Kitaplarla dolu bir oda, ruhlu bir beden gibidir. -Cicero |
|
||||||||||
|
Öznur ablamız demişse bir bildiği vardır… O halde, nüfusu 14 binlere dayanan bizim Orduzu’nun hali ne olacak? Malatya, Büyükşehir hüviyetine kavuştuğunda Orduzu ne konumda olacak? Malatya’nın en şirin beldelerinden bir olan Orduzu, Büyükşehre rücu edip merkezin bir mahallesi mi olacak, yoksa nüfusu 10 binleri aştığı için ilçe mi olacak? Orduzu ilçe olsa mı iyi, olmasa mı? Bilmiyorum ama beldem adına bir gelişme olacaksa… Orduzu adına bir gelişme olacaksa; bu çorbada benim de tuzumun olmasını isterim. Tıpkı Orduzu’lu Gazeteci Lütfi Caner gibi… Gazeteci Lütfi Caner’e göre Orduzu… Geçenlerde tam da uykunun ritmini yakaladığım bir anda beni telefonla arayan gazeteci dostum Lütfi Caner’e göre; “Orduzu, Büyükşehir olacak şehrin kurbanı olmamalı. Orduzu örf -adet, gelenek ve göreneklerini yetirmeden, otantik yapısını bozmadan Büyükşehir olacak Malatya’nın bir mahallesi değil, bir ilçesi olmalı…” İlçe olmalı çünkü Milletvekilimiz Öznur Çalık’ın ifadesiyle nüfusu 10 binlerin üstünde… İlçe olmalı çünkü Orduzu’nun nüfusu Malatya’nın bazı ilçelerinin nüfusundan daha büyük… Kaldı ki Orduzu öyle sıradan bir belde de değil. Orduzu, dünyanın ilk bürokrasinin yerleşkesidir. Tarihçi Orhan Tuğrulca’nın deyimiyle; “M.Ö 5 bin ve sonrasında ortaya çıkan Aslantepe tarihte ilk bürokrasinin dolayısıyla ‘devlet’in şekillendiği bir yerdir. Aslantepe evresi aynı zamanda “Malatya” adının ortaya çıkmaya başladığı bir dönem olması nedeniyle önem arz etmektedir. “Melid”, “Milid”, “Melide”, “Melite(a)”, “Meliddu”, “Maldia”, “Melitene” ve “Malatiyye” gibi birbirine yakın kullanımlarla günümüze kadar gelen “Malatya” adının doğrusu ilk defa Aslantape evresinde yani M.Ö. 5 bin yıllarından itibaren kullanılmaya başlandığı…” bir beldedir. Malatya Müzesi Müdürü Selahattin Aksu’ya göre de; “Aslantepe, dünyanın ilk yerleşim birimlerinden biri” Çünkü; “kazı çalışmaları sırasında Aslantepe’de bulunan sarayın dünyanın ilk saraylarından biri ve kılıçların da yine ilk örneklerden olduğunu” söylüyor… İtalya La Spienza Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Aslantepe Kazı Başkanı Prof. Dr. Marcella Frangipane’ye göre; “Aslantepe’de bulduğu kılıçlar ve saray, dünyada bulunanların en eskisi. Bu bulgular, tarih kitaplarında yer alan bugüne kadarki tüm kabulleri çürütüyor. Yani tüm tarih kitaplarındaki bilgilerin değişmesi gerekiyor.” Değişmeli de… Çünkü; İtalyan arkeolog Prof. Dr. Marcella Frangipane, Diyor. “Bilinenin aksine ilk medeniyet Mezopotamya’da değil, Anadolu’da kurulmuştur.” diyor. 1961 yılından beri İtalyan ve Roma “La Sapianz Üniversitesi” arkeologları Aslantepe Höyükte yapılan kazılar sonucunda; “M.Ö. 3300-3000 yıllarına ait bir kerpiç saray, M.Ö.3600 - 3500 yıllarına ait bir tapınak, binlerce güzel mühür baskısı, kaliteli metal eserler bulunmuştur.” Elde edilen veriler de göstermektedir ki; o dönemde Aslantepe, aristokrasinin doğduğu ve ilk devlet şeklinin ortaya çıktığı resmi, dini ve kültürel bir merkezdir. O halde bu beldeye/Orduzu’ya sıradan bir mahalle muamelesi yapmak sizce de haksızlık sayılmaz mı? Şimdi bu düşüncenin tartışmasını sizlere bırakıyorum…. Orduzu merkeze 20 kilometre uzaklıkta değil ama nüfusu 15 bin civarında… Gazeteci dostum Lütfi Caner’e göre Orduzu’nun merkeze yakın olması bir kusur değil, Orduzu’nun -yukarıda da bahsettiğimiz bazı hasletlerden dolayı- otantik değerlerini koruma ve yaşatma adına ilçe olmalıdır… Benim içinse, önemli olan Orduzu’ya hizmet edilmesidir…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Şevket Başıbüyük, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |