..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Hemen yüzüne gül suyu seperek Leyla'yı ayılttılar." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Tarihe Yön Verenler > Anıl




12 Ocak 2009
Bir Moğol Hakanı Cengiz Han!  
Cengiz Han

Anıl


Cengiz Han tarihin göstermiş olduğu en büyük komutanlardan biri.. Çünkü ne Büyük iskender gibi babasından kalan bir ordunun başına geçmiş, ne de Julius Caesar gibi güçlü ve dsiplinli birliklerden oluşan Roma lejyonlarına sahipti, ne de Napoleon Bonaparte gibi askeri alanda bir eğitim aldı.


:HIHI:
Kanımca tarihin göstermiş olduğu en büyük komutanlardan biri, hatta en büyüğüde diyebilirim ona. Çünkü ne Büyük iskender gibi babasından kalan bir ordunun başına geçmiş, ne de Julius Caesar gibi güçlü ve dsiplinli birliklerden oluşan Roma lejyonlarına sahipti, ne de Napoleon Bonaparte gibi askeri alanda bir eğitim aldı.

çünkü onu Cengiz Han yapan, sıfırdan başlamasaydı.

Doğduğunda babası Yegüsay tarafından öldürülen bir kabile reisinin ''demirci'' manasına gelen Timuçin adını almıştır. bu ismin Cengiz Han'a doğduğunda öldürülen kabile reisinin güçlülüğü ve mertliği nedeniyle konulduğu belirtilmektedir.

Babası Yegüsay, Timuçin daha çocuk yaştayken öldürülür, bunun üzerine artık Timuçin ve kardeşleri için sonu gelmez bir sefalet dönemi başlar, evlenir ve karısı kaçırılıp, hamile bırakılarak Timuçin'e gönderilir bu sebeple Cengiz Han'ın ilk çocuğunun kendisinden olmadığını belirten bir çok kaynak vardır. bu dönemlerde Timuçin can dostu Camoka'yla birlikte pek çok savaşa katılır ve başarılı olurlar. gittikçe büyüyen ve genişleyen bir ordunun başında duran bu iki dost arasında aynı zamanda için içten içe gelişen bir rekabet ve liderlik hırsı baş göstermeye başlar.

ve...sonunda fikir çatışmalarıda bunu tetikleyen neden olur.

Camoka ya da orjinal adıyla bilinen Jamuga, ordunun soylu moğol subayları tarafından donatılmasını ve ordu generallerinin soylular tarafından oluşması gerektiğini söyler, ancak Timuçin'ın bu fikre şiddetle karşı çıkması bu ikili dost ve taraftarları arasında yıllarca sürecek kanlı savaşlara neden olacaktır.

ilk savaşta camoka ve askerleri Timuçin'in ordusuna üstün gelir, timuçin bu savaşta yenileceğini anlayıp ordusunu bırakarak kaçmış ve tarihe geçen şu ünlü sözünü söylemiştir; ''yalnızca ahmaklar ve aptallar yenileceğini bildiği bir savaşa girer''

Savaşta Timuçin'in esir alınan genaralleri Camoka'nın emriyle kaynar suda haşlanarak can verirler.

Bundan sonra Timuçin, uzun süre kaçak olarak yaşar ve doğuya doğru ilerler. burada keskin zekası ve stratejileriyle toparlanmaya başlar ve güçlü bir ordu oluşturup tekrar Camoka'nın karşısına çıkmayı başarır. bu sefer savaşta Timuçin üstün gelir ancak Camoka'yı kaçar.

artık Timuçin, Cengiz Han ünvanını almıştır ve gücü giderek artmıştır.bu sıralarda Cengiz Han'ın can düşmanı olan camoka'nın iki subayı,liderlerini tutuklayarak Cengiz Han'a götürürler. ancak Cengiz Han, ödüllendirilmeyi bekleyen bu iki subayı liderlerine ihanet ettikleri gerekçesiyle öldürür. Camoka'ya ise birlikte olma teklifi eder, ancak Camoka iki lider fazladır diyerek kansız bir ölüm istiyorum der, ve beli kırdırılarak ölür.

Cengiz han, çin seddini farklı bir strajiyle geçmiş ve ortalığı kasıp, kavurmuştur. Çinli bilginleri alarak savaşta kullanabilmek için mancinik yapmasını öğrenirler. çok sert kuralları olan ve çok sıkı bir dsipline sahip olan moğol ordusuna hiç kimsenin karşı koyamadığı bir dönemi başlatmıştır. avrupa'da çekoslovakya taraflarına gönderdiği bir avuç ordusuna bile kimse karşı koyamamış ve askerler istediği yerleri yağmalamışlardır.

ancak Cengiz Han için artık başka bir sorun vardı; sonsuza değin yaşama isteği!

hiç yaşlanmamak ve hiç bir zaman ölmemek istiyordu Cengiz Han, çünkü yapacağı çok şey olduğuna inanıyordu, ancak bunu yapamayacağını anladığında üremesi gerektiğini düşündü, soyu ancak bu şekilde devam edebilirdi ve cengiz han'ın torunlarının sayısı bugun tahminimizden çok daha fazla olduğu bilimsel çevrelerce'de kabul görmüştür.

Şamanist inancına mensup olan moğol hanı, Cengiz Han tarihte pek çok müslümanı öldürmesinden dolayı bugun ibda-c'nin ve bir çok müslüman tarikatında ''deccal'' olarak bilinmektedir. bunun sebebi Cengiz Han'ın doğuda ki müslümanlara yaptığı zülüm ve işkencelerden kaynaklanıyor.

günümüzde Cengiz Han'ın türk olup, olmadığına dair pek çok tartışma söz konusudur, Cengiz Han yine Harzemşahlara yazdığı bir mektupda; ''çok türk beyini yendim, seni yenerim'' sözü bunu doğruluyor şeklinde gözükse'de Cengiz han'in Türklerinde soyunda var olan iskit ve etrüstk kökenli olduğu unutulmamalıdır.

ANIL YÜCEL



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Agamemnon Trajedisi ve Troia Savaşı
Tolstoy'un Edebiyatı...
Türkçe'nin Yozlaştırılması!

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Atatürk'e Özlem... [Deneme]
Çöplükte Geçen Bir Rüya... [Deneme]
Kurnazlık ve Zeka [Deneme]
Dünya'yı Değiştirmek İstermisiniz? [Deneme]
Dokunma Keyfine İşsizliğin... [Deneme]
Engelleri Yok Edelim! [Eleştiri]
Ötekileştirme, Ötekileştiriciler ve Ötekileşenler... [Eleştiri]
Afrika Açlıktan Kırılırken... [Eleştiri]
Atatürk Döneminde Türkiye [Eleştiri]
Osmanlı Tarihinde Mehteran [Eleştiri]


Anıl kimdir?

Anıl Yücel Malatya/İstanbul, Turkey 19 kasım 1985 Ankara doğumluyum. . . Malatya İnönü üniversitesi mezunu. . . Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim İşletme bölümü 3. sınıf öğrencisi. . . Emlak Müşavirleri Derneği üyesi ve Emlak danışmanı. . . Siyaset ve dış politika, Edebiyat, Sanat, Felsefe, Tarih ve Ekonomi üzerine gazetelerde, dergilerde ve internette çeşitli makaleler. Siyasetle ile ilgili sunumlar, konuşmalar ve çalıştaylar. AB projeleri yapım ve uygulamaları, çağdaş yaşam adına çalışmalar. Engellilere yönelik çeşitli çalışmalar ve engelliler için hazırlanan "EngelSizce Dergisi" çıkartılmıştır.

Etkilendiği Yazarlar:
goethe, schiller, novalis, shakespeare, dostoyevski, kafka vs


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Anıl, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.