Güzellik her yerde karşılaşılan bir konuktur. -Goethe |
|
||||||||||
|
Var sayalım ki tekil kişimiz; beslenme, barınma, savunma, yavru bakımı, uyku-dinlenme, boşaltma gibi 6 türlü hayati olgu ve olayların karşılanmasının eylemi içinde olsun. 6 parça iş, farklı sıralı farklı zaman harcayan gerçekleşmelerdir. Farklı harcama nedenle gerçekleşme süresi uzayan kısalan parça durumlar içinde parça durumların farklı süredurum gerçekleşmeleri doğar. Bu fark durumlar gerçekleşmesi kişinin üzerinde farklı gerilim ve farklı potansiyel ile türlü gerilmeler yükler. Kişi bu farklı potansiyel ve gerilimle davranır. Yine varsayalım ki kişimiz 6 parça yaşamsal önemle olan zorunlu eylemlerin gerçekleşmesini günün 8 saati içine sığdırıyor olsun. Yaşamsal öneme sahip 6 parçalı üssü durumlar, uyku hariç; yine 6 parça iş sekiz saat içinde eşitsiz zaman karşılanmasıyla gerçekleşiyor olsunlar. Hatta bazen tekil kişimiz gün boyu 1 parça için gerçekleşme eylemi içinde olabilir. Kişimiz diğer eylemlerinin günlük gerçekleşmesine zaman bulamayabilir. Örneğin; can derdine düşülmüş bir gün boyu sürecek kaçıp kovalanma ve saklanma süreci gün boyu eylemlerin tümünü oluşacaktır. Bu durumda tekil kişimiz besin bulamaz, beslenemez, yavru bakımı yapamaz olacaktı. Yine tekil kişimiz gün boyu hasta olan yavrunun gün boyu başında bekleme bakım nedenle de kişimiz gün boyu; sadece bir parça işin gerçekleşmesi içinde olacaktır. Hem de tehdide açık olacaktır. Yavru bakımı gün boyu sürecek olmakla, kişimiz yine besin bulamayacak, beslenemeyecek, dinlenemeyecek, gün boyu savunması zayıflayacaktı falan. Tekil kişimizin 8 saatlik eylemle olacağı bir gün içinde zorunlu olarak 6 parçalı durumu gerçekleştirecek olması ile kişimiz; bir günde 6 parçalı iş ve eyleme bağlı bu olgu ve olayalarla çeşitlilik içindeydi. Eğer bu kişimiz; kendi tekil sürecini "bir eşle" bağlaşan sosyalleşmeyle, günlük eylemleri ortaklaşan işbirliğine çevirmişse; gün boyu 8 saatlik eylemli süreç; 6 parçalı olmak yerine bileşen bağıntıyla 12 parçalı durum olacaktı. Yani tekil kişi için eylemli karşılanma olan gün boyu süreç, bir kişiyle 6 parçalıysa; iki kişiyle 2.6= 12 parçalı üç kişiyle 3.6= 18 parçalı olacaktı. Buradaki gün boyu eylemli süreç, 6 parçalı durumdan; 12 parçalı duruma, 18 parçalı duruma, 24 parçalı daha küçük ve çok hızlı bir durum dönüşmesi ile üssel durumdu. Tekil bir kişi dışta yapacağı sağlama eylemleriyle kabaca 1.6 = 6 üssel durumlaydı. 2 kişi 2.6 = 12 üssel durumlaydı. 3 kişi 3.6 =18 üssel durumlaydı. 6 kişi 6 parçalı durumla bir günü 36 parça işin enerji zamanına dönüştürecekti. Bir kişinin 6 parçalı sağlasan ve üssel durumu kişiyi; günlük sürece belirsizlikle başlatır. Yani gün boyu sürecek bir kovalama gizlenme ve gizlendiğin yerde çıkamama nedenle. Veya gün boyu sürecek hasta yavru bakımı nedenle; veya ava gidip av bulamama yiyecek toplayamama nedenle süreç gün boyu uzayacağı için kişi güne başlarken bu durumlarla süreç güne belirsiz başlar. Bu belirszler kaybolunca gün 6 parçalı süreçle başlayacaktır. Bu tür 6 parçalı zorunlu karşılanmalar (sağlamalar) temel alınmakla, tekil kişili sürecin üssel durumları, kişiler arası kolektif bağlanımla sosyal anlama ortaya koyuyordu. Kişiler arası bağlanımla, makro düzenli üssel durum; kolektif birim zamanı veriyordu. Yani bir kişinin 8 saatlik eylemli zamanı 30 kişiyle 30 tane 8+8+8+8+8+8...= 240 saat olmuyordu. Aksine bir kişiye göre eylemli 8 saat korunuyordu. Ve 8 saat 30 kişiyle daha küçük olarak 240 eş parçaya bölünüyordu. Zaman hızlanıyordu. Aynı 8 saatlik süre içinde 6 parçalı zaman yerine 240 tane eylemle olunan zaman 8 saatlik zamanı artırmıyordu. Aynı zaman dilimi içinde yapılan eylemin sayısını artıyordu. Bir kişi kendisinin 6 parçalı eylem, zamanını; diğer kişinin 6 parçalı eylem zamanını çeşitlilik ilişkisine çeviriyordu. Şöyle ki 1. kişimiz besin bulmaya giderken yavru bakımını üzerinde düşüyordu. Birinci kişi "yavru bakımı yapacağı süreyi" besin bulma sürecine ekliyordu. Yani 6 parçalı durumla eylemli olan bir tek kişimiz 5 kşiyle kolektif girişirse, birinci kişimizin "bir tek eylemi" kendi üzerinde kalmakla, geriye kalan diğer 5 eylemleri, 5 kişi üzerine yüklenmekle; birinci kişi üzerinde düşecekti. Bu durumda birinci kişi üzerinde sadece besin bulma eylemi kalacak. Kişimiz üssel durumla 6 parçalı eylemleydi. Kişi üzerinde kalakan 5 eylem, kişi üzerinde üssel durumun boşluk alanını ortaya koyacak. Aynı şekilde 5 kişinin her birinde besin bulma yükü birinci kişimizin 5 tane oyuk alanı içine gelmekle 5 oyuk alanıyla eşleşecektir. Yani, birerden beş parça besin bulucu yük, 5 kişi üzerinde birinci kişi üzerine transfer edilecek. Böylece transfer edilen 5 parça besin bulma işiyle birinci kişimizin 6 parçalı tüm zamanı besin bulma işine dönüşür. Birinci kişi üzerindeki oyuk alanları, birinci kişi üzerinde kalan bir türlü işin eylem ve çabasına eklenmekle; kişi üzerindeki 6 parçalı iş süreç; bir tek işin ifasına dönüşecekti. Böylece bir kişi 6 parçalı işinin 5 inde kurtulmakla kalan 5 tane oyuk alan içinde tümü besin bulma olan eylem zamanla birinci kişi kendi zamanını büyütüp; besin bulma gibi bir türlü işin zamanını gün boyuna doğru uzatabiliyordu. Bileşik süreç içinde kişimiz yine 6 parçalı durumla davranır. Fakat yavru bakımının, güvende olup olmama vs. gibi belirsiz durumun belirsizliği ortadan kalkıyordu. Bu tür bağlanım enerjisiyle kimi belirsizlikler kalkıyor; kişimize güvence veya garanti ve standart geliyordu. Bir kişi, iki kişiyle, dıştan bir eylem ortaklaşması yapmanın içine girerse; kendisinin her bir birim işini 2 birim zaman olarak hem uzatır hem büyütür. Günlük eylem sayısı 5 e düşer. Standart değil de değişkenlik ortaya konur. Eğer bir kişi 5 kişiyle eylem ortaklaşması içine girerse; bir kişi üzerindeki 6 parça eylemden 5 tanesi düşer. Sadece 1 tanesi bir kişi üzerinde kalır. Br kişi üzerinde besin bulma yükü ve süreklisi kalıyorsa diğeri üzerinde yavru bakımı işi ve süreklisi kalıyordu. Bir başkası üzerinde de savunma işi kalıyordu vs. Her bir kişi üzerinde bir parça iş kalmakla ortam yine 6 kişiyle 6 parçalıdır. Diyelim ki bir kişi üzerinde kalan iş besin bulma avcılık işi olsun. Diğer bir kişi koruyucudur. Bir diğeri yavru bakıcıdır. Bir başkası ulaktır (habarcidir). Bir başkası gözcüdür. Bir diğeri nöbetçidir. Böylece bir kişide 5 kişiye göre 5 parça iş de boşa düşer. Kişi üzerinde boşa düşen 5 parça eylemin, enerji zamanı; yavru bakımı olarak birine, gizlenme yeri bulma olarak diğerine, yavru bakımı olark bir başkasına, güvenlik sağlama, uykudayken nöbet tutma olarak diğer kişilerin her birine birer parça iş eklenir. Kişi 6 parça eylemli işinden besin bulma hariç diğer 5 parça eylemli işin, her birini bir kişiye birer parça bindirir olmakla; 5 parça işini 5 kişiye yükler. Diğer beş kişinin her birindeki besin bulma işini 5 kişi için 5 besin bulma işini kendi üzerine alır. 6 parça işin tümü besin bulma işi olur. Sadece besin bulma işi üzerinde kalan kişimiz üzerinde karşı tarafa transfer edilen savunma, yavru bakımı, gözcü olma, nöbet tutma, gizlenme yapma gibi işlerden boşalan yerler ile kişimizde 5 tane boşluk alan veya oyuk alan kalır.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |