..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İnsan - işte tüm sır burada. Bu sır üzerinde çalışıyorum, çünkü kendim de insan olmak istiyorum." -Dostoyevski
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Toplumbilim > Güngör Karauğuz




23 Temmuz 2011
Osmanlı Devleti Döneminde Devrek'te Yaşanmış Bazı Büyük Felaketler  
Güngör Karauğuz
OSMANLI DEVLETİ DÖNEMİNDE DEVREK'TE YAŞANMIŞ BAZI BÜYÜK FELAKETLER


:BHGJ:
Sevgili okurlar,

Sizlerle bu hafta Devrek’te yaşanmış fakat bölge halkı tarafından bilinmeyen ve unutulmuş bazı felaketlerden söz etmek istiyorum. Allah (C.C.) bir daha böyle acıları Devrek’e yaşatmasın.

Devrek, Osmanlı sultanı I. Abdülmecid Han döneminde yani 18 Aralık 1858 yılında büyük bir sel felaketi yaşamıştır. Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde bulunan A.}MKT.UM.338/11 numaralı belgeden bu konuda detaylı bilgi elde edilebilmektedir. Belgeye göre bu sel felaketiyle şimdiki Zonguldak Köprüsü yıkılmış ve zaptiye emiri İzzet Paşa tarafından köprü yeniden inşa edilmiştir. Hatta mecrasından çıkmış olan nehir, eski yatağına yeniden döndürülebilmiştir.

Yukarıda ifade ettiğimiz sel felaketinden otuz iki yıl sonra yani II. Abdülhamid Han döneminde ve 24 Mart 1890’da Devrek’te büyük bir yangın olur. Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde bulunan M.DH.MKT.1718/33-1714/13 numaralı belgeye göre, bu yangında, Devrek’te bazı evler yanında Hamidiye kazasında hükümet konağı da yanar. Bilindiği üzere bu dönemde artık Devrek adı bırakılmış ve bölge ‘Hamidiye’ adıyla ünlenmiştir. 16 Nisan 1890’da hükümetçe Hamidiye kazasına yazılan bir yazıda ((M.) DH.MKT.1710/98); Hamidiye kazasında yangına sebebiyet verenlerin mahkemeye bir an önce çıkartılması istenmiştir.

Yangın felaketinden on yedi ve Devrek’te yaşanmış sel felaketinden kırk dokuz yıl sonra yine II. Abdülhamid Han Döneminde yani 11 Ağustos 1907 yılında Hamidiye başka büyük bir sel felaketine maruz kalır. Yine şimdiki Zonguldak Köprüsü bu sel felaketinden dolayı yeniden yıkılmaktan kurtulamaz. Bu kez köprü, Devrek belediye reisi Halil Ağa tarafından inşa edilir. Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde bulunan DH.MKT.1189/15 numaralı belgede, Hamidiye kazasındaki köprünün sel taşkınıyla yıkılması üzerine yeniden inşasında gayretleri görülen belediye reisi Halil Ağa’nın, mecidi nişanı ile onurlandırıldığı kaydı bulunmaktadır.

Devrek’te yaşanmış ilk sel felaketinden elli dört, son sel felaketinden beş yıl sonra yani 22 Ocak 1912 yılında Devrek başka büyük bir sel felaketiyle yüz yüze kalır. Halkın bir kısmının evleri bu sel suları ile büyük zarar görür, tıpkı 1998 yılı sel felaketi gibi. Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde bulunan DH.İD.105/-1/39 numaralı belgede, selden etkilenen yöre halkının hükümete kereste temini için yaptığı müracaatta “Devrek kasabası sel sebebiyle yıkılan evler için gerekli kerestenin meccanen kesilmesinin mümkün olmadığına, ancak sadece ücretsiz ağaç kesiminin yalnızca köyler için geçerli olduğuna” karar verir.

***
Yukarıda ana hatlarıyla yazdığım tarihsel olayların daha geniş bir bölümü, Devrek ve çevresi için hazırladığım kitabımızdan okunabilir.

Hemen burada hemşerilerimize müjdeli bir haber verelim:

Devrek tarihini konu alan ve aşağıda başlığını yazdığım kitabımız Konya’da Çizgi Yayınevi’nden çıktı:



“Yerel Tarih Bakış Açısı ile

Osmanlı Döneminde

Devrek ve Çevresi (Zonguldak, Krd. Ereğli, Çaycuma, Safranbolu, Bartın) Tarihi”



Kitap, ülkemizin saygın satış noktalarında okuyucu ile buluşmaktadır. Eğer yöre insanımız kitabı edinmek isterlerse, isteme adresini yazıyorum:



Çizgi Kitabevi

Sahipata Mah. Mimar Muzaffer Cd.

Helvacıoğlu Apt. 41/1 KONYA

Tel: 0332 353 62 65-66



Devrek’imizin ve bölgemizin kültür ve tarihi için hayırlı olmasını diliyorum.



Kalın sağlıcakla…




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplumbilim kümesinde bulunan diğer yazıları...
İbrahim Hamdi Efendi'nin Kaleminden Devrek ve Bölgemiz
"Devrek ile Çevresi Tarih ve Kültürü Üzerine" Başlıklı Kitabımız Hakkında
Zonguldak Bölgesi'nin Yetiştirdiği Bir Yerel Tarihçi ve Düşündürdükleri
Müzeler ve Devrek Arkeoloji - Etnografya Müzesi Kurulmalı mı?
Hızırbey İli - Devrek - Hamidiye
Abdullah Sabri Efendi
Zonguldak Bölgesi"nde Medeniyetin İlk Filizlendiği İlçemiz: 7500 Yıllık Devrek"in Eskiçağ Tarihi Üzerine
Bölgemizi Ziyaret Eden Bir Seyyah: Wıllıam Francıs Aınsworth
İstiklâl Savaşı Gazisi Hüseyin Başocakcı
Tarihi Eser Yağmacılığı, Definecilik ve Bölgemiz


Güngör Karauğuz kimdir?

Daha çok eskiçağ dünyasını konu alan hikaye ve roman tarzı edebi yazıları okumayı severim. Gezi-inceleme yazılarına karşı da büyük ilgi duymaktayım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Güngör Karauğuz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.