..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yazar yazı yazmayı başka insanlara göre daha zor yapan insandır. -Thomas Mann
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Meslekler & İş Yaşamı > M.NİHAT MALKOÇ




29 Ocak 2005
Trabzon Basınının Meseleleri  
M.NİHAT MALKOÇ
Millet olarak, maalesef okumuyoruz. Okumayı boş ve zahmetli bir uğraş olarak görüyoruz.Batılılar günde en az iki üç gazete okurken ülkemizde toplumun yarıdan çoğu ayda ancak bir gazete okuyor!


:BIED:
Millet olarak, maalesef okumuyoruz. Okumayı boş ve zahmetli bir uğraş olarak görüyoruz.Batılılar günde en az iki üç gazete okurken ülkemizde toplumun yarıdan çoğu ayda ancak bir gazete okuyor!Gazete tiryakileri dahi,günlük bir gazete okumayı yeterli görüyorlar.Bu bizim için utanç verici bir durumdur.
     Türkiye’nin geri kalmışlığının yegâne sebebi,halkın okumayı bir lüks olarak telâkki etmesidir.Okumayı zaman kaybı olarak gören insanların sayısı az değildir.Bu hususta ciddi eksikliklerimiz vardır.
     Dünyanın pek çok ülkesinde çıkan günlük gazetelerin sayısı yüzlerle ifade edilirken bizde onlarla ifade edilebiliyor.
     Ülkemizin mevcut nüfusu tahminen yetmiş milyon civarındadır.Bu rakamın en az dörtte biri gazete okuyabilecek maddî ve manevî kudrettedir.Bu da yaklaşık 18 milyon eder.Oysa Türkiye’de basılan günlük gazetelerin tirajı beş milyonu bulmuyor.Haftalık ve aylık gazete,dergi okuyanların sayısı komik rakamlarla ifade edilmektedir.
     Türkiye’de gazete çıkarmak sanıldığı kadar kolay bir iş değildir.Gazete patronluğuna soyunmak ateşten bir gömlek giymek demektir.Bu gömleğin sıcaklığı kavurur insanı!...
     İlk resmi Türkçe gazete olan Takvîm-i Vakâyî’den bugüne kadar binlerce gazete yayınlanmıştır memleketimizde...Bunları yayınlayanlar da pek çok sorunlara göğüs germiştir.
     Gazetecilik fedakârlık gerektirir.Bu meslek sahiplerinin gecesi gündüzü yoktur.Gazetecilikte mesai kavramından bahsedilemez.Gün gelir evine gidemezsin.Haftalar geçer çoluk çocuğunla şöyle bir doyasıya görüşemezsin.Tatil ve piknik kavramları yazmaz kitabında.Haber nerde sen orada…
     Hepimizin bildiği gibi gazetenin hammaddesi kâğıttır.Fakat bunun yanında film,mürekkep,elektrik,makine ve yedek parça masrafları da vardır.Gazetenin dizgisi,montajı,kalıbı,pikajı,haberi,baskısı ve en önemlisi de dağıtımı ekstra harcamaları gerektirir.
     Türk basını iki büyük firmanın tekeli altındadır.Bunlar Aydın Doğan ve Dinç Bilgin’in gazetelerinin yer aldığı gruplardır.Dinç Bilgin’in devletle problemleri ve maddî krize girmesi nedeniyle onun gazetelerinin bir çoğu üçüncü bir isim olarak Turgay Ciner’in eline geçmiştir.Basındaki bu tekelleşme,mevcut meselelerin kronikleşmesine yol açmaktadır.
     Türkiye’nin değişik il ve ilçelerinde yüzlerce yerel gazete çıkmaktadır.Bunların bir kısmı aylık,bir kısmı haftalık,çok az bir kısmı da günlük yayınlanmaktadır.
     Anadolu’da, hele küçük şehirlerde günlük gazete çıkarmak sanıldığı kadar basit bir iş değildir.Çok büyük zorlukları vardır.Her şeyden evvel haber bulma sıkıntısı ortaya çıkmaktadır.Sekiz sayfalık gazete öyle kolay dolmaz.Bunun yanında yetişkin personel ve muhabire ihtiyaç vardır.Bu alanda kalifiye eleman bulmak kolay değildir.
     Bugün Trabzon’da altı tane günlük gazete çıkmaktadır.Bunlar Mehmet Ali Yılmaz’ın Karadeniz’i,Ahmet Sancak’ın Karadeniz Haber’i,Nureddin Ünal’ın Gündem’i,Ali Öztürk’ün Karadeniz’den Günebakış’ı ve Erol Üzen’in Türksesi Gazetesi’dir.Ayrıca son yıllarda şehrimizde,bir avuç idealist gazetecinin gayretleriyle bir de günlük Spor gazetesi çıkarılmaktadır.
     Bölgemizin gözü kulağı ve sesi olan Türksesi gazetesi, kırk yıllık mâzisini geride bırakmıştır.Bu yerel basın tarihindeki rekorlardan biridir.Sözkonusu gazete bugün el değiştirmiştir.Gazeteyi Ayhan Kıyak’tan Erol Üzen satın almıştır.Bu gazetenin çıkmasında ve bugünlere gelmesinde büyük emekleri olan Ayhan Kıyak’ı da unutmamak gerekir.
     Şamil Ekinci’nin kurup bugünlere getirdiği ve Mehmet Ali Yılmaz’a sattığı Karadeniz gazetesi de tutarlı yayın çizgisini uzun zamandan beri muhafaza etmektedir.Yine Almanya’da çalışan ve de hemşehrim olan Ahmet Sancak’ın Karadeniz Haber gazetesi şehrimizin en eski ve en büyük gazetecilerinden kabul edilen Salih Çamoğlu gibi isimleri bünyesine katmıştır.Çok kısa zamanda yerel gazetelerin en büyüğü hâline gelmiştir.Onları da, bu kadar kısa zamanda bu noktalara geldikleri için kutlamak lâzım.
     Bu arada Trabzon’un en eski gazetelerinden biri olan Hizmet Gazetesi’ni Ayhan Kıyak abimiz haftalık olarak tekrar çıkarmaya başlamıştır.Bu gazeteye de uzun ömürler diliyoruz.
     Trabzon’da yerel gazete satışları son derece düşüktür.Gazete alanların çoğunun amacı Trabzonspor’u takip etmektir.Onun için yerel gazetelerimizin en itinalı hazırlanan bölümleri spor sayfalarıdır.Onun dışında yerel gazetelerimiz muhteva açısından zengin değildir.
     Trabzon basınının sorunları saymakla bitmez.Öncelikle yayınlanan gazetelerin tirajları az olduğu için maliyet giderleri ağır bir yük teşkil etmektedir.Bu gazetelerin çoğu kâr amacı gütmemektedir.Zaten bu şartlarda bu işten para kazanmak da pek mümkün değildir.
     Son olarak Trabzon’da yayınlanan, bölgemizin ve şehrimizin aynası olan gazetelere,onların sahiplerine ve çalışanlarına verimli uzun ömürler diliyorum.

e-mektup: mnihatmalkoc@hotmail.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Arif Nihat Asya'nın Doğumunun 100. Yılı
Okul ve Hapishane
Gevheri'nin Hayatı ve Şiirleri
Vatan Sevgisi İmandandır
Yusuf Has Hacip'in Şâirlere Bakışı
Trabzonlu Edebiyat Tarihçisi Nihat Sami Banarlı
Yapraklar Dökülür Kasımlarda!..
Veremle Savaş
Bir On Kasım Sabahı
Memleket Havası ve Köprübaşı Tv Sitesi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Senin Olan Sana Gelir (Manzum Reçeteler - 1) [Şiir]
Sen Kurtuldun, Bizler Öldük [Şiir]
Ümmetin Yetimleri [Şiir]
Kıyameti Bekle Bir Gün! [Şiir]
…... Gecenin Kanat Sesleri…... [Şiir]
Derbeder [Şiir]
Sen Hep On Beş Yaşındasın! [Şiir]
Berceste Mısralar - 310 [Şiir]
Zihnimiz İşgal Altında [Şiir]
Kıyameti Bekle Bir Gün! [Şiir]


M.NİHAT MALKOÇ kimdir?

NİHAT MALKOÇ’UN BİYOGRAFİSİ Beş çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ında Trabzon’un Köprübaşı ilçesine bağlı Gündoğan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. İlkokulu komşu köy olan Güneşli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öğrenimini Köprübaşı Lisesi’nde tamamladı. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktı. Lise son sınıfta girdiği üniversite imtihanında KTÜ/Fatih Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümü’nü kazandı. Dersaneye gitme imkânı ve zaman kaybına tahammülü olmadığı için kazandığı fakülteyle yetindi. 1992 yılında okulu bitirdi. İlk göz ağrısı olarak nitelediği Gümüşhane’de beş yıla yakın öğretmenlik yaptı. Her geçen gün öğretmenliği daha çok sevdi. Artık öğretmenliği bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu İstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öğretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocağında yüzlerce yabancı subaya güzel Türkçe’mizi öğretti. Ankara’da girdiği sınavı kazanarak Akçaabat Anadolu İmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olarak atandı. Burada iki yıl görev yaptı. Daha sonra girdiği yazılı ve sözlü imtihanı kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ın başkenti Aşkabat’a,üç yıl görev yapmak üzere, öğretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nde ve İlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öğretmeni olarak çalıştı. Yine Aşkabat’ta Türkçe Öğretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yıl boyunca değişik milletlerden kişilere Türkçe’yi sevdirerek öğretti. Şu anda Akçaabat’a bağlı Derecik İlköğretim Okulu’nda görev yapmaktadır. Bugüne kadar,en büyüğünden en küçüğüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazı ve şiir yazdı. Bu yayın organlarından Türk Edebiyatı,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çınar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Şenliğin Sesi,İnsanlığa Çağrı,Yeni Sesleniş,Gençliğin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüşhane,Kuşakkaya,Ortadoğu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaş,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yıllardan beri deneme,makale,fıkra ve şiirler yazmaktadır. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazı İşleri Müdürlüğü’nü yaptı. Kültürel organizasyonların çoğunda aktif olarak görev aldı. Sevgi,Dostluk ve Kardeşlik konulu şiir yarışmasında birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediği Çevre ile ilgili yarışmada birincilik,yine aynı belediyenin düzenlediği “İki binli Yıllara Doğru Trabzon” konulu makale yarışmasında mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin değişik zamanlarda organize ettiği şiir yarışmalarında birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandı. Karadeniz Yazarlar Birliği kurucularındandır. Halen bu birliğin üyesidir. Bunların yanında elinin altındaki öğrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onların da pek çok kültürel yarışmada ödüller almasına zemin hazırlamıştır. İkisi kız,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasıdır.

Etkilendiği Yazarlar:
Necip Fazıl Kısakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlı


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © M.NİHAT MALKOÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.