..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı, yetmişinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzım Hikmet
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




5 Ekim 2022
İttifaklar Bir Referans Noktasıydılar 21  
Bayram Kaya
Vicdan içinde hem kolektif öznenin buluncu, hem kişisi öznenin buluncu (bilinci) vardı. Kolektif vicdanda kolektif bir değer yargısı vardı. İttifakı bir alan içindeki her bir grubun emek gücüne karşılık (sektör gücüne karşılık); diğer her bir grubun, farklı sektör el alanda farklı bir emek gücü vardır.


:DAI:
21
Oysa köleci sistemde bozulan dengelere buluncun sızlaması yerine; sabredenlerden olması, tevekkül edip boyun eğmesi ile kendisinden aşağıda olan dengesizliklere bakıp, şükreden bir vicdan olması yeğdi.

Bu yeğlik içindeki vicdan El’ in takdir dilemesine göre oluşan vicdandı. Ve yine El ‘in dilemesiyle acıma ve merhamet eden vicdan olacaktı. El vicdanlara acıma ve merhameti koyup koymamakta da amildi.

Kişi hareketlerinin ve kişisi hareketlerin kendi üzerine kendi etkimesi vardı. Örneğin kişi grubu savunurken kendisini de savunuyordu.

Bir kişi ya da kişiler üzerinde gruba teveccüh edilen bir savunma, aynı anda o savunucunun da kendini savunması olmakla, bu olgu kendi üzerine kendi etkimeydi.

Buna sistemin kendi kendisine enerji harcaması da diyebiliriz. Nasıl yarın yeniden üretmek için beslenip enerji sağlıyorsak; yarın yine grubunuza savunma yapmanız için de kendinizi de savunmak zorundasınız. Tercih aşamasında kendinizi savunmanın bir ötesi kendini gruba feda etme özgeciliğidir.

İşte kolektif bir grup eyleminden doğan olgu ve olayların, yine kendi grup kişileri üzerine saçılacak olan geri etkimesi nedenle; her bir grup kişisi yeteneği ve ihtiyacı kadarla alanın içindeydi.

Yetenek ve ihtiyacıyla kolektif paylaşım içinde olma bilinci; önce kolektif özneyle grubun buluncuydu. Sonrada kişiler öznesiyle, kişilerin buluncuydu.

Vicdan içinde hem kolektif öznenin buluncu, hem kişisi öznenin buluncu (bilinci) vardı. Kolektif vicdanda kolektif bir değer yargısı vardı. İttifakı bir alan içindeki her bir grubun emek gücüne karşılık (sektör gücüne karşılık); diğer her bir grubun, farklı sektör el alanda farklı bir emek gücü vardır.

Totem meslekleri, grubun farklı emek güçleriydi. Her bir grup hareketiyle o grubun gördüğü iş sektör faaliyetiydi. Sektörler gıda gibi aynı işkolu üzerine olduğu gibi kimya gibi farklı iş kolları da olabilir. Sektöre dayalı iş alanındaki grupların mamulleri hem üretilirdir. Hem tüketilirdir. Hem de kullanılırdır.

Bir hizmet sektörüne göre karşı taraftan yaptığı karşılık sağlamalar gruplara bir hizmet bağı gibi yansıyordu. Yani bir totem mesleği, diğer totem mesleğine oranla, bir hizmet olarak yansıyordu.

El, kolektif yapıların paylaşma veya ortaklaşma gibi kolektif vicdanlarını oluşan olguları, “kendisine ortaklar tanımamak” türünden belirtip; kolektif söylemlerin karşılıklarını kendisine göre tersi olan söylemlerle belirtiyordu.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ölçü 4
Ölçü 3
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 11
Ölçü 2
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bülbülü Öldürmek [Şiir]
Bildin mi? III [Şiir]
Ayrılık Nedir? [Şiir]
Bildin mi? [Şiir]
Bildin mi? II [Şiir]
Hata Yapmak [Şiir]
Asuman [Şiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Şiir]
Köle 2 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.