..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsanın en iyi tarafı ürperebilmesidir. -Andre Gide
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yazarlar ve Şairler > Melika




27 Aralık 2005
Cemil Meriç'i Kelimelerle Anmak  
Bazı yazarlar ve kitaplar vardır ki hayatımızın uzun dönemlerinde hep başucumuzdadırlar

Melika


Cemil Meriç'in şiir tadındaki yazılarıyla 12 Aralık doğum yıldönümünde anmak


:IDAE:
"Kuşlara benzer kelimeler,odana dolarlar bir akşam.Nereden gelirler bilinmez.Kah çığlık çığlığa dırlar, kah sesleri işitilmez.
Çiçeğe benzer kelimeler, turuncu, erguvan, beyaz. Bir rüzgâr sürükler hepsini. Bulutlara güven olmaz."
Cemil Meriç,"Bu Ülke" de böyle yazar. Kelimeleri böyle sihirli hale getirir. Odaya dolan rüzgâr gibi ruhumu doldurur bu sözler.
Yazının her türüyle uğraşan herkes için bir ışıktır kelimeler. Kelimeler anlatır bizi. Bazen günümüzden, bazen asırlar öncesinden gelen sözler düşüverir önümüze. Özetle anlatıverirler çoğu düşünceleri.
Cemil Meriç'in "Bu Ülke" kitabının başka bir yerinde
"Senin yıldızların kelimeler, söyle raksetsinler, alev saçlarıyla sonsuz bahçesinde hayallerinin.
Kelime ormanda uyuyan dilber; şair uzaklardan gelen şehzade.
Öyle seveceksin ki kelimeleri sana yetecekler.
....... ....... .........
Kelimeler benim sudaki gölgem, okşayamam onları, öpemem. Bir davet olarak güzel kelime ve dualarla muhterem. Gönülden gönüle köprü, asırdan asra merdiven. Kelime kendimi seyrettiğim dere. Kelime sonsuz, kelime âdem."
Bu sözler bir şiir tadındadır, adeta. Zaman da asılı kalan kelimeler öyle sabırlı öyle sadıktırlar ki. Bir merdiven bir köprü insanlar sırasıyla gelirler geçerler, bu köprülerden. Yaşadığımız zaman diliminde ağırlarız birbirimizi.
Cemil Meriç, 5.baskısı olan 1985 tarihli kitabının(İletişim yayınları) başka bir yerinde "Düşünce bir köprü: kıldan ince, kılıçtan keskin."
"Bir ırmağa benziyor zaman. Hayretten dona kalmış. Perdede hep aynı gölgeler." der.
Özlemlerimizi, sevdiklerimizi, nefretimizi gözümüzün gördüğü kulağımızın duyduğu hissettiğimiz Her şeye anlam katan kelimeler. Bir de güzel anlatabilirsek kahramanımız kelimeler.
Kitabın otobiyografi bölümünde, şöyle anlatılır hayatının bir bölümü Cemil Meriç'in,
" Hatay'daki ilk gençlik yılları. İstanbul ve evlilik öncesi yaşam: Yabancı Diller Okulu, pansiyon odaları, Elit, Nisvaz. Birçok dergide makaleler, çeviriler. Sonra evlilik, lise öğretmenliği, istifa, yirmi bir ay arayla doğan bir oğlan bir kız evlat. Geçim sıkıntısı. Yine çeviriler. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nde başlayan Fransızca okutmanlığı, bin bir güçlük ve sıkıntıyla kurulan bir kütüphane, Sahaflar Çarşısı'ndan, kendi sırtında, öğrencilerinin sırtında taşınan ucuz, ama paha biçilmez çuval çuval kitap, hemen hepsi Fransızca. Okuduklarıyla zenginleşen, zenginleştikçe yücelen, kanatlanan bir Don Kişot. Patlama noktasına yaklaşırken, en verimli olabileceği bir yaşta, gözlerini yitirmesi; aylarca hastane odalarında ümitle beklenen ameliyat sonuçları, aylarca tedavi için Paris ve açılmayan gözler: retina iyice çatlamıştır, katarakt önlenememiştir."
37 yaşlarında gözlerini kaybeder. Bu sıkıntılı zamanlarını şöyle anlatır:"Bazen bir kuyuya benziyor hayat; kör, pis, zehirli bir kuyuya. Boğuluyorum, ölüme mecalim kalmıyor, kimseyi görmüyor gözüm. Sevdiklerim yabancılaşıyor. Kitaplar tuğla oluveriyor birden. Dostlarımın sesini tanımıyorum. Varlığım tele asılıyor."
Bundan sonraki çalışmalarını talebeleriyle birlikte gerçekleştirir".Fildişi Kule"sini yani kütüphanesini hiç terk etmez.
Cemil Meriç'i kendi sözleriyle andıktan sonra yine onun güzel kelimeleriyle yazımızı sonlandıralım.
"Kitaplar bir limandı benim için. Kitaplarda yaşadım.
Ve kitaptaki insanları sokaktakilerden çok sevdim. Kitap benim has bahçemdi. Hayat yolculuğumun sınır taşları kitaplardı."(Mektuplar,14.10.1966.)



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve şairler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Peyami Safa'dan Bahsetmek
İran'lı Kadın Şair Füruğ Ferruhzad

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kenize Murat ve Kitapları
Bir Resim Dehası Van Gogh
Sevgili Süleyman Amca

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yeni Caminin Güvercinleri [Şiir]
Uyut Beni [Şiir]
Sen Giderken [Şiir]
Dostlar Uğurladık [Şiir]
İnsan Yaşarken Hissetmeli [Şiir]
Sessizlik [Şiir]
Bir Akşamdı [Şiir]
Yamaç [Şiir]
Martılar... [Şiir]
Soğuk Havalar [Şiir]


Melika kimdir?

İnsan ve doğa sevgisini içimde hissetmem beni sanata ve edebiyata yöneltiyor; bunlarla bütünleştiriyor. Bunları insanlarla paylaşmak ise en mutlu anlarım.

Etkilendiği Yazarlar:
Ümit Yaşar Oğuzcan


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Melika, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.