Aşk eski bir masaldır ama her zaman yepyenidir. -Heine |
|
||||||||||
|
"Bizim için tek bir Rab var, O da İsa Mesih’tir. Her şey O’nun için ve O’nun aracılığıyla yaratıldı." (1. Korintliler 8:6). Bu anlayış, Allah’ın yaratıcı gücünü bir beşere mal etmekte, tevhid inancına ters düşmektedir. Aynı şekilde, İslam dünyasında bazı grupların Nebimiz Muhammed’e insanüstü özellikler atfederek, onun yaratılışın temel sebebi olduğunu savunmaları dikkat çekicidir. Örneğin, Mevahib-i Ledünniyye’de şu ifadeler yer alır: "O olmasaydı, seni de, yer ve gökleri de yaratmazdım." Bu ifadeler, Allah’a şirk koşma tehlikesini barındırmaktadır. Oysa Kur’an, resullerin yalnızca birer insan olduğunu ve görevlerinin yalnızca Allah’ın mesajını iletmek olduğunu açıkça belirtir: "De ki: 'Ben ancak sizin benzeriniz olan bir beşerim. Bana yalnızca, sizin ilahınızın bir tek ilah olduğu vahyolunur.'” (Fussilet 6). Gelenekçi anlayışın temel problemi, Allah’ı doğrudan tanımak ve yalnızca O’na yönelmek yerine, elçileri bir aracı olarak görüp onlara olağanüstü vasıflar yüklemesidir. Bu durum, şirk tehlikesini beraberinde getirir. Hâlbuki Allah, elçilerin de insan olduğunu ve yalnızca kendisine kulluk etmek için yaratıldıklarını açıkça belirtmiştir: "Ben, cinleri ve insanları yalnızca bana ibadet etsinler diye yarattım." (Zariyat 56). Kur’an’da elçilerin de hata yapabilen beşer olduklarına dair pek çok örnek verilmiştir. Yunus Peygamber’in kavmine kızarak görevini bırakması buna en açık delildir. Bu, elçilerin kusursuz ve günahsız olmadığını, Allah’ın onları da sınadığını gösterir. Gelenekçilerin bir diğer hatası, nebiler arasında üstünlük yarışı yaparak, bazılarını diğerlerinden daha önemli görme çabasıdır. Oysa Kur’an nebilerin Allah’ın kullarına bir rahmet olduğunu, ancak aralarında bir nebilik açısından üstünlük sıralaması yapılmadığını elçilik açısından bir kısmının diğerlerinden üstün olduğunu belirtir: "Elçilerin bir kısmını diğerlerinden üstün kıldık." (Bakara 253). Bu ifade, Allah’ın seçimi doğrultusunda elçilerin farklı görevlerle gönderildiklerini, ancak bu farklılıkların insanın kendi ölçütleriyle bir üstünlük sıralaması yapmasını gerektirmediğini vurgular. Allah’a yakınlık, yalnızca Allah tarafından bilinebilir bir husustur. Allah’ın resulleri, yalnızca Allah’ın varlığını ve birliğini anlatmakla görevli insanlardır. İnsanüstü sıfatlar yüklemek, onları ilahlaştırmak ve Allah’ın yaratıcı gücünü onlara atfetmek, tevhid inancından uzaklaşmak anlamına gelir. Hristiyanlıkta Nebimiz İsa’ya, İslam dünyasında ise Nebimiz Muhammed’e yüklenen olağanüstü sıfatlar, insanın Allah’a olan imanındaki eksikliği ve görmediği bir ilaha iman etmekte zorlanışını yansıtır. Oysa Kur’an, her şeyin yalnızca Allah’ın birliği ve yüceliği için yaratıldığını belirtir: "Her şey O’nun için ve O’nun aracılığıyla yaratıldı." (1. Korintliler 8:6). İnsan, Allah’ı anlamak ve O’na ibadet etmek için yaratılmıştır. Resuller de yalnızca Allah’ın kullarıdır ve bu temel gerçek hiçbir şekilde unutulmamalıdır. Tevhid inancına dönmek, insanın asıl varlık sebebine odaklanmasını sağlar ve onu şirkten uzaklaştırır.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |