..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Ölümden sonra yeni birşeylerin olduğu konusunda umutluyum. -Platon
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yazarlar ve Şairler > Hidayet Ersin




2 Ağustos 2004
Edebiyatın Sefaleti  
Kurduğumuz düşe layık olamadık!

Hidayet Ersin


Edebiyat giderek gözden uzaklaşıp ufukta yitecek bir gemiye dönüştü. Bu yüzyıl için fazla "yavaş, kapsamlı, felsefi ve içten. " Edebiyat insanı anlatma işini "görsel işitsel" sanat araçlarına devretti. Yelkenlerini fora etti. Rüzgarla doldurdu. Hüzünlü


:BDHF:
Edebiyat giderek gözden uzaklaşıp ufukta yitecek bir gemiye dönüştü. Bu yüzyıl için fazla " yavaş, kapsamlı, felsefi ve içten. " Edebiyat insanı anlatma işini "görsel işitsel" sanat araçlarına devretti. Yelkenlerini fora etti. Rüzgarla doldurdu. Hüzünlü bir tebessüm ile limanda onu yolcu etmeye gelmiş bir kaç kişiye şöyle bir baktı. Asaletinden en ufak ödün vermeden o çok sevdiği sonsuz mavide yol almaya başladı.
Edebiyatın böylesine güçlü bir "veda" etmesine rağmen görünen, gözlemlenen odur ki edebiyatın bıraktığı boşluk anti-edebiyat tarafından doldurulmaktadır. Hız, çapsızlık, felsefe eksikliği hatta düşmanlığı ve samimiyetsizlik günümüzde boş bırakılan neredeyse " tüm edebiyat " sahasını işgal etmiş görünmektedir.
Bu garip (!) durumun en temel nedeni yurt dışında olduğu gibi ülkemizde de "eleştirmenliğin" gözden düşmesi ve yetkin eleştirmen yetişmemesidir. Elbette burada eleştirmenliğin cazibesi olmayan bir uğraş gerektirdiğini söylemeliyiz. Ama edebiyatın gerçek ilke ve değerleriyle varolabilmesi için bu olmazsa olmaz bir şart.
Ben anti-edebiyat yerine insanların orta karar bir film izlemeyi yeğlediklerini görüyorum. Bu anlamda tüm "pazarlama çabalarını" da takdir ettiğimi ama burada ciddi bir iyi niyet ve kar artırımı arzusunun dışında bir devamlılığın olacağını düşünmüyorum. Mesela Ahmet Altan'ın kitabı bir milyon adet satmıştır ancak...elde edilen kar bir yana yaşanan mekanik ve hatta plastik durumdan eminim ne Ahmet Altan ne de Ahmet Altan'ın kitabını pazar çantasının içinde domates, patlıcan, bulaşık deterjanı ve ağda kutusu ile beraber taşıyan "okur = müşteri" memnun olmuştur.
İkinci bir neden ise hayatın akışına edebiyatın uyum sağlayamamasıdır. Yazarların ve şairlerin ataletinden, düşünce tembelliğinden kurtulamamaları edebiyat için edebi bir son hazırlamış gibi görünüyor. Her geçen gün hızlanan " hayatın" içinde debelenen milyarlarca insan için edebiyat birseçenek oluşturamadı. Şu sorulabilir: " Oluşturmak zorunda mıydı? " Bence " Evet! " Ama ustalar alıştıkları düzeni belki de bırakamadılar. Sonuç edebiyat için tam bir hezimet oldu. Milan Kundera "Yavaşlık" kitabında o kadar güzel anlatır ki bu durumu.
Bugün edebiyat adına var olan çoğu yapıtın "edebi olmadığını" düşünüyorum. Dolayısıyla edebiyatın sefaletinden rahatlıkla bahsedebiliyorum. Ortalıkta güzel "nesir ve nazımlar" dolaşıyor. Marshall McLuhan'ın Global Köy'ün deki iddiasının gerçekleşeceği günleri sabırsızlıkla bekliyorum. McLuhan lağvedilen yapıların zaman içinde biçim değiştirerek de olsa tekrar gündeme alındığını; hayatın içinde yerini aldığını söylemektedir. Umut edelim de öyle olsun ve ben Dostoyevski'nin, Faulkner'ın, Hemingway'in, Marquez'in her seferinde okumaktan müthiş bir keyif ve haz aldığım kitapları gibi kitapları Nazım'ın, Necatigil'in, Whitman'ın şiirleri gibi şiirleri okuyayım yeni insanlardan.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Mustafa Kemal"in Muasır Medeniyeti
Sovyetler Birliği Neden Yıkıldı?
Ne Kalacak Geriye?
Alternatif Hayat Dersleri: Aysun Kayalar, Burçin Uysal
Fıfa U - 17… Meydan Gümbür Gümbürdenir!..
Bana Bir Yalan Söyle!
Avrupa Birliği mi, "Muasır Medeniyet" mi?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Beni Bekleme Piyale [Şiir]
Sinoptik Şiir [Şiir]
Ben Senin Yerinde Olsam [Şiir]
Tuğla [Şiir]
Seneye Nisan"da [Şiir]
Ezrael [Şiir]
Yolculuk [Şiir]
Avrupa"ya Sorular [Şiir]
Son Sevdiğim [Şiir]
Çelişki [Şiir]


Hidayet Ersin kimdir?

İçten,içsel,ivecen,ikirciksiz,cesur bir ısrarkeş

Etkilendiği Yazarlar:
Dostoyevski, Steinbeck, Attila İlhan


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hidayet Ersin, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.