Dünyada birbirinin eşi ne iki görüş vardır, ne iki saç kılı, ne de iki tohum. -Montaigne |
|
||||||||||
|
Kolektif sahiplik olgusu içindeki düşünce kişisi sahipliğe doğru parçalanıyordu (indirgeniyordu). Kişisi mülk sahipliği demek; kolektif iradeyi ve kolektif yapabilirliği ve yaptırabilir ligi ele geçirmek demekti. Bütün planlar ve hayaller kolektif sahiplik içine açılacak olan "mülkün sahipliği" düşüncesi üzerineydi. Mülkün sahipliği düşüncesi üzerine kurgulanan mülk sahibi söylem ve eylemleri bu anlama uygun olarak açılan yeni alanın içinde söze, fiiliyata dönüşecekti. İlahlardaki güç zehirlenmesi tamaha ve kibre neden olmuştu. Tamah da kişisi mülk sahipliğine sebep olmuştu. Artık kolektif mülkiyete karşı, “kişisi mülkiyetin tamahı ortaya çıkacaktı (aç gözlülük, doymak bilmezlik ortaya çıkacaktı). Kâr, kazanç, ticaret hırsının eli kulağındaydı. Birikimli kolektif kapasite birilerine aslan payı yapılmakla; mülk sahibinden mülksüzlere doğru alan akışı oluşmuştu. Mülk sahibinden mülksüzlere doğru olan alan akışlı dalga hareketi mülk sahibi ve yoksulların zenginlik fakirlik fantezili imgeleriyle modüle edilir. Kolektif değerler sistemi yerine mülk sahibi kişilerin baskı basınçları oluşuyordu. Bu baskı ve basıncın inanç ve iman ekseni içinde “kader ağlarını örüyordu”. İnanç ve iman mülk sahipliğini sürdürüp meşru kılacak tarzı oluşma doğrultusunda geliştiriliyordu. Mülk sahibinin rızk verme keyfiyeti lütuftu. Takdir eden lütuf süreci sefalete doğru kaydırdıkça köleler yarın çalışamayacak kadar kötü beslenir oldular. İşte köleci alan akışlı söylemse dalgalanma içinde köleci yardımlaşma, acıma, merhamet gibi duyguların geliştiği duygu sellerde köleci edimler doğdu. Sadaka, acıma, merhamet hissi iki yüzlü biçimde, kişileri kendi muhtaçlığına boyun eğdirmenin baskısı ve köleci yapının geriye etkimesi olarak ortaya konmuştu. Eğer kişi komşu mağaradaki hemcinsini avlamamışsa; hiçbir avcı hemcinsimiz, komşusuna şefkat olsun diyen, sadaka olsun diyen, merhamet olsun diyen nedenle ona avdan bir parça et götürmez. Çünkü mağara yaşamı içinde; kesikli, sürekli olur durumla tüketilenden fazla av yapma işi hep istisnadır da ondan. Ve yine mağara yaşamı içinde tüketilenden fazlasının “üretim” koşulu da yoktur. Kolektif alan içinde tüketilenden fazlayı üretme koşulu köleci sistemin mülk sahipleri eliyle yardıma, sadakaya dönüşmüştü.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |