..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir önyargıyı yok etmek, atomu parçalamaktan daha zordur. -Einstein
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yerler > Hülya




25 Nisan 2005
Gerard Tepesinden Budapeşte  
Hülya
Her şeye rağmen Törük Utca’nın tepesindeki türbeden, yeniden kilise çanlarına dönüştürülmüş Kanuni’nin top güllelerinden başka iz taşımayan Estergon’a kadar ulaşan Tuna Nehrine, gül yaprakları döküldüğünü görmüyor kimse.


:BECI:

Tuna nehri ile ikiye ayrılan Budapeşte’yi, Haziran sonu güneşinin yakıcı sıcağından barış ve kardeşlik yüklü geleceğin simgesi, elinde zeytin dalı, genç bir kızın şehre düşen gölgesi koruyor. Bir bankın üzerinde verilen küçük molada, şehrin güzelliklerine odaklanmış kuşbakışı düşünceler, kaysı kokulu palinka tadında özgürlüğün keyfini çıkarıyor. Peşte tarafında, Londra’daki emsalini andıran restoresi hiç bitmeyecek parlamento binasının iskele demirlerinin arasında kalmış sarı kireç taşlı dantel inceliğindeki duvarlarında gün yansımaları, Buda yakasının masalsı Balıkçı kulesinin şeytanminaresi kıvrımlarında son buluyor.

Bir zamanlar ezan okunan Aziz Matyas Katedralinin fasulye sırığı gibi gökyüzüne tırmanan sivri kulesi, masalın bilinmeyen bir diğer yüzünü tamamlıyor. Bir buçuk asırlık Osmanlı yönetiminden geriye kalan viraneye dönmüş bir iki hamam. Her şeye rağmen Törük Utca’nın tepesindeki türbeden, yeniden kilise çanlarına dönüştürülmüş Kanuni’nin top güllelerinden başka iz taşımayan Estergon’a kadar ulaşan Tuna Nehrine, gül yaprakları döküldüğünü görmüyor kimse. Kale girişinde birkaç sarıklı mezar taşları ile sınırlı, çiçek açmış ıhlamur ağaçlarının altında yüz elli yıllık bir küçük mola, çigan gecesinde tadılan Macar kulaşının ağızları yakan paprika acılığında! İlerde nehrin ortasında Arpad ve Margaret köprüleriyle birleşen yüz elli yıllık saltanatın saraya gözde yetiştiren kızlar mektebi, Margit adası, bir has bahçe zarafetiyle, asırlık çınar, meşe, kayın ve köknar ağaçlarının gölgesinde serinliyor.

Bir zamanlar şarap üretilen evlerin restorana dönüştürülmüş mahzenlerinde, Sinderella’nın bal kabağı arabasına benzeyen dev şarap fıçılarının içerisinde, tahtalara sinmiş üzüm kokusu ve Gerard tepesine ulaşan Macar rapsodilerinin canlı ritminde bir önceki geceden kalan bir hoş hal, pelerin gibi sarıyor yorgun bedenleri. Kahramanlık türküleri söyleyen yaşlı gazinin ceketini süsleyen sayısız madalyanın esrikliğinde, Kahramanlar meydanı kaçıncı resmi törenine hazırlanıyor.

Aşağıda nehrin yanındaki market holün tavanlarında, her boyda ve kesitte salamlar, yeni toplanmış mantarların üzerine sarkıyor. El bombası şeklindeki sert ve acı Macar likörü unicum ile tatlımsı turşu kavanozları yan yana süslüyor rafları. Tezgahlarda demetler halinde satılan taze lavanta çiçeklerinin kokusu, bir üst katta canlı renklerle işlenmiş iri desenli masa örtüleri, çeyiz sandığından henüz çıkarıldığı hissini veriyor. Neşeli bir turist el işi bir önlüğü birkaç Forint daha ucuza almak için yeşil gözlü sarışın satıcıyla pazarlık etmeye çalışıyor. Emekli Macar hanım ve beyler sıradan günlük alışverişlerini yapıyor sessizce.

Geç vakitlere kadar kumarbazlara ev sahipliği yapan, nehrin kenarına sıralanmış Türkler tarafından işletilen klüpler ve gazinolar, yüz elli yılın silinmiş izlerinden pay çıkarma telaşıyla uyanıyor her sabah. Opera binasının soğuk güzelliğini, şehrin altındaki sıcak su kaynakları yumuşatıyor ve her şey yolunda görüntüsü veren şehrin sakin havası köy yollarında belirginleşen yoksul ama soylu huzurunu koruyor.

Serin avlulu eski taş binaların duvarlarındaki gizli grafiti mesajları şifreli yollarla ulaşmak istediği gönüllere kavuşmuş sanki.
Özgürlük tepesindeki Rus heykelleri indirileli çok olmuş. Şehir sonunda, tıpkı zeytin dalı taşıyan genç kız gibi kendi yolunu kendi seçmenin alçak gönüllü mağrurluğunda özgürlüğün tadını çıkarıyor.






.Eleştiriler & Yorumlar

:: yediğin içtiğin
Gönderen: Murat M. UĞURLU / İstanbul/Türkiye
30 Nisan 2005
desem ki, yediğin içtiğin senin olsun, gezdiğin gördüğün bize yeter; yetti de. gözleriniz ve dilleriniz dert görmesin.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yerler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Charles Köprüsünden Notlar

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bacon, Montaigne, Russel ve
Hiç mi Değerleri Yok?..
Arka Bahçeli Ev…
Karafatmaya Karşı Gelin Böcekleri
Batıdan Doğuya Ilık Esintiler
Küçük Dostum
Marguerite Duras ve Karasineğin Ölümü
Serin Sıcak Bir Ağustos Gecesi
Haremden Boğaz Manzarası
Bir Konserden Kalanlar

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Karlovy Vary'de Bir Gün... [Öykü]
Beyaz Sessizlik [Öykü]
Salih Ustanın Düşü [Öykü]
Zor Yıllar [Öykü]
Benimle Uğraşma Kızım! [Eleştiri]
Türkçe Nereye Gidiyor? [Eleştiri]
Türkülerle Kimlikler [Eleştiri]
Katar; "Doha Tartışmaları", Hamas [Eleştiri]
Ağaçlar Konuşur Mu? [Eleştiri]
21. Yy'da Savaşlar Nasıl Değerlendirilir Ki? [Eleştiri]


Hülya kimdir?

-

Etkilendiği Yazarlar:
-


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hülya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.