..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Ne elbiseler gördüm, içinde adam yok, ne adamlar gördüm sırtında elbise yok." -Mevlana
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > neslihanca




2 Aralık 2006
Sanatçı  
sanatçı olmak

neslihanca


sanatın ve sanatçının önemi


:DDBD:
SANAT VE SANATÇI ÜZERİNE

Geçen gün gazetede şöyle bir yazı vardı, yazarı da, gazeteyi de tam olarak hatırlayamıyorum. Ama beni konusu ilgilendir deyip, ben de aynı konuda yazmaya karar verdim. Sanatçının ilham kaynağı neydi? Ve bir sanatçı nasıl olmalıydı?

Bu soruların cevabını aramaya başladım ardından, kendi küçük dünyamda.

Sanatçı beslenmeliydi yeni eserler yapabilmek için, ama kiminle? Nasıl? Neyle? Çiçekle, böcekle, denizdeki dalgayla belki de en son olarak insanla. Çünkü kırılmaktan yorulmuştur artık o, onun dostu kuşlar ya da yeni açmış bir papatyadır.

Sanatçı yalnız kalmak zorundadır, üretmesi gerekir onun, sabahın erken saatlerine kadar. Düşünmek zorundadır o. Ay’ın parlaklığını ya da yıldızların göz kırpmasını görmesi gerekir onun. Bütünleşmelidir hayatın renkleriyle siyah da, beyaz da olsa. Bir tablodaki renklere, gökyüzündeki güneşin rengine şiirler yazmak zorundadır.

Gecenin ıssız herkesin uyuduğu saatlerde, koridorun dar duvarları arasında seyrü sefer yapar. Yarım kalan işlerini tamamlamak için. Son mısrasını yazacaktır şiirinin. Ya da yarına yetişecek olan yazısının telaşı vardır içinde. Belki de rüzgârın sesinde yarım kalan bestesinin, son ritimlerini arar.

Düşünür bir taraftan da derin derin, kimsenin görmediği detayları arar, karşı bahçede duran erik ağacının dalında. Fikirleri böler parçalar ardından, her dala birini yerleştirir, erikler gibi. Eğer beğendiyse tümevarım yapar onları, eriklerin birleşim olan bir erik ağacı olur. Ve aktarıverir ardından beyaz kâğıdına ya da yeni yapacağı tablosuna.

Siz sabahın oluşunu fark etmezsiniz bile. Ama o, o saatlerde elinde kâğıdı kalemi, satırları kovalar, tümceleri sıralar ardından birer birer.

Sanatçı beslenir, denizin dalgasının sahile vuruşlarıyla, kumların arasında bulduğu bir tarafı kırılmış deniz kabuğuyla. Şiirler yazar ona.

Ya da sahilde gördüğü, bir ayağında terliği olmayan küçük sarı saçlı kızı severken duygulanır da, döküverir bunu satırlarına. Yazar artık o kızın masumluğunu, güzel bir kaç sözcükle, bekli de güzel bir öyküyü oluşturuverir bu sözcükler.

Eline alır tuvalini, fırçasını, gördüğü solmaya yüz tutmuş bir pembe gülü aktarır ya da yeni açan bir açelyanın sarısını çizer o beyaz tuvaline.

Detaylardadır onun başarısının sırrı, bizimde baktığımız ama göremediğimiz detaylarda. O çizgilerine derin felsefi düşüncelerini de ekleyerek can verir, yeni bir esere.

Ve bir gün, başkası alır bu tabloyu karşısına ve eliyle kapatır bir tarafını, gördüğü gök mavisine, ya da küçük kızın yeşil gözlerine hüzün katar, bekli de gözyaşı ekler ve oluşturuverir bunlarla, son vuruşlarını, son ritmini. Bir başkası da alır, denizin sahile vuruşlarını da ekleyerek, oluşturur sonatını.

Evet, sanatçı beslenir denizle, mehtapla, ona bakan iki küçük gözle. Üretmek zorundadır gecenin sessizliğinde, yalnızlığıyla baş başa. Son çayını yudumlarken düşünmek zorundadır. Bugününü, yarını, insanını ve ülkesini.

Çünkü o sanatçıdır, topluma bir şey vermelidir hayata dair ve en önemlisi kalıcı olmadır, bunu içinde çok çalışmalıdır.

Cümleleri öyle bir söylemelidir ki, konuşurken can evinden vurmalıdır dinleyenleri, öyle kelimeler, öyle cümleler işte. Kendine de yakıştırdığı. Güzel Türkçemizi katletmemelidir, çünkü o örnektir toplumun önünde.

Sanatçı felsefesi, müziği, resmi, edebiyatı ile bir bütün olmak zorundadır. Ve bu birleşimle eserler üretir kendisine. En son olarak da bize sunar, bir annenin bebeğini ilk eline aldığı sevinçle.

neslihan






Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yalnızlık Üzerine
İlyas Halil
Okumak Üzerine
Umut Nerede?
Umudumla Kiraz Ağacım
Yazmak Üzerine
İnsanlar ve Kar Taneleri

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Fahir Atakoğlu
Sanatçı Olmak
Piyano İle Mehteran
Dünyayı Döndüren Neydi?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Papatya [Şiir]
Dar Sokaktaki Sessiz Çığlık [Öykü]
Biraz Mutluluk [Öykü]
Göşyaşıyla Mutluluk Kahkahası [Öykü]


neslihanca kimdir?

seyahet etmeyi seven, yazma tutkunu bir insan. . . . . . .

Etkilendiği Yazarlar:
tolstoy, kafka, balzac, hermann hesse, ahmet altan


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © neslihanca, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.