..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İnsan - işte tüm sır burada. Bu sır üzerinde çalışıyorum, çünkü kendim de insan olmak istiyorum." -Dostoyevski
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




25 Aralık 2024
Seyyidlik ve İslam: Kur'an Işığında Bir Değerlendirme  
Muhammed Rıdvan Kaya
İslam, tüm insanlığı eşit bir zeminde ele alır ve insanlar arasında üstünlük ölçüsünü yalnızca takva, yani Allah’a karşı duyulan derin saygı ve bilinç üzerinden değerlendirir. Hucurât Suresi’nin 13. ayetinde şöyle buyrulmaktadır: "Ey insanlar! Şüphe yok ki, biz sizi bir erkek ve bir dişiden yarattık ve birbirinizi tanımanız için sizi soylara ve kabilelere ayırdık. Allah katında en değerli olanınız, O'na karşı gelmekten en çok sakınanınızdır. Şüphesiz Allah her şeyi bilendir, her şeyden haberdar olandır." Bu ayet, insanlık arasında yaratılıştan gelen bir üstünlük bulunmadığını açıkça ifade ederken, tarihsel ve kültürel olarak Müslüman toplumlarında seyyidlik gibi kavramların ön plana çıkması dikkat çekicidir.


:BB:
İslam, tüm insanlığı eşit bir zeminde ele alır ve insanlar arasında üstünlük ölçüsünü yalnızca takva, yani Allah’a karşı duyulan derin saygı ve bilinç üzerinden değerlendirir. Hucurât Suresi’nin 13. ayetinde şöyle buyrulmaktadır:
"Ey insanlar! Şüphe yok ki, biz sizi bir erkek ve bir dişiden yarattık ve birbirinizi tanımanız için sizi soylara ve kabilelere ayırdık. Allah katında en değerli olanınız, O'na karşı gelmekten en çok sakınanınızdır. Şüphesiz Allah her şeyi bilendir, her şeyden haberdar olandır."
Bu ayet, insanlık arasında yaratılıştan gelen bir üstünlük bulunmadığını açıkça ifade ederken, tarihsel ve kültürel olarak Müslüman toplumlarında seyyidlik gibi kavramların ön plana çıkması dikkat çekicidir.
Seyyidlik her ne kadar Nebimiz Muhammed'in soyundan geldiği iddia edilen kişiler için söylenen bir kelime olduğu zannedilse de soy anneden değil babadan geldiği için Halife Ali'nin soyundan gelenlere verilen bir unvandır. Bu unvan, özellikle İslam coğrafyasında tarih boyunca saygı görmüş ve seyyidler, toplumsal liderlik veya dini rehberlik rollerinde yer almıştır. Ancak Kur’an perspektifinden bakıldığında, bir kimsenin soyundan ötürü diğerlerinden üstün sayılması İslam’ın ruhuna aykırıdır. Takva dışındaki tüm ölçütler, İslam’ın eşitlik anlayışıyla çelişir.
Bazı bölgelerde seyyidlik kavramı, halk tarafından yanlış anlaşılarak kutsallık mertebesine çıkarılmıştır. Bunun temel nedenlerinden biri, halkın Kur’an’daki İslam’ı yeterince bilmemesi ve hurafeleri din zannetmesidir. Seyyidler, kimi zaman bu yanlış algılar üzerinden ayrıcalıklar beklemiş, hatta bu beklentiye göre toplumda konumlandırılmışlardır. Özellikle tarikat ve cemaat yapılarında seyyidlerin liderlik veya manevi üstünlük iddiasında bulunmaları, bu algıyı pekiştirmiştir.
