..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Herkesin derdi başka. -Orhan Veli
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Türkiye > Yûşa Irmak




12 Mart 2024
Anıların da Meskeni Var  
Yûşa Irmak
Yaptığım gezilerde köy ve kasabalarda sıkça denk geldiğim o kerpiç evlerin çoğu; su sesinin duyulabildiği, dut, incir ve ceviz ağaçlarının altında dinlenebileceğiniz, avlusunda huzur bulabileceğiniz, penceresinden gökyüzüne bakabildiğiniz yerlere yapılmıştı.


:BFD:
Türkiye’yi Doğu’dan, Batı’ya, Güney’den, Kuzey’e her yerini gezdim, gördüm. Mardin’de, Diyarbakır’da, Hakkari’de, Urfa’da, Sivas’ta, Erzurum’da, Rize’de, Kütahya’da, Karabük’te, Bursa’da… ilaahir.

Gördüğüm her şehrin kendine has bir dokusu vardı. Ahşap, taş, mermer ve kerpiçten yapılmış meskenler ilgimi daha çok çeker. Çocukluğumdan beri beton yapılar; soğuk, sevimsiz, ahşap, taş ve kerpiç yapılar şirin ve sıcak gelmiştir. Dahası böyle yapıların kapısından içeri girer girmez hüzünle karışık orada bir zamanlar yaşamış insanları zihnimde canlandırmaya çalışırım…

Bugün, çoğu insanın beğenmediği, sevmediği ya da tehlikeli gördüğü kerpiç, ahşap, taş evlerden yüz, yüz elli yaşında olanlara da rastladım. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesinde kerpiç, taş, Karadeniz bölgesinde ahşap, İç Anadolu bölgesinde mermer, Ege bölgesinde taş ve ahşap, Akdeniz bölgesinde yığma taş ve kerpiç evleri unutamıyorum. Ne durumdalar onu da bilmiyorum…

Yaptığım gezilerde köy ve kasabalarda sıkça denk geldiğim o kerpiç evlerin çoğu; su sesinin duyulabildiği, dut, incir ve ceviz ağaçlarının altında dinlenebileceğiniz, avlusunda huzur bulabileceğiniz, penceresinden gökyüzüne bakabildiğiniz yerlere yapılmıştı. Pandemi’de evlerine tıkılan insanların çoğu bir yolunu bulup köylerine döndüklerinde ahşaptan, taştan, kerpiçten yapılmış evlerini kendi imkanlarıyla tekrar onarıp oturulabilir hale getirdiklerine dair onlarca fotoğraf ve video izlemiştim. Elbette geçen günleri, hatıraları onarmakla geri getiremiyorsunuz. O mekânların ruhunu restore etmek de mümkün değil. Ancak şov için bile olsa o insanların bu gayretlerini takdir etmiştim.

2023 yılının aralık ayında iki haftalığına Bolu, Kastamonu, Safranbolu ve Nevşehir’e gezmeye gittim. Safranbolu’yu gezerken yerli halkın ahşap ve kerpiç evlerinin restore edildiğini, devletin kendilerine yeni bölgelerde, betonarme evler verdiklerini söylemişlerdi. Kendi oturdukları eski evlerin restore edilerek otele dönüştüğünü turistlerin hizmetine sunulduğunu anlatmışlardı. Türkiye’de bu şekilde başkaca yerler var mı diye azıcık araştırma yapınca bunun sadece Safranbolu’ya özgü olmadığını, Kastamonu’da, Bolu’da Nevşehir’de, Urfa’da, Mardin’de, Bursa’dan ta Tire’ye kadar ülkemin her şehrinde bir dönüşüm yaşandığını gördüm. Eski kasabalar otantikliğini koruyarak kendini yabancılara açarken, yeni kasabalardaki yeni hayat, betonarme ve asfalt üzerinden insanların beğenisine sunulmaya devam ediyordu maalesef.

Memleketin birbirine benzeyen Atatürk, İnönü caddeleri, Cumhuriyet ve özgürlük meydanları olsa da kadim dar yollarının ta antik çağdan beri iç içe geçmiş, farklı belleklerden süzülerek birikmiş anılarının canlı kaldığına şahit oldum. Ve bu anılar da tıpkı bizim gibi huzur bulacakları bir “mesken” ihtiyacı taşıyorlardı sanki… Diyarbakır’da yüzyıl başından kalma bir Süryani evine girdiğimde taş avlunun serinliğiyle ürperdiğimi, Kars’ta Hıristiyan Alman ailelerin kerpiçten, taştan evlerinde köy hayatını dibine kadar yaşadıklarına şahit olmuştum. Bir keresinde Mardin’de bir aşirete ait olan yüz yıllık taştan bir evin içine ilk girdiğimde, ortasındaki avlunun garaj yeri olarak kullanıldığını gördüm. Kayseri, Antalya, Muğla, Mersin, İskenderun gibi yörük köylerinde ahır veya samanlık olarak kullanılan bölümlerin tamir edilerek turistler için hediyelik eşya satış yeri olarak kullanıldığını gördüm. Eskinin cennet çağrışımlı avlularındaki mermer havuzlarda şıpırdayan su sesini, Mardin’de Malatya’da duydum.

