..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsan gülümsemeyle gözyaşı arasında gidip gelen bir sarkaçtır. -Byron
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Gökhan




28 Temmuz 2023
İyi Hissetmek  
Gökhan
Konu hissetmeye gelince benden daha salağı yoktur.


:DAF:
Eşimin elinde gördüğüm bir kitabın adıydı İyi Hissetmek. Çoğu zaman kuşkucu, hatta mantıksal çıkarımlardan bitap düşmüş beynim için kişisel gelişim kitapları çekilmez saçmalıktadır. Hayatın anlamını bildiklerini iddia eden ve nasıl yaşanacağı konusunda metodlar öneren ve hatta önermekle de kalmayıp bunları birer kesin yargı gibi sunan bu yayınlar yazarlarının egosunu tatmin etmekten başka bir işe yaramaz düşünceme göre.Tabiki kitabı okumadım.

Ama iyi hissetmek insanın hayattaki yönünü tayin etmede etkili olan mutluluk sözcüğü yerine kullanılabilecek bütün yığını kapsayan amacın iki kelimelik özetiydi. Biz neredeyse herşeyi iyi hissetmek amacına yönelik yapıyorduk. Bu yönelimi gerçekleştirirken iki temel varsayım yada önkabul alacağımız kararları etkiliyordu. Olasılık hesaplarının şekillendirdiği rastgele meydana gelmiş evren tasavvurunu temel alarak yaptığımız ve mantıksal çıkarımlarla şekillendirdiğimiz bilincimizin ahlak ve vicdan anlayışı, ya da kutsal metinler olarak adlandırdığımız ve gücü herşeye yeten bir yaratıcının yarattığı ve zaman zaman müdehale ettiği evren tasavvurunu temel alarak geliştirdiğimiz ve pek tabi mantıksal çıkarımlarla şekillendirdiğimiz ahlak ve vicdan anlayışı.

Peki ahlak ve vicdan ölçütlerine göre karar vermeyen yani vicdanlarını rahatlatmak gibi bir dertleri olmayan insanlar yok mu? Pek tabi varlar. Biyolojide yer alan bütün canlıların hayatta kalma ve soyunu devam ettirme güdüsüne göre hareket eden bu yaratıkların en güçlü araçları pragmatizmdir. Yani yarar ve çıkar ilkesi. Bir davranış yararlıysa doğrudur. Burada kime yararlıysa sorusunun tek cevabı bendir. Yani bana yararlıysa. Bu yaratıkların benliklerine kattıkları ve sömürmekten çekinmedikleri her ne varsa sahiplenme duygusuyla elde edilmiştir. Üzerine çöktükleri ve kendi isimleriyle etiketledikleri canlı cansız bütün nesneler bir tek şeye hizmet ederler ve etmelidirler; onların rahatları ve egoları. Narsist ve bencil olmaktan ve "büyümekten" başka bir seçenekleri olamaz. Bunun nesi kötü diyenleriniz olabilir. Anlayışla karşılarım. Sorun şuki ben diye bütün yatırımı yaptıkları egoları gerçekte ne? Bunu bilebilmek için toplumsallığa ihtiyaç vardır. Bir insanın kendisini, duygularını, ne istediğini, ne olduğunu tanıması ancak bir benzerinde yapacağı gözlemler, kurduğu ilişki, etki ve tepkileri yorumlayarak mümkündür. Hissetmek ancak hissedilenin varlığıyla mümkündür. Oysa pragmatizmin kuralları çok pratiktir. Bana ne verdin ve benden ne aldın muhasebesini yaptığınız sürece bu pratik dünyada hiç yanılmadan ve yıkılmadan ilerleyebilirsiniz. Taki muhasebenin bir noktasında hesabın şaşması ve sizin ona fazladan verdiğiniz şeyler olduğunu ve hiç farketmeden iflas ettiğinizi farkekedene kadar. Kaybettiniz. Sizden daha güçlü bir ego, daha bencil bir yaratık sizi alt etti. Oysa siz biraz olsun onu tanımak, onu korumak, onda kaybolmak, onunla dönüşmek, ona benzemek, onun sizi tanımlamasını istiyordunuz değil mi? İşte tanımladı. Siz bir safmışsınız! Üzülmeyin hormonlu büyümeniz durdu en azından. Boşa verdiğinizi sandığınız şefkat, özlem, endişe,sevdiğini koruma gibi duygular hiçbiryere gitmedi. Belkide bu duyguları ilk defa hissettiniz. Korkmayın bu zayıf olduğunuzu göstermez. Yalnızca hissedebildiğinizi gösterir.

Nasıl daha iyi hissediyor musunuz?



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Arayış
Vasat, Hiçlik ve Ben Olma Kaygısı
Sonsuza Yakınsamalar
Bilgelik ve Cehalet
Kaçış, Kabullenme ve Kanıt Üzerine
Bir Delinin Hatıra Defterinden
Kahramanlar
Sen Uyurken
- Ayna -
Affet

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Son Söz
Direnç
Şişelerdeki Mektuplar
Kırık Oyuncağım
- Gece -
İkinci Tekil Yalnızlığıma Göndermeler
Susamamak
Alıcılarınızın Ayarlarıyla Lütfen Oynayın
Bir Bölü Elli
Hikayeler

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Çıkar Beni [Şiir]
Duvar Yazıları (Saçma) [Şiir]
Kalmak [Şiir]
Duvar Yazıları (Bitmesin) [Şiir]
Duvar Yazıları (Bir An İçin) [Şiir]
Işıkları Söndürün [Şiir]
Duvar Yazıları [Şiir]
Alfabe [Şiir]
- Ada - [Şiir]
- Oyun - [Şiir]


Gökhan kimdir?

Sessizliği mabed edinenlere selam olsun!. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Adalet Ağaoğlu,Ahmet Altan,Orhan Pamuk,Necip Fazıl Kısakürek,Ataol Behramoğlu,Cezmi Ersöz,Atilla İlhan, Dücane Cündioğlu


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Gökhan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.