..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Her insanda insanlığın tüm durumları vardır. -Montaigne
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Politik Olaylar ve Görüşler > Cahit KILIÇ




23 Ağustos 2022
Aydın Kaypaklığı!..  
Cahit KILIÇ
Benim dâvâm, aydınmış gibi geçinen “ayak takımıyla” değil. Bilim, kültür ve insanlık adına bir ömür harcamış, vicdan sahibi adamlarladır. Ülke, göz göre göre cehlin karanlığına sürüklenirken, susan, susmayı, kendisini kurtarmak adına bir çıkış yolu olarak gören aydınlarladır.


:IAA:
Özdemir Asaf “Bütün renkler aynı hızla kirleniyordu; birinciliği beyaza verdiler” diyor…
Türkiye’de siyasetten sonra en çok aydınlar kirlendi ve birinciliğe yükseldiler…
Totaliter düzen, aydınlar için çok geniş bir kaypak zemin hazırladı… Özellikle sesi boğulanların dışındakiler, birer buz pateni edindiler ve profesyonel patencilerden daha hızlı ve mahir şekilde milletin sinesinde pist oluşturup kaymaya başladılar…
***
Gerçi, bizim hiçbir zaman, bir mektupla Teğmen Dreyfus davasının seyrini değiştiren bir Emile Zola’mız olmadı. Maatteessüf Emile Zola çapında bir aydın yetiştiremediğimiz gibi; o aydını baştacı edecek bir basınımız da olmadı. Bugün, o çapta bir aydınımız olsa ve “Suçluyorum” başlıklı bir yazı yazsa, ona gereken önemi verecek, kendisi için ders çıkaracak bir devlet adamımız da yok! Bugün devleti yöneten zihniyet, kara propaganda ile her şeyin üstünü malalayacağı inancındaki, gerçeklik, adalet ve dürüstlükten kopuk bir zihniyettir.
***
Ey azizân…
Totaliter bir rejimle yönetilen Mısır’da, Nobel Edebiyat Ödülü alan Necip Mahfuz’un bir ağırlığı vardı. O Necip Mahfuz ki, hem ülkesinde hem de dış dünyada bir saygınlığa, sözü dinlenir bir ağırlığa sahipti…
Bizim de bir Nobel Edebiyat Ödülü sahibi yazarımız var. Ne içeride, ne de dışarıda hiçbir ağırlığı yok! Totaliter düzene karşı bir çabası da yok!
Hani, Akif merhumun” Sahipsiz olan memleketin batması haktır. Sen sahip olursan bu vatan batmayacaktır” dediği gibi. Böyle bir aydını olan ülke de batmaya mahkûmdur.
***
Denilebilir ki “Ülke demir yumrukla yönetiliyor. Ne yapsınlar? Ya susacaklar ya da bugün büyük çoğunluğun yaptığı gibi teslimiyet bayrağı çekecekler…”
Yani, bunların içinden “Gulag Takım Adaları”nı yazacak bir Aleksander Soljenitsin çıkamaz mı?
Stalin’e başkaldırıp hapislerde ve sürgün kamplarında çürüyen bir Soljenitsin adayı da mı yok benim ülkemde?!
Demir yumruğun altında Nobel Edebiyat Ödülü alanla, “Benim ülkemde bir buçuk milyon Ermeni ile kırk bin Kürt’ü kestiler” demek ucuzluğuyla bir ödül kapan adam bir olur mu hiç?!
Tek benzerlikleri bir milyon doları almak diyeceğim ama Soljenitsin onu da almadı…
***
Ey azizân…
Benim dâvâm, aydınmış gibi geçinen “ayak takımıyla” değil. Bilim, kültür ve insanlık adına bir ömür harcamış, vicdan sahibi adamlarladır. Ülke, göz göre göre cehlin karanlığına sürüklenirken, susan, susmayı, kendisini kurtarmak adına bir çıkış yolu olarak gören aydınlarladır.
***
Dâvâ adamlığını faşizme indirgeyen, satıhta cehalet kulaçları atan birtakım siyasetçilere dur diyebilecek; içeride ve dışarıda bütün dikkatleri totaliter düzenin üstüne çekebilecek, gerektiğinde bedel ödemeyi göze alacak aydınlara muhtaçtır benim ülkem!
İşte bunu arıyorum. Her vatanperver insan da bunu arıyor bugün…
***
Otuz üç yıllık istibdata başkaldıran Osmanlı aydınlarını bugün mumla arıyoruz. Neden bu hâle düştü bu ülke?
Demokrasinin nimetlerinden faydalanıp makam ve mevki sahibi olanlar, gazetelerde köşe kapanlar, TV ekranlarında arz-ı endam edenler, nasıl oldu da vicdanlarının sesine kulak vermediler?!
Aydın olabilmek için, öncelikle vicdan sahibi olmak lâzım!
Düzenin değil, halkın adamı olmak lâzım!
Elde fener, hakkı, hukuku, adaleti aramak lâzım!
***
Kaptığı köşede çiçek böcek yazarak, ya da her gün bir iktidar muarızını hedef tahtasına oturtarak yaylım ateşi neticesinde mevâcibi cebe indirenler mi bu ülkenin aydınlarıdır?!
Yoksa Nuh Peygamberi oğluyla telefonla görüştürenler mi?
***
Ezcümle…
Ölmüşüz ağlayanımız yoktur!..



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın politik olaylar ve görüşler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kimi Kime Şikâyet Edeceğiz?!
Boğanlar ve Boğulanlar…
Despotizmin Hâlleri…
Mevzular Derin!..
Makûs Talih…
Örgütlenmiş Cehalet!
İhtiras ve Kara Propaganda!
Çökülen Matbuat!
Güney Kafkasya’daki Kazanda Türkiye Kaynatılmak İsteniyor!..
Her Devrin Putperestleri Var!

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Reactionem!
Devrimler ve İlkeler!
Monolog...
Savaş Cinayettir!
Aydınlarımız ve Biz!
Dil Meselesi…
Ar Damarı Meselesi…
Başı Dik Adamın Ölümü!
Bireysel ve Toplumsal Cehalet!
Dersimiz Demokrasi Olsun!

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Haccac-ı Fırat [Şiir]
Aklıma Şaşıyorum! [Şiir]
Sürgünler Şehri [Şiir]
Son Arzu… [Şiir]
Kimdir Gelen! [Şiir]
Uzaklar [Şiir]
Derkenar [Şiir]
Adamım! [Şiir]
Kars Eli [Şiir]
Derdimend! [Şiir]


Cahit KILIÇ kimdir?

‎"Kalem erbâbı olmak sadece ona buna çatmak değil, zaman zaman da hayatın küncüne kelimelerden çenet taşı koyabilmektir!. . " (Cahit Kılıç)

Etkilendiği Yazarlar:
Divan şairleri, divan şiiri. Ve elbette ki XX. yüz yıl şairlerimiz.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Cahit KILIÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.