..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bazen evrende yalnız olduğumuzu düşünürüm, bazen de olmadığmızı. Her iki durumda da bu düşünce beni afallatır. -Arthur C. Clarke
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Sinema ve Televizyon > osman tatlı




9 Ekim 2014
Türkiye’de Neden Sinema Eleştirmeni Olmaz?  
osman tatlı
Özetlemek gerekirse, eleştirmen kimliğine sahip biri, sinema sektöründekilerle çok sıkı ilişkiler kurmamalı, mesafe ve sınırları koruyarak çalışmalarını sürdürmelidir. Ancak böyle tarafsız olunur.


:ABBE:
Türkiye sinemasında: sinema tarihçisi olur, sinema analizcisi olur, film tanıtıcısı olur, film reklamcısı olur, fragman faresi olur, sinema yazarı olur, gazetelerde kendi kendine konuşan olur ama sinema eleştirmeni olmaz.
Peki, neden Türkiye sinemasında eleştirmen olmaz. Öncelikle sinemanın ticari bir sektör olduğunu söyleyelim. Ticari bir malın pazarlanıp, satılması gerekir. Ticari sektörlerde rekabet gereği malı en iyi pazarlayan parayı kazanır. İkincisi aynı sektörde bulunanlar ticari nedenlerden dolayı birbirlerine küsmemeleri gerekir. İyi geçinmeleri gerekir ki karşılıklı menfaat zedelenmesin.

Sinema sektöründe yönetmeden senariste, sinema araştırmacısından sinema tarihçisine, oyuncusundan çaycısına herkes ahbap olmuş durumda. Peki, ilişkilerin bu kadar sıkı fıkı olduğu bir sektörde, sözde sinema eleştirmeni yönetmeni, oyuncuyu eleştirir mi? Tabi ki eleştirmez. Yönetmenlerin ya da yapımcıların ricası üzerine film üzerine pohpohlayıcı yazılar sipariş verilir.

Sinema eleştirmeni, tarafsız ve özgün olması için sinema sektörün dışında bulunmalı; yönetmenle, yapımcıyla, oyuncuyla, senaristle kol kola girmemelidir. Arkadaş ya da dost olmamalıdır. Tam tersi olduğu zaman etraf da dolanan sözde kişiler sinema eleştirmeni değil, film tanıtıcılarıdır. Film pohpohlayıcılarıdır.

İkincisi, film eleştirmenliği bilgi ve kültür birikimi gerektirir. Felsefe bilgisi, sosyal bilgiler bilgisi, matematik, mantık, edebiyat ve daha nice alandan haberdar olmayı gerektirdiği gibi bu alanlarda sürekli okuma yapılmalı ki filmin içeriğine yolculuk yapılabilsin.

Maalesef bize sözde film eleştirmenleri yönetmenler kadar araştırma yapmıyor. Sinema tarihi bilgilerle sayfaları karalayıp, filmden uzaklaşarak film eleştirisi ortaya çıkarıyorlar. Okumayan eleştirmen kes yapıştır ile yol alır. Gelinen nokta da budur. Klasik ve ezber bilgilerle etraf da eleştirmen dolmuş.

Böyle sözde eleştirmen(anlatıcı ya da yazıcılar denilebilir) olunca, nitelikli izleyici de az oluyor. İzleyici de YAZICILAR’a bakarak, film seçince orta da Türkiye de izleyiciden de bahsedemez olduk.

Dikkat ettiniz mi Yazıcıların piyasa da Türkiye sinemasına dair kitapları yoktur. Yabancı sinema üzerine olabilir ama Türkiye sinemasına dokunmazlar çünkü suyu bulandırmaktan çekinirler.

Özetlemek gerekirse, eleştirmen kimliğine sahip biri, sinema sektöründekilerle çok sıkı ilişkiler kurmamalı, mesafe ve sınırları koruyarak çalışmalarını sürdürmelidir. Ancak böyle tarafsız olunur.

Osman Tatlı
osmantatli@gmail.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın sinema ve televizyon kümesinde bulunan diğer yazıları...
İklimler / Film Eleştirisi
120 / Film Eleştirisi
Üç Maymun / Film Eleştirisi
Neşeli Hayat
The İmam"ın Savaşı Kiminle
Doldurmanın Tadı Adından Değil, Malzemesinden Anlaşılır
Türkiye Sineması ve Sinemada Algı
Şiddetin Yükselen Yeni Adı: Testere
Suskun Sinema Yazıları
İlişkilerde İklim Yapaylığı

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Edebiyat Fakültesinde Dergi Çıkarmak
Nişantaşı"nda Kitap Okumak Kedi, Köpeklere Kaldı
Batı Rüzgarı Doğu Rüzgarı
Kitabın Hayata Yansıması ve Yabancılaşma
Köşe Sultanları
Doğu Felsefesi ve Kişisel Gelişim
Sanal Sohbet
Facebook Dindarlığı
Dershaneler Ne İş Yapar?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yalnızlık Sözleri I [Öykü]
Hayalim Yazar Olmak [Roman]
Hayalim Yazarlık [Roman]
Okuyorum Ama Yazamıyorum? [Roman]
Yazar Kimliği [Deneme]
Aşk ve Cinsellik Ayrı Şeylerdir [Deneme]
Aşk Yolculuğu [Deneme]
Yazar Konuları Nereden Alır [Deneme]
İslamda Kadına Kırbaç [Deneme]
Yazarlık Yolunda Ara Söz [Deneme]


osman tatlı kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © osman tatlı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.