..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı, yetmişinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzım Hikmet
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > Münevver Saral




20 Ağustos 2009
Ben ve Ötekiye Dair...  
Münevver Saral
Şu son günlerde her "ben"in , "öteki" ile ilgili bir açılımı var neredeyse. Bireylerin, grupların, kurumların, partilerin, sanatçıların... açılımları, yol haritaları savrulup duruyor medyada bir süreden beri. Düşünüyorum da; her bir açılım, orijinalliğinin yanında ne kadar tarafsız ? Ya da tamamiyle tarafsız olabilmek mümkün mü bu tür açılımlarda ? Değil elbette ama bunun tamamiyle imkansız olması da, imkan dahilinde bir araya gelmeye engel değil.


:AIHA:
Öteki... Her birimiz, bir diğerine göre öteki değil miyiz aslında? Var mı birbirinin tıpatıp aynısı olan ? Madem ki yok, öyleyse; varlık dünyasında insana ilişkin yalnızca iki kavram var, ben ve öteki. Peki ya şu adını sık sık andığımız, üzerinde fırtınalar kopardığımız kavram; "biz", nerede o zaman ?

"Biz" bir değerler skalası. Ya da diğer bir deyişle, ben ve ötekiyi bir araya getiren ve bir arada tutan ; ırk, dil, din, kültür, öğreti, tabiiyet, hobi, fobi, ilgi , bilgi ... gibi değerler çeşitlemesine "Biz" diyebiliriz kısacası. Değerler çeşitlemesindeki bu, ... ` nın ucu o kadar açık ki; bu ucu açıklıktan, sınırsız sayıda kombinasyonlar üretebilmek mümkün. Ve bu kombinasyonların her biri başlı başına bir, "Biz".

Öyle ise şu, "ucu açık değerler çeşitlemesi" ne "ben" in etkenliği nedir ? Kimdir, nedir ; "ben" ? Ya da daha doğduğu andan itibaren, "biz" i oluşturmada ne kadar özerktir ben ? Hangimizin elinde; ırkımızı, dilimizi belirleyebilmek ? Sadece ama sadece şu ırk ve dil çeşitlemesinde bile; taraf olmak ya da bitaraf kalmak tamamiyle bizim dışımızda. Türk olmak, Kürt olmak..., ana dilimizin Türkçe olması, Kürtçe olması... bunlar madem ki bizim seçimimiz değil; insanlık adına bir zenginlik olan bu tür çeşitlemeleri, birbirleriyle çarpıştırmak niçin ? Kaldı ki sırf bu ırk ve dil çeşitlemelerinde bile "biz" olabilmek tam anlamıyla mümkün değilken; "ben" ve "öteki" nin bu tür savaşları ne kadar manidar ?

Şu son günlerde her "ben"in , "öteki" ile ilgili bir açılımı var neredeyse. Bireylerin, grupların, kurumların, partilerin, sanatçıların... açılımları, yol haritaları savrulup duruyor medyada bir süreden beri. Düşünüyorum da; her bir açılım, orijinalliğinin yanında ne kadar tarafsız ? Ya da tamamiyle tarafsız olabilmek mümkün mü bu tür açılımlarda ? Değil elbette ama bunun tamamiyle imkansız olması da, imkan dahilinde bir araya gelmeye engel değil.

Gündemdeki etkinliğine baktığımızda; açılımın ardındaki temel etken, ötelenemez bir ihtiyaç olduğu. Bir ihtiyaç hissedildiğine göre; sistemin işleyen ve işlemeyen kısımlarının; bir araya gelmeye engel olmayacak şekilde ortaya konması gerekir ki ihtiyaç tam anlamıyla giderilebilsin. Ben ve ötekinin; her türlü hamasi duygulardan arınıp elini taşın altına sokması gerekir ki taşın ağırlığı hissedilebilsin. Ağlayan analar ve akan kanlar gibi kutsiyetler her iki tarafta da o kadar çok ki, bunlar üzerinden açılımların önünü kesmeye çalışmak, yolu yokuşa sürmekten başka bir işe yaramaz. Öyleyse ana yüreği hassasiyetinin gölgesinde; mantık, empati ve vicdan üçlüsüyle bu işi çözmek gerekir ki yüreğine taş basan babaların onuruyla, bu işin içinden yüzümüzün akı ile çıkabilelim.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
Maslow` Un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramının Perspektifinden Ekonomik Açılıma Kısa Bir Bakış
"Kelimelerin İçinin Boşaltılması" Deyimine Öznel Bir Yaklaşım
Yörelerden Ziyade Yüreklerde Düzenlenmeli Festivaller

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Deniz Mavisi Özlemin Şimdi Bir Düş Oldu Anılarda, Ey Güzel İstanbul!
Ziraat Çay Bahçesi / Rize
Yüzü Denize Dönük Yaşamak
Bir Kente ve Denize Tepeden Bakmak
Taraf Olmak Ya da Bitaraf Kalmak
Yaşama Verilmiş Kısa Bir Molada, Geçişlerin Önemini Kavramak
Selimiye' Ye...
Araf Bir Mekan; Piyer Loti ve Eyüp

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
İmgelemden Gerçeğe [Şiir]
Sonbaharda Gölcük [Öykü]
Bir Masal, Şu Uzungöl! [Öykü]
Zaman İçinde Bir Çamlıca! [Öykü]
Can Aldatmacası [Öykü]
Tüm Zamanların Şehrine Yine... [Eleştiri]
Tüm Zamanların Şehrine Küçük Bir Eleştiri [Eleştiri]


Münevver Saral kimdir?

Kendime yaptığım yolculuklarımı görüntülediğim bir fotoğraf makinesi gibidir yazı. Kimi zaman gerçekleri hayali bir netlikte, kimi zamansa hayalleri gerçek bir netlikte fotoğraflayan bir makine.

Etkilendiği Yazarlar:
Dostoyevski


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Münevver Saral, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.