..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı, yetmişinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzım Hikmet
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yazarlar ve Şairler > Cahit KILIÇ




8 Nisan 2023
Âşıklık Edebiyatı  
Cahit KILIÇ
Bendeniz, dilimin döndüğünce kısacık da olsa anlatmaya çalıştım. Her ikisi de “Âşıklık, dolayısıyla Türk Halk Edebiyatı’nın” mihenk taşlarıdır.


:GFF:
“Dersi azlar Elesger’den ders alsın
Altı min altı yüz aye mendedi”

Bunu diyen Göyçeli Âşık Elesger, ümmîdir. Yani okuryazarı yoktur ama Kur’ân-ı Kerim’i ezberden hıfzetmiştir…
Onun sırrını da şöyle açıklıyor:
“Ohuram ‘İnna fatehna’ metleb allam yuhuda;
Şah-ı Merdân nökeriyem dersimi pünhan verir”
***
Çağdaşı Çıldırlı Âşık Şenlik de ümmîdir…
Elesger, Şiî Azeri, Şenlik, Sünnî Karapapak/Terekemedir.
Her ikisi de dindar ve Ehl-i Beyt dostudur. Bu husus, doğal olarak Elesger’de biraz daha ağır basar…
***
Her ikisi de âşıklık geleneğindeki “atışma” esnasında “irticalen” şiir söyleme ustasıdır…
Her ikisi de sufîdir…
Her ikisi de tasavvuf ehlidir…
Her ikisinin de şiirlerinde mistik motifler vardır…
***
Her ikisi de Arapça ve Farsça kelimeleri yerli yerinde kullanmışlar. Yani yanlış yerde yanlış kelime kullanıp “anlam yitimi”ne sebep olmamışlardır. Bu da onların Arapça ve Farsçaya ne kadar vakıf olduklarının delilidir…
Şenlik Baba dil meselesini şöyle dile getirmiş:

Kudret mektebinde verdiler dersi
Zahirde göründü arş ile kürsü
Hıfzımda zapt oldu Arabî Farsî
Lügat-i imranı seçtim bu gece
***
Her ikisi de hece vezni ile şiirlerini yazmışlar. Birilerinin iddia ettiği gibi Arûz veznini bilmezler…
Âşık Elesger’in arûz ile yazdığı iki gazel varsa da, çok da başarılı değil.
Ancak…
Hece vezniyle neredeyse bütün şiir türlerinden örnekler vermişlerdir.
Lirik Şiir (Coşkulu)
Pastoral Şiir (Kırsal yaşamı anlatan)
Epik Şiir (Destansı. Her ikisinde de en çok bu tür göze çarpmaktadır.)
Didaktik Şiir (Öğretici. Bu konuda da çok öğüt verici şiirleri var)
Satirik Şiir (Hiciv, taşlama. Alaycı bir biçimde kullanmışlar. Ayrıca her ikisi de kendilerini de hicvetmekten çekinmemişler.)
Elesger:
Akıldan kem, huştan şaşkın, dilden küt
Nakabil, kelmesi bisemer menem.
Mecnun kimi viraneler küncünde;
Sergerden, sahra-i kalender menem.

Divanî Şiir (Bunun, arûz vezniyle yazılan Divan Şiiriyle bir ilgisi yoktur. Âşıklık geleneğinde 8+7 heceyle yazılan ve meclislerde ilk defa bu örnekle açılış yapılan “Divan ya da Divanî” denilen bir şiir türüdür. Her ikisi de bu dalın en büyük üstatlarıdır.)
***
Şenlik ve Elesger, “Cıgalı Tecnis”i âşıklık edebiyatına sokan iki çağdaş ozandır. Şenlik baba, hatta bir örnek de “Lebdeğmez Tecnis” dalında vermiştir ki, bir şaheserdir.

“Eser hiddetine dalan aşığın
Hayâlı geşt eyler nece dağları
Ezzi nece dağları
Âşgın nece dağları
Gel senlen seyahat edek
Aşah nece dağları
Leyla sergenderi şeyda-yı cihan
Yeddi yıl yayladı nece dağları”

***
Âşık Şenlik, kendisinin meydana getirdiği birçok hikâyenin de müellifidir. Bu hikâyeler, hikâye kahramanlarının ağzından okunan (Kadın ve erkek kahramanın karşılıklı olarak yekdiğerine hitaben okudukları şiirlerle süslüdür. Bunlar, Türk dilinde “eril-dişil” yani “gramatik cinsiyet” farkı olmadığı için, şâirine hiçbir zorluk çıkarmadan koşulmuştur).

Bunların içinde: Divanî, Koşma, Müstezat, Muamma (qıfılbend) Muhammes, Güzelleme, Methiye vb. şiir dalları mevcuttur…
***
Âşık Elesger’in de özellikle sevip alamadığı “Sehnebanu” hakkında şiirli hikâyesi ve birçok âşıkla karşılaştığı gene şiirli destanları vardır…
***
Bendeniz, dilimin döndüğünce kısacık da olsa anlatmaya çalıştım. Her ikisi de “Âşıklık, dolayısıyla Türk Halk Edebiyatı’nın” mihenk taşlarıdır.
Rahmet ve minnetle anıyorum…

Not: Âşıklık Edebiyatının, özellikle de Âşık Şenlik üstadın hakkında en geniş ve ilmî çalışmaları olan, Doç. Dr. Naile Asker, bu konuda söz sahibidir. Sehvim varsa; düzeltmesinden memnuniyet duyarım.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve şairler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şair-i Şuara
Kültür Bilinci
Okucava, Arbat'ın Yalnız Şövalyesi

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Edebî Sohbetler!..
Bizim Eller
İzedebiyat Çökmesin!
Ey Sevgili!
Ey Sevgili - II -
"Ay Mehemmed"
Yolda Geçmişe Kısa Bir Yolculuk!
Kars'a Gidelim Kars'a
Karslı Günlerim
Şiir Gibi Adam

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Haccac-ı Fırat [Şiir]
Aklıma Şaşıyorum! [Şiir]
Sürgünler Şehri [Şiir]
Son Arzu… [Şiir]
Kimdir Gelen! [Şiir]
Uzaklar [Şiir]
Derkenar [Şiir]
Adamım! [Şiir]
Kars Eli [Şiir]
Derdimend! [Şiir]


Cahit KILIÇ kimdir?

‎"Kalem erbâbı olmak sadece ona buna çatmak değil, zaman zaman da hayatın küncüne kelimelerden çenet taşı koyabilmektir!. . " (Cahit Kılıç)

Etkilendiği Yazarlar:
Divan şairleri, divan şiiri. Ve elbette ki XX. yüz yıl şairlerimiz.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Cahit KILIÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.