür. Avlarını bekler…

İyi ve kötünün vasıfları birbirine öylesine karışmış ki ayıklayabilene aşk olsun. Kötü kitap da iyi kitabın vasıfları da öylesine birbirine karışmıştır. Kötünün ve iyinin vasıfları öyle çoktur ki saymakla bitmez. Anlatmakla insanda takat kalmaz.

Kitabın kime hitap ettiği, neye hizmet ettiği okuyucunun niyetine bağlıdır. Çünkü iyi ve kötü kitap okuyucunun kendisidir. Kitabı kitap yapan okuyucudur.

Osman Tatlı
osmantatli@gmail.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
İnsandaki Kaygı Örnekleri
Kaygıya Giriş
Korku ve Kaygı Arasındaki Ayrım
Dershanelere Dikkat
Türkiye ve Suriye
Kitap Okumayın Kampanyası
Merak
Eğitimde Korkaklığa Yer Yoktur
Akıl ve Din

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazar Kimliği
Aşk ve Cinsellik Ayrı Şeylerdir
Aşk Yolculuğu
Yazar Konuları Nereden Alır
İslamda Kadına Kırbaç
Yazarlık Yolunda Ara Söz
Aşkın Kölesi Olmak
Yalnızlık Sözleri III
Soğuk Bayram
Birey Olabilme

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yalnızlık Sözleri I [Öykü]
Hayalim Yazar Olmak [Roman]
Hayalim Yazarlık [Roman]
Okuyorum Ama Yazamıyorum? [Roman]
Edebiyat Fakültesinde Dergi Çıkarmak [Eleştiri]
İklimler / Film Eleştirisi [Eleştiri]
120 / Film Eleştirisi [Eleştiri]
Üç Maymun / Film Eleştirisi [Eleştiri]
Neşeli Hayat [Eleştiri]
The İmam"ın Savaşı Kiminle [Eleştiri]


osman tatlı kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © osman tatlı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.