Cigare
(Hakan BENLİ) 23 Eylül 2009 |
Deneysel |
| |
Köydün işinde üylerdin, tas koralardın arasında caman, bızık bir col bardı. Ceri kayaman tasman toluydu. Köy tavdın tibinde boldugundan bolsa kerek köydün köbü yeri bulay tasman kaya edi. Bu coldun üstünde kuytu bir cerde eki bala pısgan fısıltaşıp bişiyler gonuşupyatırlardı. |
|
Nogay Kültüründe Çocuk Oyunları - 1
(Hakan BENLİ) 9 Kasım 2008 |
Anadolu Kültürü |
| |
Çocuklar tüm toplumların bekasıdır. Toplumların sağlıklı bir şekilde devamının sağlanabilmesi için çocukların dini, milli, ahlaki ve kültürel duygularla yetiştirilmesi elzemdir. Çocukların yetiştirilmesi ve terbiyesi için sadece ailenin, sosyal çevrenin, toplumun ve eğitim kurumlarının katkısı yeterli değildir. Çocukların fiziksel, zihinsel ve ahlaki gelişimlerinde oynadıkları oyunlar çok önemli bir yer tutar |
|
Ertengi - Nogayca Masal
(Hakan BENLİ) 31 Mayıs 2008 |
Anadolu Kültürü |
| |
Nogay edebiyatındaki Ertengiler, Türk edebiyatındaki masal ve efsanelere denk düşmektedir. Ertengilerdeki kahramanlar ve anlatılanlar bazen gerçeküstü güçlere sahip ve hayal mahsulü kişiler olabilecekleri gibi aynı zamanda, geçmişte yaşanan gerçek olayların ve gerçek kişilerin, zaman içerisinde halk arasında efsanevi güçlerle donatılarak , dilden dile anlatımı ile bu günkü Ertengilere dönüşmüşlerdir |
|
Gündemdeki Sabantoy
(Hakan BENLİ) 23 Şubat 2008 |
Toplumbilim |
| |
Sabantoy, ekinlerin büyümeğe başladığı, toprağın yeşerdiği ve tabiatın yeniden canlandığı, baharın uyandığı dönemi temsil eder. Etimolojik olarak saban, tarlada öküzlerin çektiği ve insan kuvveti ile bastırılarak tarlanın sürülmesine yarayan bir tarım aletidir. Genel adı karasabandır. |
|
Radyo
(Hakan BENLİ) 14 Şubat 2008 |
Deneysel |
| |
Erttemen kenşek erken turdu malları,koylardı cemledi,sütlerini savdu,tavuklarman itge karadı.Çaydı salıp sıpradı hazırladı.kün tuvmay beri bir oyaka bir buyaka cuvurup turgandı.Ketip bayını, ballardı şagalardı turguttu, anasıman akası da turdu,hepsi barabar epteklerini cediler. Kisilerge bardak şay yasap berdi.Kene radyodu tınlap oturu ediler. |
|
Zaman , Kültür ve Nesil
(Hakan BENLİ) 30 Ocak 2008 |
Dilbilim |
| |
Son birkaç yıldır Nogay dili ve kültüründe yaşanan bu erezyonu durdurmaya yönelik münferit veya organize faaliyetler yapılmaya başlanmıştır.
Bunların başında derneklerin faaliyetleri gelmektedir. Bu gerçekten önemli bir gelişmedir. Aydın ve bilinçli insanların özverili çalışmaları sonucu gelecek nesillere yönelik önemli yatırımlar yapılmaya başlanmıştır. Dernekler , Nogay kalabalıklarına toplum bilincini yerleştirmekte önemli bir görev ve misyonu üstlenmiştir
|
|
Kıs Kelmeden - Kış Gelmeden - Nogayca Hikaye
(Hakan BENLİ) 2 Ekim 2007 |
Deneysel |
| |
Sıyakta aruv bir ayaz bardı.terezeler şıngır şıngır sallanıbyatırdı. Belli ki tavlarga kar cavyatırı.Bir eki künge kalmaz köyge de cavardı.Köydün colları kapanır,şeşmeler tonmaga baslardı.
|
|
Hıdrellez
(Hakan BENLİ) 27 Eylül 2007 |
Deneysel |
| |
Zobadın üstünde üken aluminyum bir güğüm, bir kumgan birövde kişikiy kazan bardı. Kişikiy kazanda suvdun işinde birköp cımırtga bardı.
Zoba odadın kirişinde, kapıdın savunda, duvardın tibindeydi. Astında ekigen bir muşamba cayılıydı. Üstü paslangan eski bir zobaydı bu. Aldında fırınının kapağı bardı.
Oda üken bişiy tuvdu. Birövü sıyaka anav birövü üydün işindeki aşenege karaytan eköv terezesi bardı. Bu aşeneden de sekige, bakşaga şıgılatandı.
BİR NOGAY HİKAYESİ... |
|
|
Konya'da yaşayan Nogayların sosyal ve kültürel yaşamlarından yansımalar.
|
31.10.2007 19:23:23
|
av |
| |
deneme |
|
|