..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsanlar yalnızca yaşamın amacının mutluluk olmadığını düşünmeye başlayınca, mutluluğa ulaşabilir. -George Orwell
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Gökhan




22 Ocak 2023
Kaçış, Kabullenme ve Kanıt Üzerine  
Gökhan
Varlığa inancınız ve anlama dair arayışınızın hiç bitmemesi dileğiyle. Huzursuz kalın, akılsız kalmayın.


:GID:
Kaçmanın bir varolma biçimi olduğu bir yanılsamadır. Saçmalıktan, adaletsizlikten, vahşetten, anlamsızlıktan ve hayatın gösterdiği bütün o çelişkileri düşünmekten kaçınmak sonsuza kadar sürdürülebilecek bir yöntem olamaz. Gün gelir bütün o rahatsız edici sorulara cevap vermeniz gerekebilir.

Verdiğin cevapların hiçbiri seni tatmin etmiyorsa nasıl huzur bulabilirsin? Belki huzur bulamayabilirsin ama cevapların seni tatmin etmediğini kabul ederek kendine dürüst davranmalısın. Kafanda kurduğun mantığı kanıtlamak için çabaladığın denklemi eşitleyebilmek yüksek matematik sınavından geçmekten daha önemli, daha hayati bir soruna işaret edebilir. İnanç bazen bunun için vardır. Eşitleyemediğin denklemleri ortadan kaldırabilmek için. Bir kabul yaparsın ve bütün problem anlamını yitirir. Kabul yapıldıktan sonraki çözümde tutarlılık sağlansa bile kabulü birtakım şartlara göre yapman gerekir. Olasılık sınırları içinde bulunmayan bir önerme veya mantık süzgecinden geçmemiş bir sav kabul edilemezdir. İnanç sistemlerinin tamamen mantıktan ve akıldan yoksun olduğunu düşünmek, insanın hareket ve düşünce kabiliyetini kısıtlar. Günümüzdeki birçok inanç-yaşam sorununun böyle oluştuğunu kabul etmek gerekir. Dinin öngördüğü bir kabul yapılabilir, olasıdır, ama doğal düşünce kurallarına uyması zorunludur. Aksi takdirde fantazi yada hayal dünyasından öteye gidemez.

Matematik dilini konuşabilmek için nedensellik ilgisi kurulmalı ve kanıtlarla ilerlenilmelidir. Doğrudur inanç kanıtlanamaz ama seni gerçeğe götürdüğüne dair birtakım verileri sunmak zorundadır. Bu verilerin doğruluğunu sorgulamak inanca aykırı olamaz. Çünkü iddia ettiği sava inanabilmek, ancak sunduğu verilerin doğruluğunu görebilmek ile mümkündür. Bir temel teşkil edecek bu veriler varlığı ve tanrıyı açıklama iddiasındaki inancın doğal olarak inanılabilirliğini belirler.

Bu yüzden Sokrates'in " Sorgulanmamış bir hayat, yaşamaya değer değildir." yargısı akıldan hiç çıkarılmamalıdır. Kendini bilmek yada bildiğini bilmek şeklinde anlamı daraltılabilecek bilinç yoksa ne inançtan ve ne de bilimden söz edilemez. Bilinç ise sorgulayarak olur: Kendini, hayatı ve kabullerini. Kaçmak bir yere kadar aklını ve ruh sağlığını dengede tutabilir ama cevap vermek zorunda kaldığında tutarlı olmazsan bu kendine inancını zedeleyerek bilincine zarar verebilir. Yani kendini bilerek karar verme kabiliyetine zarar verebilir. İnsanı insan yapan bu en önemli yetinin yitimi ise kişiliğinin yıkımı gibi bir süreci başlatabilir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Arayış
Vasat, Hiçlik ve Ben Olma Kaygısı
Sonsuza Yakınsamalar
Bilgelik ve Cehalet
Bir Delinin Hatıra Defterinden
Kahramanlar
İyi Hissetmek
Sen Uyurken
- Ayna -
Affet

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Son Söz
Direnç
Şişelerdeki Mektuplar
Kırık Oyuncağım
- Gece -
İkinci Tekil Yalnızlığıma Göndermeler
Susamamak
Alıcılarınızın Ayarlarıyla Lütfen Oynayın
Bir Bölü Elli
Hikayeler

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Çıkar Beni [Şiir]
Duvar Yazıları (Saçma) [Şiir]
Kalmak [Şiir]
Duvar Yazıları (Bitmesin) [Şiir]
Duvar Yazıları (Bir An İçin) [Şiir]
Işıkları Söndürün [Şiir]
Duvar Yazıları [Şiir]
Alfabe [Şiir]
- Ada - [Şiir]
- Oyun - [Şiir]


Gökhan kimdir?

Sessizliği mabed edinenlere selam olsun!. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Adalet Ağaoğlu,Ahmet Altan,Orhan Pamuk,Necip Fazıl Kısakürek,Ataol Behramoğlu,Cezmi Ersöz,Atilla İlhan, Dücane Cündioğlu


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Gökhan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.