Kitabının bir kopyasını gönderdiğin için sağol. Onu okumakla hiç zaman yitirmeyeceğim. -Moses Hadas |
|
||||||||||
|
Termodinamik bilim dalı, bir sistem içindeki enerjinin nasıl hareket ettiğini ya da bu enerjinin nasıl kullanılabilir enerjiye dönüştüğünü inceleyen bilim dalıdır.Her bilim dalının başka alanlarda yansımaları olmaktadır.Termodinamiğin de dilbilimde elbette bazı yansımaları olacaktır.Evrende var olan tüm yasaların benzerleri Türkçe’mizde de olmalıdır. Zira Türkçe, evrendeki düzenin seslerle gösterilmiş halidir.En azından biz bunu savunuyoruz.Sesler de evrende birer varlık olduklarına göre, onlar da Termodinamik kanunlarından etkilenmiş olabilirler.Termodinamiğin birinci kanuna göre, evrende enerji korunumu vardır.Yani evrendeki enerji yok olmaz sadece biçim değiştirir.Türkçe’mizde de bazı ekler ve kelimeler yok olmuş sanılmaktadır.Halbuki onlar biçim değiştirmişlerdir, yok olmamışlardır.Örneğin; imek fiili ek fiil olarak eskiden çoklukla kullanılmaktaydı.Fakat günümüzde bu fiil kaybolmuş görünmektedir.Fakat Termodinamiğin birinci yasası nazara alındığında bu ekin kaybolmamış olması gerekmektedir.Evet zaten bu ek kaybolmamıştır da.Sadece enerjisini kendinden sonraki eklere yansıtmıştır.O eklerde yaşamaya devam etmektedir.Örnek verecek olursak, kitap kelimesi bildiğimiz gibi isimdir.Bu kelimenin yüklemleşebilmesi için ek fiil olan imek fiilini alması gerekir.Eskiden insanlar kitap idi demekteydiler.Şimdi ise kitaptı tabiri kullanılmaktadır.Buradaki imek fiili ortadan kaybolmuş görünmektedir.Aslında imek fiili orada yaşamaya devam etmektedir.Bunu öğrenebilmek için küçük bir deney yapmamız yeterli olacaktır. Kitap=İsim olduğuna göre, “her şey zıddıyla bilinir” kuralını buraya uygulayacağız.O halde bir fiil örneği bulalım.Git- bu fiile “hikaye eki” olan –di ekini ekleyelim.Kelimemiz gitti oldu.İlköğretim okuluna giden bir çocuğa sorsanız,bu gitti kelimesindeki –ti idi, ek fiil midir diye,o bile bunun böyle olmadığını söyleyecektir.Çünkü bu –imek fiili aslında bizim şuuraltımızda kayıtlıdır.Çocuk, hemen düşünecektir. “Git-idi.." "Hımm” diyecektir. “Git ve idi birbirine uymuyor, o halde idi ek fiildir.”Fakat kitaptı kelimesine bu kuralı uyguladığımızda kitap idi, sonuç olumlu olmaktadır.Şuuraltımız hemen doğru cevabı bulmaktadır.Demek ki imek fiili buradan kaybolmamıştır, yaşamaya devam etmektedir. Gelelim termodinamiğin ikinci yasasına.Bu yasaya Entropi kanunu da denmektedir.Yani “doğal süreçler içersinde bırakılan bir makine,bir nesne, devamlı düzensizliğe doğru gider.”Peki, güzel Türkçe’mize bir bakalım.Türkçe diğer diller gibi doğal süreçler içinde seyrine devam etmektedir.Fakat Türkçe düzensizleşmemekte, aksine düzene doğru ilerlemektedir.Demek ki, Türkçe gibi dillerde var olan bazı çekirdek yasalar bu düzeni doğurmaktadır.Türkçe, seslerin gerçek düzenini yakalayabilmiştir.Evrende her alt basamaktaki varlık bir üst basamağa geçme telaşındadır.Güneş ışığı ota geçer canlanır, ot koyunla hayvana dönüşür,insan koyunun sütünden,etinden istifade eder,böylelikle cansız bir varlık en sonunda İnsanın bir parçası olur.Bu döngünün benzeri bir kanun dillerde de olabilir.Bütün dillerdeki seslerde bir Türkçeleşme meyli oluşabilir.Çünkü sesler de birer varlıktır ve onlar da en düzenli olanı aramaktadırlar.Demek ki,Türkçe tüm dünyaya yayılmaya aday bir dildir. Sesler belki de en düzenli hallerini Türkçe kalıplarında oluşturmaktadırlar.Eğer bu yasalar Türkçe’de ya da bazı dillerde olmasaydı,devamlı düzensizlik ortaya çıkacaktı.Türkçe ise bu düzen yaslarını muhafaza edebilmiştir.Entropinin mahvedici şövalyesi, bazı dilleri kılıçtan geçirse de o, Türkçe’nin düzenine dokunamamıştır.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Oğuz Düzgün, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |