..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yanlış sayısız şekillere girebilir, doğru ise yalnız bir türlü olabilir. -Rouesseau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




9 Eylül 2022
İttifaklar Referans Noktasıydılar 5  
Bayram Kaya
Kardeşi olma gibi sosyolojik bağıntı, öznel iken; sosyolojik bağıntıya konu olan, sosyolojik bağıntının nesnesi ya da sosyolojik olan sosyal olgu (kişi olgusu, yani kişiler) nesneldiler.


:CBE:
Şimdi ana konumuz olan ittifaklara geçelim. İttifakların gerçekleşmesinde etkili olan “dört özne nesnel nedenler vardır”. Bunlardan ilki totem alanlı üreten ilişkiydi. Ve “üreten ilişki”, ittifak etmenin “ özne-nesnel temel nedeniydi”.

İttifakların gerçekleşmesinde “birinci temel neden” olan asıl grubun kendi üretim ilişkisinin olmasıydı. Grup kendi üretim ilişkisi üzerinde, gruplar arasına doğru bir uzam ve salınımla üretim yapabilen grupların üretim ilişkili referansları üzerinde bağıntı ve bağlantı kuracaktı.

Bir grubun üretimini yaptığı iş, o grubun totem dönemde “totem mesleği, ittifaklar içinde de ilah mesleğiydi”. Üreten ilişki nedenle elde edilen ürünler de “totem ürünü ya da totem yiyeceğiydi”.

Totem ürünleri üzerindeki girişen bu bağıntı ve bağlantılar da gruplar arasında grupların birbiri için birbirine karşılık bir mütekabil ürünün, sunu değiş tokuşunu ortaya koyacaktı.

Artık gruplar totem ürünlerini salt kendisi için değil de karşı grup için de üretiyordu. Ve karşı gruba da ayni bağlamda kendisi için ürettiriyorlardı. Önemli olan da, ekonomik değeri olan da buydu. Buna üretim hareketi deniyordu. Üretim hareketi bu sürecin “nesnel bir ittifak bağıntısıydı”.

İttifakı bağıntıyı ortaya koymanın ikincisi nedeni bir öznel anlama olan kardeşleşmeydi. Kardeşler olmaydı. Kardeşi olma söylemi “o düzlem içindeki sosyolojik birimin, en temel bağ yapıcı anlayışıydı”. Üçüncüsü öznel bağlam süt emme. Sütünden emmenin manası, yine bağ yapıcı, aiti kılıcı bir ittifakı anlayıştı.

Dördüncü öznellik te kardeşlerin birbirine dokunum meşruiyetiyle kişinin o kardeşlerden doğmuş olmasıydı. Totem soyundan-totem kardeşinden, ittifakın ilahi kardeşinden doğmasıydı. Bu son üç öznel bağ ittifakı sürecin öznel bir sosyolojik bağıntısıdır.

İttifakın öznel nedenleri aslında totemdi tabu nedenlerden ileri geliyordu. Totemi anlayışlar ilk sel ölçekler olup; şimdi de ittifakı yoruma göre değişen, dönüşen, biçim alan anlayışla, ittifakı idraktiler.

Kardeşi olma gibi sosyolojik bağıntı, öznel iken; sosyolojik bağıntıya konu olan, sosyolojik bağıntının nesnesi ya da sosyolojik olan sosyal olgu (kişi olgusu, yani kişiler) nesneldiler.

Kardeşi olma, Süt emme ve kardeşler arası dokunumla doğmanın öznel ve sübjektif anlayış olması hem kültürel bir inşa kalıbıdır. Hem totem dönem içinde içsel vesile nedendir. Totemdik öznel ilişkiler ittifakı bağıntıyı ortaya koyarken de ittifaka dıştan etki eden, dışsal bir vesile nedene dönüşeceklerdi.

Nasıl totem ilişkiyi ortaya koyan asıl neden sosyolojik neden olmayıp “ihtiyaçlar hiyerarşisini” grup gücü üzerinde sağlama gibi nesnel bir nedense; yine İttifakı kotaran asıl neden de üretim ilişkisidir.

Kişilerin kendisi gibi kişinin özne-nesnel olması hariç, diğer öznel nedenler olmasa da ittifakı süreç er veya geç; şöyle ya da böyle mutlaka üreten ilişki gibi nesnel ve temel nedenlerle başlatırdı.

Günümüzden 12 bin veya 15 bin yıl önce üretim ilişkileri şurada burada tek tek mısır patlaması gibi kesikli sürekli eylemlerle yalıtıma gruplar içinde başlamıştı. Civarlardaki totem grupların daha çoğu milada kadar milat sonrasına kadar bu tür grup içi bir üreten ilişki içine bile girememişti.

Üreten grup ile üretmeyen barbar grup arasındaki ezeli kavgacı ölümcül girişmelerde de değişmeler olacaktı. Yani üreten gurubun üretim ilişkisi barbarlara sunma, sunak, kurtulmalık, kurban, takdim gibi



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ölçü 2
Ölçü 1
Ölçü 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 4
Ölçü 3
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bildin mi? III [Şiir]
Ayrılık Nedir? [Şiir]
Bildin mi? [Şiir]
Bildin mi? II [Şiir]
Bülbülü Öldürmek [Şiir]
Hata Yapmak [Şiir]
Asuman [Şiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Şiir]
Köle 2 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.