..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Gençliğinde müzik öğrenen, felsefeyi daha iyi anlar. -Platon
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Gökhan




13 Ağustos 2023
Vasat, Hiçlik ve Ben Olma Kaygısı  
Gökhan
"Var mıyım? Ben dediğim ne? Gerçekte iradem var mı yoksa şartların zorunlu olarak kontrol ettiği organik bir makina mıyım? Olasılıklar rastgele meydana geliyorsa doğal olanın ahlakından bahsedilebilir mi?"


:EIJ:
Bazen bize ilham veren sözler, düşünceler, yada şarkılar işe yaramaz. Hayatın dolu dizgin giderken bize anlamsız gelen soruları yavaş yavaş zihnimizi işgal etmeye başlar. "Var mıyım? Ben dediğim ne? Gerçekte iradem var mı yoksa şartların zorunlu olarak kontrol ettiği organik bir makina mıyım? Olasılıklar rastgele meydana geliyorsa doğal olanın ahlakından bahsedilebilir mi?"

Duygulanım olarak adlandırdığımız ve anlamı yarattığına inandığımız algısal mekanizmanın pekala bir mekanik çevrimin sonucu olarak ortaya çıkarttığı "düş"ün nedensel ilkeleri açıklanarak ortada bir anlam olmadığı iddia edilebilir. Sonuçta kendini ayrı, bütünsel ve bilinçli ( yani kendisinin ve eylemlerinin farkında) hissetmek ancak bir ben bulutunun varlığı ile mümkündür. Ancak kendisini diğer insanlardan ayırd edecek düşünce ve eylem çeşitliliğine sahip olmayan bir toplulukta birey kendini sürüden ayıramadığı için benlik hisside gelişmez. Böyle toplumlarda benlik vücudun temel dürtülerinden ortaya çıkan yönelimlerdir. Açlık, üreme, barınma gibi. Oysa duygulanımın son ürünü olan tahayyül yada düş, tasarım düzeyinde estetik kaygılar barındırır. Ben dediğimiz ego bir olanağı doğru yada yararlı olduğu için değil ona "güzel" geldiği için tercih eder. Aksi takdirde bu bir seçim olmaz. Arzu dediğimiz duyguda böyle ortaya çıkar. İstemek fiili ile hayat bulur. Gerçekleştirmek ise olayın olanaklılık halini en üst mertebeye taşımak gerektirir. İşte vasat olanaklılık durumunu zorlamamak ile oluşur. Topluluk doğal işleyiş içinde benliğine kattığına razıdır. Daha fazlası için "düş"lemek yetisini yitirmiştir.

Gerçekten anlam varmı bilmiyorum, yani hiçliğin rastgele meydana getirdiği makinalar olma ihtimalimiz var, ama sonsuzluk paradoksunun tanrı ön kabulü yapılmadan izah edilebilceğini sanmıyorum. Ama ister anlamlı bir varoluşun sonucu olsun, isterse mekanik veya açıklanabilir bir sürecin sonucu olsun düş, arzu veya istek olmadan meydana gelemez.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Arayış
Sonsuza Yakınsamalar
Bilgelik ve Cehalet
Kaçış, Kabullenme ve Kanıt Üzerine
Bir Delinin Hatıra Defterinden
Kahramanlar
İyi Hissetmek
Sen Uyurken
- Ayna -
Affet

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Son Söz
Direnç
Şişelerdeki Mektuplar
Kırık Oyuncağım
- Gece -
İkinci Tekil Yalnızlığıma Göndermeler
Susamamak
Alıcılarınızın Ayarlarıyla Lütfen Oynayın
Bir Bölü Elli
Hikayeler

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Çıkar Beni [Şiir]
Duvar Yazıları (Saçma) [Şiir]
Kalmak [Şiir]
Duvar Yazıları (Bitmesin) [Şiir]
Duvar Yazıları (Bir An İçin) [Şiir]
Işıkları Söndürün [Şiir]
Duvar Yazıları [Şiir]
Alfabe [Şiir]
- Ada - [Şiir]
- Oyun - [Şiir]


Gökhan kimdir?

Sessizliği mabed edinenlere selam olsun!. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Adalet Ağaoğlu,Ahmet Altan,Orhan Pamuk,Necip Fazıl Kısakürek,Ataol Behramoğlu,Cezmi Ersöz,Atilla İlhan, Dücane Cündioğlu


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Gökhan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.