Günümüzde bazı seyyidlerin ve şeyhlerin durumu, İslam’ın temel ilkeleriyle çelişmektedir. Mezhepleri mutlak doğrular olarak kabul etmek, Kur’an’ı anlamadan kültürel öğretileri din gibi benimsemek, İslam birliği idealinden uzak durmak ve şirk unsurlarına yönelmek gibi hatalar sıkça görülmektedir. Örneğin, Kenzü’l-Havvâs gibi eserler, İslam adına kabul edilemeyecek mistik ve büyü içeriklerine sahiptir. Ancak, bu eserin yazarı olan Süleyman Hüseyni’nin seyyid olması nedeniyle halk arasında kabul görmüş ve okunmaya devam etmiştir. Bu durum, İslam’da soy ve nesebin hiçbir şekilde cenneti garanti etmediği gerçeğiyle çelişir.
Tarih boyunca bazı seyyidler, dini kimliklerini siyasi emeller için kullanmışlardır. Özellikle Seyyid Abdülkadir’in Kürt Teali Cemiyeti’ni kurarak Kürdistan hayalini savunması, bunun çarpıcı örneklerinden biridir. Bu tür hareketler, İslam’ın uluslararası birlik ve kardeşlik anlayışını zedelemiştir.
Seyyidlik, İslam’ın ana mesajına aykırı bir şekilde üstünlük ölçütü haline getirildiğinde, toplumsal ayrışmalara ve dini yanlış anlamalara yol açmaktadır. Bu durumun önüne geçebilmek için:
1. Kur’an Eğitimi: Halkın hurafelerden arınmış, doğrudan Kur’an’a dayalı bir din anlayışı geliştirmesi sağlanmalıdır.
2. Seyyidlik Algısının Yeniden İnşası: Seyyidlik, toplumsal hizmet ve İslam’ın yayılmasında rehberlik misyonu taşımalı, ayrıcalık talebiyle özdeşleşmemelidir.
3. Dini ve Sosyal Sorumluluk: Seyyidlerin, toplumdaki konumlarını Kur’an’a uygun bir şekilde değerlendirmeleri ve İslam’a zarar veren uygulamalardan kaçınmaları önemlidir.
Sonuç olarak, İslam’da soy, kavim veya kabileden ziyade takva esastır. İnsanların seyyid olsun ya da olmasın, yalnızca Allah’a kullukta eşit olduğunu unutmaması gerekir. Bu bilinçle hareket etmek, İslam toplumlarının birlik ve kardeşlik içinde yaşamasını sağlayacaktır.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Aşkın İzdüşümleri: Bir İnsanlık Draması
Sadakat: İman ve İhlasın Gücü
Hadislerin Güvenilirliği ve Kuran’a Dayalı İslam Anlayışı
İslam'ın Özüne Dönüş: Kur'an Işığında Din Anlayışı
Hadislerin Yazımı ve Kuran’ın Tek Kaynak Olduğuna Dair Bir İnceleme
Yılbaşı ve İslam Perspektifi
Kur'an Mealini Okuma ve Cemaatlerin Yaklaşımı: Bireysel Bilinçten Toplumsal Bilince
Müzik ve Dansın İslami Perspektiften Değerlendirilmesi
Kur’an’ın Yeterliliği: Dinin Tek Kaynağı Olarak Allah’ın Kitabı
Namazın Önemi ve Kültürel Kısıtlamaların Namaza Etkisi

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Küfür, İslam ve Müslümanlar Arasındaki Fitne ve Çıkış Yolu [İnceleme]
Cemaatlerin Kurulmasının Tehlikeleri ve Şirk Tehlikesi [İnceleme]
Muaviye Bin Ebu Süfyan ve Dönemindeki Siyasi ve Dini Baskılar [İnceleme]
Kur’an’ın Yeterliliği ve Tarihsel Süreçte Hadislerin Durumu [İnceleme]
Hadisler ve Kur’an: İlk Elden Kaynağın Önemi [İnceleme]
Ebu Hureyre Hakkında Eleştiriler ve Hadis Literatürüne Bakış [İnceleme]
Altın ve İpek Haram mı? [İnceleme]
Kuran’da Akıl ve Gelenek Üzerine: Müslümanların Karşılaştığı Zorluklar [İnceleme]
Kur'an ve Hadisler Üzerine: Müslümanın Yönelimi [İnceleme]
Said Nursi'nin Müceddidler Üzerine Söyledikleri ve Günümüzün "Kur'an Yeterlidir" Düşüncesi [İnceleme]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.