Hayat zaman içinde değişime uğradıkça kapladığımız alanların da nitelikleri değişiyor. Bu yaşıma kadar mekân duygum hiçbir zaman sabit olmadı benim. Antep’in dar zabıklarının (sokak) birinde, metropollerde giderek görünmez olan bir ifadeyle karşılaşmıştım. İnsanlar da tıpkı benim gibi bakıyorlardı. Onlarla göz göze geldiğimizde görünmez bir mesken de buluşup, huzur buluyorduk sanki… Kim bilir belki de bir zamanlar coğrafyamıza dahil olan Antep’in kopyası Halep’te de durum böyleydi. Şimdi Halep’e yağmur yerine mermi ve bombalar yağıyor! Aynı bakışla Balkan coğrafyası için de durum aynıydı. Farz edelim Bükreş sokaklarında ya da Erbil’de veya Kudüs’te de bu bakışlarla karşılaşabilirim. Ortadoğu’da birbirimizden farklılıklarımızla hep bizi düşman kılmaya çalışanların asla buluşamadıkları bir bakış bu. Bunun en somut kanıtlarından biri, yazının başından beri anlatmaya çalıştığım yerleşme tarzlarımızdaki bu paralelliklerle ilgili işte. Şimdi Kudüs’ten ateş yükselirken, orada yaşanan savaştan kalma delik deşik binalarda aç susuz devam eden bugünkü hayatı anlamlandırmak kolay olmayacak benim için. Bir zamanlar Saraybosna’da, Bulgar’da yaşanılanlar gibi… Her savaşın acı hatıralarını evlerinin dış cephelerinde ve elbette mekânın ruhunda daima hatırlayabilmek istiyor insanlar, bir daha olmaması için ibret hikâyelerinin yaşadığımız alanlarda görünürlülüğüne de ihtiyaç var demek ki.

Anadolu’da artık kullanılmayan müthiş mimari yapılar arasında Ermenilerin olduğu kadar Rumların da artık görünmezleşen hayatlarının gölgeleriyle karşı karşıya kalırız çoğu zaman. Terk edilmiş bir Rum köyünün yıkılmakta olan kilisesinin duvarlarına ya sprey boyayla, ya da bir çakıyla isimler, sloganlar kazınmıştır. Ya da mübadeleden önceki Nevşehir’de bulunan Sinasos’ta olduğu gibi, Kayseri’nin Kayabağ köyünde olduğu gibi, ağaç dalları çıkar harap olmuş konakların camsız pencereleri arasından. Bahar geldiğinde tuhaf bir tezat oluşur. Anılar çiçek gibi taze, mekânlar bir başına ruhsuz kalmıştır. Yıkılmış, yıpranmış, tamir edilemeyecek kadar kötü durumdaki konaklara, mabetlere uzun uzun bakarım, içlerine girerim, rüzgârla, taşla, gölge ve yaprakla ilişkilerini izlerim. Her seferinde de ışık ve nefesi kendi içlerinden, ruhlarından aldıklarını duyumsarım. Çıkmaz sokakların, dar yolların, kavak, selvi, meşe ve çınar ağaçlarının binalarla iç içe oluşundaki zarafete, estetiğe hayran kalırım. Bu iç içelikteki edep, insana komşuculuk, yardımlaşma ve dayanışma şevki verir diye düşünürüm.

Setler, parmaklıklar, güvenlik duvarlarıyla ayrılmamış, devasa bulvarlarla bölünmemiş buralarda hayat. Su ile minare arasında, yıldız ile yaprak arasında, insan ile ahşap arasında devam eden o bağ, görünmeye başlar. İnsanın hiç kimseyi ötekileştirmeden, yaşadığı yere aidiyeti böyle bir şey olsa gerek diye düşünürüm. Dışlama değil, kapsama var çünkü… Bunun edebi ise mahremiyetle oluşuyor elbet. Çünkü mahrem ve harem olan evin ihlali imkânsızdır. Harem ve mahrem olan ev de huzur bulmaktan, yeryüzünü baştan ayağı mescit kılmaktan ve meskenin özellikleri üzerine okumaya, yazmaya devam etmek istiyorum inşallah…

Kalın sağlıcakla…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın türkiye kümesinde bulunan diğer yazıları...
"İyi", "Kurt", "Ceberrut", "Sosyal" Değil "Kerim Devlet"
Vatan Bilinci
Ankara’ya Övgü
Kıssalardan Hisseler
Şerefle Şanla!..

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
13 - 14 Yaşındaki Kız Çocukları Hakkında…
İşlenmemiş Cevherler Ülkesi: Türkiye
Sonbahara Birlikte Yürümek
Günbatımı Eski Bir Masada Başladı Her Şey
Yağmurda Koşamayanlar
Geçmişi Geçmişimiz Olan Şehir: Bosna - Hersek
Kaygı ve Endişe İnsanı İnsanlıktan Çıkartır
Ruhu Vurgun Yemiş Dalgıçlar
Abdülhamid, Abdülhak Hâmid ve Karındeşen Jack
Ezberlerin Bilimsel Kılıklısı Bir Felakettir

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Hicran Nağmesi [Şiir]
Geldim [Şiir]
Sakin Bir Acı [Şiir]
Sözün Çiçeği [Şiir]
Sevgiliye Hasretle [Şiir]
Geceye Kâside [Şiir]
Benimle Ölür Müsün? [Şiir]
Gözbebeği Turşusu [Şiir]
Beste-i Nigar [Şiir]
Bilemezsiniz [Şiir]


Yûşa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aşığı! Yayıncı, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yûşa Irmak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.