Gençliğinde müzik öğrenen, felsefeyi daha iyi anlar. -Platon |
|
||||||||||
|
Yalova'dan çıktıktan sonra, yaklaşık 45 dakika sonra Bursa'ya ulaşıyorsunuz. Bursa tarihimizde çok önemli bir yere sahip şehrimiz. Bizlere Osmanlı yadigarı. Geçmişte olduğu gibi günümüzde de önemli bir şehir. Biliyorsunuz tarihi İpek Yolu Bursa'dan da geçmekteydi. Bursa'nın ilk girişinde geniş alanlara kurulmuş fabrikaları görünce kendinizi Avrupa'nın büyük kentlerinden birinde sanıyorsunuz. Modern ve büyük bir şehir. Nüfusu daha şimdiden bir buçuk milyonun üzerinde. Uzaktan şehir, dağlara doğru tırmanıyor. Şehrin topraklarının yüzde otuz beşi dağlarla kaplı. Her taraf yemyeşil. Şehri adeta ağaçlar istila etmiş. Daha şehre varmadan sizi İznik gölü karşılıyor. Size yol gösteriyor. Su, şehre hayat veriyor. Şehre girince bir Türk şehri olduğu hemen göze çarpıyor. Tarih her taraftan fışkırıyor Bursa'da. Hanlar, hamamlar, konaklar hep tarihin yadigarları olarak göze çarpıyor. Burada Osmanlı Türkü mimarisinin en güzel örneklerini görüyorsunuz. Ulu Camii bunların en meşhuru. Görkemli baş yapıtlardan biri. Bursa'ya girerseniz her tarafın çarşı olduğunu görürsünüz. Sağlı sollu çarşılar. Kapalı çarşılar. Hepsi de tarihten miras kalmış. Kalabalık başınızı döndürür. Metrodan çıkıyoruz. Şehreküstü son durak. Bursa'nın merkezlerinden sayılıyor. Bir kaç adım yürüyecek olursanız çarşılara ulaşırsınız. Fevzi Çakmak Caddesinden yukarıya gidin, Bursa Ulu Camii karşınıza çıkar. Kalabalığın içinden yüzercesine buraya gelirsiniz. Camii, 1399 yılında Yıldırım Bayezit tarafından yaptırılmış.Dört duvarla dikdörtgen biçiminde yapılmış. İçine girdiğinizde sizi havuz biçiminde onaltı köşeli bir şadırvan karşılar. Kare biçiminde yan yana ikişerli sekiz sütun bulunuyor. Camiinin en tepesinde dev bir kubbe. Buradan içeriye ışık giriyor. İçerisi çeşitli kısımlara ayrılmış. Her kesimden insan ibadet ediyor burada. Adeta insanlar arasında ayrım yapılmadığının en güzel örneği sunuluyor. Kimsenin kimseye üstünlüğü yok. Duvarlar çeşitli süslerle kaplı. Büyük arapça yazılarla doldurulmuş. Camiiden çıkıyoruz. Çarşılardan geçerek Kozahan'a ulaşıyoruz. Burası Ulucami ile Orhangazi camii arasında kalıyor. 1491 yılında Sultan Bayazıt tarafından, İstanbul'daki camii ve medreselere gelir getirmek amacıyla yaptırılmış. İki katlı. Üst kat 50, alt kat 45 odalı. Ortada mescit var. Sekiz cepheli köşelerde ve ortak bir ayak üzerine kurulmuş. Alt tarafı havuz biçiminde bir şadırvan. Kozahan'da sükunet, huzur ve tarih var. Avlusu ağaçlar içinde. Şu anda kafeteryalar ve alış veriş merkezleri ile dolu. İnsanlar, burada dinlenme ve serinleme fırsatı buluyor. Çayımızı içip, simitimizi yedikten sonra kalkıyoruz. Heykel'e doğru yürümeye başlıyoruz. Burası Bursa'nın tam merkezi. Buraya Heykel denmesinin sebebi Atatürk'ün bir at üzerinde heykelinin bulunması. Tam karşıda, tarihi Bursa Ahmet Vefik Paşa tiyatrosu bulunuyor. Biliyorsunuz, Ahmet Vefik Paşa Tanzimat Döneminin ünlü yazarlarından biri. O da Bursalı. Yazdığı tiyatro eserleri ve tercümeleriyle Türk edebiyatına büyük hizmetler vermiş bir sanatçı. Onun adı burada böyle yaşatılıyor. Yürüyerek, Yeşil Türbe'ye doğru gidiyoruz. Burası da 1414-1421 yılında Çelebi Sultan Mehmet tarafından Mimar Hacı İvaz Paşa'ya yaptırılmış. Sekiz planlı türbenin üzerinde sivri bir kubbesi var. Türbenin içi dışı çinilerle kaplı. Türbe restorasyon nedeniyle ziyarete geçici olarak kapatılmış. Bahçesi selvi ağaçları ve çınar ağaçları ile dolu. Bursa'da dikkatimizi çeken en büyük özelliklerden biri de çınar ağaçlarının çokluğu olmasıydı. Gerçekten büyük ve güzel bir şehir Bursa. Bakımlı, temiz, yeşil bir şehir. Tabiri caiz ise tam bir Avrupalı. Tarih ile medeniyet iç içe. Görmenizi mutlaka isterim. Anlatmaya devam edeceğim...
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |