Şahin bakışlı, ahu gözlü, şirin davranışlı ve tatlı sözlü idi. -Fuzuli, Leyla ve Mecnun |
|
||||||||||
|
Yaşadığımız bugünlerde ‘kıtlık’ kelimesi ve kavramı gündemi haylice neşgul ediyor.. Gıda kıtlığı, Enerji kaynakları kıtlığı, İklimsel bazlı yağış kıtlığı vs diye sıralayıp gidiyoruz.. Fakat asıl kıtlığı ; yani eskilerin ifadesiyle ‘Kaht-i ricâl’ günümüz diliyle ‘Adam kıtlığı’ndan bahseden pek yok ya da diğer kıtlıklardan olsa gerek insanlar bunu unutmuş ve ihmal etmiş görünüyor.. İlimde Siyasette Sanatta Kültür dünyamızda Ticarette hülasa toplumsal dinamiklerin tüm alanlarında gerçek anlamda kifayetli, selahiyetli, mümtaz karakter sahibi, yaşadığı toplumun sosyal genetiğini ve kodlarını taşıyan ‘İnsan-ı Kamil’lerden mahrum durumdayız hatta bu açıdan toplum olarak en fakirlerin başında geliyoruz.. Türkiye’nin, İslam Coğrafyası’nın ve dünyanın kronikleşen problemlerinin çözümünde,.. İnsanın ve toplumların yuvarlandığı buhranlar anaforunda onların elinden tutacak ve rehberlik edecek mürşidlere, akl-ı selimlere, kifayetli ve duayen otoritelere ihtiyaç bugün iklim krizi ve kuraklık kadar önemlidir hatta daha önemlidir demek mübalağa olmaz.. Bilim var, Yapay zeka var, Metaverse gibi dijital toplum mühendislikleri var ama İLİM ve İLİM ADAMI yok ! Yani ‘eşya’ var ama İNSAN yok !.. Türkiye ve dünya olarak içine yuvarlandığımız bu küresel cinnetten, adamsızlıktan çıkış yolu yaşadığımız toplumu / toplumları ‘İnsan-ı kamil’ yetiştiren bir sürece tahvil edip yatırımı sadece eşyaya ve paraya değil önce ‘insan’a odaklamamız gerekiyor.. Bunu başar(a)madığımız sürece ülkemiz ve dünyada ‘individüalist / bireyselci’ ve narsist hırslarlarla yüklü pragmatist / çıkarcı HOMO-ECONOMİCUS tipler üretiriz.. Yaşadığı toplumun geleceğini düşünmeden elinde bitcoin ve dolarla sadece kendi portföyünü doldurmakla meşgul egoist bir tipoloji.. -Efendim, yetkin ve ehil insanları bulup yönetime getirirsek bu problemi çözeriz.. Hayır, işte asıl yanıldığımız nokta tam da bu zaten.. Tabanı eğitmeden / yetiştirmeden tavanın icraatları akamete uğrar, kemale ulaşmaz.. Şu anda dünyada en yaygın stokçuluk , en fazla tezgah altı zam, en çok denetimsiz döviz / dolar mevduatı hangi bereketli (!) topraklarda ?! Önce insanımızın tipolojisini değiştirmeliyiz, Toplumsal parolamız da önce ‘insana yatırım’ olmalıdır.. Siyaset arenasında, Sanat ve kültür dünyasında, Ticaret ve ekonomi alanında arz-ı endam eden figürlere baktığımızda mevcutların yerine koyacağınız ‘alternatifleriniz’ yok elinizde.. Ve bu ülkede bir asra yakındır aralıksız devam eden bir ‘karakter erozyonu’ yaşıyoruz.. Yapmamız gereken öncelikle bu erozyonu durdurmak ve içinden fâzıl karakterlerin çıktığı Münbit bir toplum inşa etmek ama toplumsal mutabakatla.. Platon’un ‘Devlet’i ile, Farabi’nin ‘el-Medinet ül Fadıla’sı kadar ütopik ve fazlaca ideal olmasa da Erdem ve emeğe, Âhilik hukukuna değer veren karakterlerin çoğunluk olduğu Bir toplum ve insan tipolojisi ortaya koymak hayal değildir.. Kaht-i ricâli artık zirveden indirip yerine ‘Adamlık’ı ikame etmek, Tam da o zamandayız.. Vesselam…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © lütfi akarçay, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |