..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Roman yazmanın üç kuralı vardır. Ne yazık kimse bu kuralların neler olduğunu bilmiyor. -Somerset Maugham
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yazarlar ve Şairler > kemal düz




28 Ağustos 2008
Divan Edebiyatının En Güzel Şairi  
kemal düz
“ilk zevcim beni o kadar kıskanırdı ki güzel giyinmekten, şiir yazmaktan menederdi. hatta kirpiklerimin uzunluğu gözlerime pek letâfet veriyor diye kirpiklerimi keserdi. onun mumanaatiyle şiirde eski kuvvetim kalmadı.”


:CHCG:
DİVAN EDEBİYATININ EN GÜZEL ŞAİRİ

Fıtnat Hanım(1831 – 1909) Divan edebiyatının en önemli iki kadın şairinden biridir. Annesi “Çerkes Hanım” olarak bilinmektedir. Aslen Ordu/ Aybastı’lı olan, Trabzon Liva Kaymakamı Haznedar Ahmet Paşa, Kars tarafında katıldığı bir savaşta ünlü bir Çerkes beyinin kızı olan Sapcan hanımı görür ve evlenir. Sapcan evlendikten sonra Emine adını alır. Osman bey (1824-1842) yıllarında Trabzon valisidir. Çerkes hanımın Ahmet Paşadan Fıtnat dahil dört çocuğu olur. Fıtnat küçük yaşta iken babası Ahmet Paşa ölür. Emine (Sapcan) hanım Ahmet Paşa’nın ölümü(1938) üzerine kaynı Osman Beyle evlenir. Aile içinden oluşan bilinmeyen bir nedenle, ayrılıktan sonra Fıtnat Trabzon valisi Abdullah Paşanın yanında yetişir. İşte Abdullah Paşa Fıtnat’ın yetişmesinde büyük gayret gösterir. Fıtnat İstanbul’a getirilir: Zamanın ünlü bilginlerinden dersler aldırılır. Arap ve Acem dillerini öğrenir. İyi bir dini eğitim alır. Hafız divanı ve güzel yazı(hattatlık) dersleri alır. Trabzon’da Ethem Pertev Efendiden şiir dersleri alan Fıtnat İstanbul’da eğitimini böylece daha da geliştirir.
Genç yaşında Ahmet Bey adında birisiyle evlenir.
Ancak bu evlilikten hiç memnun kalmaz. Kısa bir süre sonra boşanırlar. Bunun nedeni, Fıtnat’ın çok güzel olmasıdır. Kıskanç yaratılışlı olan ilk eşi onu okutmaktan ve şiir yazmaktan alıkoyar. İlk kocası hakkındaki şikayetini şairin bizzat dilinden dinleyen Süleyman Nazif Bey, şu şekilde anlatır. “İlk zevcim beni o kadar kıskanırdı ki güzel giyinmekten, şiir yazmaktan menederdi. Hatta kirpiklerimin uzunluğu gözlerime pek letâfet veriyor diye kirpiklerimi keserdi.Onun mumanaatiyle şiirde eski kuvvetim kalmadı.”
Süleyman Nazif bir başka yazısında:”Zeki olduğu kadar müstesna bir güzelliğe sahip bulunan Fıtnat hanımın ilk zevci pek kıskanç ve müsevves imiş. Fınat’ı şir yazmaktan, mütaleaden fıtri kabiliyetini boğa boğa öldürmüş olduğunu hanım teellümlerle söyledi.”
Fıtnat ikinci defa olarak Bahriye Nezareti mektupçusu Mehmet Ali Beyle evlenir. Fıtnat hanımın annesi ile, Çerkes olan Ahmet Mithat Efendi’nin Annesi( Nefise hanım) kardeşdir. Ve Ahmet Mithat Efendi de bitişik bir evde oturmaktadır. Aralarında duygusal bir yakınlaşma oluyor. En içten duyguların düşüncelerini birbirlerine mektuplarla ifade ederler. .Bu mektuplar 40’lı yıllarda yayınlanmıştır. Fıtnat hanımın bundan sonra ki bundan sonraki hayatı pek bilinmiyor.
Süleyman Nazif Bey, Bursa mektupcusu bulunduğu sırada Fıtnat’ı Bursa’da gördüğü zaman, onun yaşının altmışı geçtiğini söyler. Bundan Fıtnat’ın Bursa’da bulunduğu anlaşılıyor. Bursa’ya ne için geldiği orada kimin yanında bulunduğunu Nazif Bey bildirmiyor. Sonrası da pek bilinmiyor. Bilinen şu ki 1909 yılında İstanbul’ da şair gözlerini kapıyor. Edirnekapı mezarlığına defnedilmiştir.
Fıtnat’ın divanı bulunduğu söylenmekte fakat nerede olduğu bilinmemektedir. Nesirleri de mevcuttur.
Fıtnat, şekil, zevk ve düşünüş bakımından bir divan şairidir. Meyden, sagerden, sevilenden, sözeden içli yazılarıyla aşkı feryatlaştıran, lirik şiirleriyle klasik ekola bağlı bulun Fıtnat; ilhamından özveride bulunmamak düşüncesiyle aruz kalıplarına uymak istemiş bu yüzden imale ve zihaflardan kurtulamamıştır. Yazıları anlatım bakımından oldukça ağdalıdır. Divan diliyle konuşmuş onlar gibi yazmış, divan şairleri gibi aydın kişilerin zevkini gözetmiştir. Fitnatın önemi; şekilde değil, özdedir. Kimi yadırganan sözler bir olgunluk, bir varlık gösterir onda. Fıtnat’ı yükselten de bu özelliğidir.

İşte bir gazeli:

Çoktan beri üftâde – vü-dilhûn imişim ben
Mihnezede hasretkeş-ü-mahzûn imişim ben
Bilmez özüm olduğunu beste-i turren
Sevdâ-yi- muhabbet ile mecnûn imişim ben
Zanneyler idim kendimi âzâde- i- aşkın
Efsûs bu endişe mâbun imişim ben
Mir’at-i hayâlinde imiş peyker-i- hüsnün
Ol gamzeden efsânevü efsûn imişim ben
Ummazdım ol âfet beni yâd eyleiğim hiç
(FITNAT) bu elemden hele memnun imişim ben

Başka bir şiiri şöyle:

Her yerde senin sûye sıfat hemdemin olsam
Kalbeleseler sâna beni müdgâmin olsam
Bilsem kimedir meyl-i nihâni-i derunun
Girsem yüreğin içine hep mahremin olsam
Kahî rûhını, kâh bunâ- gûşunu öpsem
Avihte-i zülfi hâm ender hâmın olsam
Gârk eyler idim karta-i nâcize vücudum
Gülberk-i cemâlinde senin şebnemin olsam.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Anılarda İskenderun: Cem Erman ve Hikayet-i Zeki Müren
Genç Bir Yazar ile Söyleşi: Murat Kömür
Bir Dönem Soğukoluk ve Hatay
Koranavirüsle Nasıl Mücadele Ettik
Bir Paçavra Hastalığı: Koronavirüs
Krishnamurti ile Kendini Tanıma Sanatı
Trene Özlem: İskenderun'dan"dan Adana'ya" Yolculuk
Payas'ta Tarih Tarihte Payas
Sinemanın En Figüranı
Nusayriler de Enterasan Bir Tütün Söylencesi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Nevruz Uğur [Şiir]
Aybastılı Şair İzzet Haznedar [Şiir]
Münzevi Bir Osmanlı [Şiir]
Çukurova'nın İki Yiğit Sesi: [Şiir]
[Şiir]
Şiirin Hatayı [Şiir]
Düşüyorum Tut Elimden - Selma Sayar [Öykü]
Bir Öykücümüzden Bir Öykümüz Var [Öykü]
Aybastılı Bir Feylesof: Refik Güley [Roman]
İskenderun'da Kitapçı Olmak [Eleştiri]


kemal düz kimdir?

edebiyat sanat, tarih, kültür ve folklora karşı ilgim var. yerel bir gazetede kültür sanat yazıları yazıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
engin geçtan, edip cansever, tevfik fikret v.b.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © kemal düz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.