..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Edebiyat yaşamın öncüsüdür, onu öykünmez, ona istediği biçimi verir. -Oscar Wilde
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Sanat ve Sanatçılar > Can Macit




10 Şubat 2003
Grigory Gurkin  
Can Macit
Ona, İnternet’te rastladım... Altaylılara ait sitelerde. Şimdi, “Altay” dedik ya, İzmir’in meşhur takımı gelir akla. Grigory Gurkin’i de, yeni transfer edilen Rus kaleci sanır bazıları.


:BIBG:
Ona, İnternet’te rastladım... Altaylılara ait sitelerde.

Şimdi, “Altay” dedik ya, İzmir’in meşhur takımı gelir akla. Grigory Gurkin’i de, yeni transfer edilen Rus kaleci sanır bazıları.

Rusya Federasyonunda, özerk bir devlet olan, Altay Cumhuriyetinden bahsediyorum. Gerçi, Putin’den sonra özerklik falan kalmadı....

Grigory Gurkin, bir Altay Türkü olarak, 1870 yılında Güney Sibirya’nın Altay bölgesinde, o zamanki adı ile, “Ulala” şimdiki adı ile, “Gorno-Altaisk” kentinde doğmuş.

1878-1883 yılları arası, Rus Ortodoks din adamlarının işlettiği bir okula gitmiş. Resim konusunda çok yetenekliymiş. 27 yaşına gelinceye kadar, "ikona" yaparak hayatını kazanmış. 1897 yılında St. Petersburg Sanat Akademisine girip, resim dersleri almış.

1902 yılında vatanına dönüp resim yapmaya başlamış.

Ben resimden pek anlamam ama, Altay bölgesinin dağlarını, göllerini, nehirlerini ve yerli halkın günlük yaşayışını yansıtan harika tabloları var.

Gurkin, 1917 yılında politikaya girmiş ve Altay Meclisine seçilmiş, 1918 yılında yapılan referandum sonucu Altay Cumhuriyeti kurulmuş. Devrimden sonra, tüm Türk toplulukları gibi Altay Türkleri de, Komünistleri desteklemişler.

1918 yılının Aralık ayında, bölgeyi işgal eden, Amiral Kolçak komutasındaki Çarlık yanlısı kuvvetlere esir düşen Gurkin, 1919 yılının Nisan ayında esaretten kurtulmuş.

1920 yılında, önce Moğolistan’a, sonra Rus partizanları ile Tuva Cumhuriyetine giden Gurkin, 1921-1926 yılları arasında resim çalışmalarını, o zamanlar bağımsız bir devlet olan ve SSCB’ye ancak 1944 yılında katılan Tuva Cumhuriyetinde sürdürmüş.

1926 yılında, SSCB’ye dönen Gurkin, Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan, Türkmenistan ve Azerbaycan’ı dolaşarak 1934 yılına kadar resim çalışmalarına devam etmiş.

1934 yılında, Stalin’in polisi tarafından tutuklanmış.

Suçu ise, Türk Milliyetçisi olmak!

1937 yılında, idama mahkum olmuş ve 10 Ekim 1938’de, Stalin’in cellatları tarafından, ensesine bir kurşun sıkılarak (Rus usulü!) idam edilmiş.

Gurkin, sahiden bir Turancı mıydı?

1921-1926 yılları arasında, "devlet memuru" olarak çalıştığı, Tuva Cumhuriyetinin, 1930’lu yıllarda basılmış pullarının üzerinde “Turan” damgası olduğunu görmüştüm.

Acaba 1930’lu yıllarda, Altay ve Tuva bölgesinde “Turancı” bir hareket var mıydı? Yoksa Gurkin, Stalin-Beria ikilisinin paranoyasına mı kurban gitmişti?

Gerçek ne olursa olsun, Türk Dünyası büyük bir ressamını kaybetmiş. İnternet’te, Grigory Gurkin’i tanıtan çok sayıda, İngilizce ve Rusça site olduğu halde, Türkçe tek bir doküman yok. Bendenizin yazdığı bu karalamanın dışında......



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ukrayna’da İlginç Gelişmeler
Türkistan Lejyonu
Baraba Tatarları Hakkında Bir Derleme
Mısır Ordusundaki Amerikalı Subaylar
Chulym Tatarları

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Görmeden Sevdiğimiz Büyük Büyük Türkiye [Deneme]
Türkçe Dil Sınavı [Deneme]
Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği [Deneme]
Onlar [Deneme]
Bir Sezen Aksu Konseri [Eleştiri]
Konstantiniye'nin Yitik Günceleri [Eleştiri]
Hamamın Namusu [Eleştiri]
Çanakkale Tacirleri [Eleştiri]
Savcının Karısı [Eleştiri]
Bir Irkçının İhaneti [Eleştiri]


Can Macit kimdir?

Boşverin!

Etkilendiği Yazarlar:
Henüz yok! Belki ileride...


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Can Macit, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.