..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Fırtınalar insanın denizi sevmesine engel olamaz. -Maurois
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Kültür Çatışmaları > Hulki Can Duru




19 Ekim 2010
Mevlana'nın Tesettür ve Kadınların Örtünmesine Bakışı  
Hulki Can Duru
"Onlar, her şeye helaldir, haramdır diye hüküm verirler, bu caizdir, o caiz değildir, bu helaldir, şu haramdır diye hükmederler de kendileri helal midir, yoksa haram mı; caiz midir, değil mi; temiz midir, pis mi onu bilmezler." MEVLANA


:HDIF:
Türban ya da İslami başörtüsü kadın özgürlüğünü kısıtlayan bir giyim şeklidir. Çünkü kadının özgür istenci elinden alınarak ona dinsel gerekçeyle şu dayatma yapılmaktadır: Eğer sen kadın isen ancak saçını başını örterek insan içine çıkabilir, toplum yaşantısına karışabilir, bir işte çalışabilirsin. Aksi takdirde bunları yapamazsın.

E böyle bir uygulama nasıl olur da "özgürlük" olur? Günümüzde "özgürlük" sözcüğünün anlamını bilmeyenler bu sözcüğün arkasına sığınıp gönüllü köleliği savunduklarının farkında değiller.

Mevlana "örtünme"nin Allah emri olduğunu bilmiyor muydu? Tabi ki biliyordu. Ama aldırmadı. Çünkü onun algısındaki ve bilincindeki "Tanrı" İslamın tanrısından çok başka ve cinsiyet ayrımı yapmayan bir varlıktı.

Fihi Ma Fih'te Mevlana kıskançlığın gereksizliğini anlatırken, çağdışı bir şekilde örtünme ile tesettürün, hırsı, şehveti ve merakı büsbütün arttıracağını ve bunun bozgunculuk olduğunu göstermiştir. İşte bakın XIII yüzyılda yaşamış olan Mevlana 800 yıl önceden neler diyor:

****
Örneğin, bir somun al, koltuğuna koy, sakla, bunu kimseye vermeyeceğim de; vermek şöyle dursun, göstermeyeceğim de.

Ekmek, bolluğundan, ucuzluğundan yerlere dökülüp saçılmıştır, köpekler bile yemiyor, ama vermemeye, göstermemeye kalkıştın mı, bütün halk ona düşer; sakladığın, göstermediğin o ekmeği mutlaka göreceğiz diye yalvarmaya, seni kınamaya, sövmeye koyulur.

Hele yenine sakladığın, vermemeye, göstermemeye savaştığın o ekmeğin peşine öylesine düşerler ki bu düşkünlük, ölçüyü, sınırı aşar, gider.

Çünkü "insan yasaklandığı şeye düşer." Kadına "gizlen" diye emrettikçe onda da kendini gösterme isteği çoğalır durur. Halkın da, o kadın ne kadar gizlenirse, onu görmek isteği o kadar artar.

Şu halde, sen oturmuşsun, iki tarafın da isteğini kızıştırıyorsun. Sonra da bunu doğru düzen bir iş sanıyorsun; oysa ki bu iş, bozgunculuğun ta kendisi.

Eğer kadınının mayası temiz ise -yapma desen de, demesen de- iyi huyuna, temiz yaratılışına uyacak, ona göre hareket edecektir o; bırak, işkillenme sen. Yok, tersine, mayası pis ise gene kendi yolunu tutacaktır o.

Gerçekten de "yapma, etme, görünme" demek, isteği arttırır ancak; başka şeye yaramaz.

MEVLANA CELALETTİN
*****

Mevlana bu işi yüzyıllarca önceden çözmüş. Oysa biz hala türban ve karaçarşaf soytarılığını ısrarla ve büyük bir erdemmiş gibi sürdürüyoruz.

(Fihi Ma Fih, Mevlana Celaleddin, Bölüm 20, s: 75, Çeviri: Abdülbaki Gölpınarlı, İnkilap Kitabevi, 2008. Not: metin tarafımdan kısmen kısaltılmış, düzeltilmiş, sadeleştirilmiştir. Fihi Ma Fih, "içindeki onun içindedir" anlamına geliyor. Ya da: "onun içindeki, onun içindedir, ne varsa onun içinde var, ne varsa onda var." "Her ne arıyorsan, aradığın aradığının içindedir, ya da, aradığın onun içindedir." HCD)


.Eleştiriler & Yorumlar

:: ...
Gönderen: Ömer Faruk Hüsmüllü / , Türkiye
27 Ekim 2010
Hulki bey, merhaba. Mail adresinize mesaj attım. Umarım ulaşmıştır. Saygılarımla...




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Çağdaş Gagavuz Şiiri
Yahudi, Hristiyan ve İslam Teolojisinde Şeytan ve Şeytanlar (1. Ci Bölüm)
İslamlıktaki Cinselliğin Psikopatolojisi (2. Bölüm)
Yahudilik, Hristiyanlık ve Müslümanlıkta Kutsal Savaş ve Ganimetler
Yahudi - Hristiyan ve İslam Teolojisinde Cincilik ve Cinlere İnanış
Omega Melancholia (Omo) Sendromu
İslamlıktaki Cinselliğin Psikopatolojisi (1. Bölüm)
Yeni (!) Anayasayı Kimler İstiyor?
Yahudi Soykırımı Gerçek mi, Abartı mı? (3. Bölüm)
İslamlıktaki Cinselliğin Psikopatolojisi (3. Bölüm)

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan - II [Şiir]
Albatros [Şiir]
Yeryüzü Rüzgarları [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan [Şiir]
Op. 11 Piyano Ezgileri, Arnold Schönberg [Şiir]
Malta Şahinlerine [Şiir]
Uçan Ayakkabı [Şiir]
Havanın Ölümü [Şiir]
Her Ocak Hiddetle Tütüyor… [Şiir]


Hulki Can Duru kimdir?

Başlıca yapıtları: Eski Kule Müziği (şiir) Geometrik Aydınlık (şiir) Havanın Fen Noktası (şiir) Tartaros Paradigması (eleştiri) Teslis Sendromu (eleştiri) Nano Kutsallık (eleştiri) Sevgili Kutlu Yaşam (öykü) Kuşku Bilinci ve Eleştiri (eleştiri)

Etkilendiği Yazarlar:
Montaigne, Descartes, Russell, Tolstoy, N. Hikmet, Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Darwin, Marx, Engels, Lenin, Bakunin, Kropotkin, Voltaire, Diderot


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.