Müzik söylenemeyeni, ama sessiz de kalınamayanı anlatıyor. -Victor Hugo |
|
||||||||||
|
İçimizdeki ve dışımızdaki etki alanı birbirine doğru; dışın içe, için de dışa doğru bariyerli bir girişme belirmesi vardır. Kültüre gidecek yolda, sosyal oluşa gidecek yolda, kolektif oluşa gidecek yolda bu girişim ilk belirmedir. Yönelimlerimiz içinde ve yönelimlerimize denk konu olan iç, dış belirme; bir belirme, bir belirleme olmakla bir çekme, itme faaliyeti ortaya koyarlar. Elma çeker, açlık gibi eğilimlerimiz de çekilir. Girişir. Açlık eğilimimiz taş olanı elma olandan, ağaç olanı aslan olandan ayırır, seçer. Belirler. Bir şey hem belirme hem belirlenme hem belirleyen olmakla çoklu etkidir. Yani çoklu durumdur ve çoklu etki girişmedir. Elma açısından bakarsanız da bu böyledir. Kişi açısından da bakarsanız bu böyledir. Kişi belirmedir. Hem belirlenmedir hem belirleyendir. Girişme bunlarla aynı anda olur. Örneğin içinizdeki acıkan belirme nedenle dışa, elmaya yönelip, elmaya doğru çekilirsiniz. Taşın değil de elmadaki çekicilik açlığın çekilme işine denk düşmüştür. Ağaç tehdidi değil de aslandaki tehdit sizdeki savunma eğilimine denk düşer. İçinizdeki eğim belirmesi elmanın baskı basıncındaki çekiciliğini, aslanın baskı basınç tehdidindeki kaçınmayı belirlemiştir. Elmaya ulaşma, aslan olanda kaçınma olan eğim ya da yönelim belirme ve belirlemesi birçok sanal durumlar ortaya kor. Size tehdit olan hemcinse, elmayı yemek yerine elmayı savunma silahı olarak fırlatmak. Sizin gördüğünüz ama henüz hemcinsin sizi görmediği durumda kayanın ardına gizlenmek; daha önce farkında olmadığımız o haliyle farkında olmadığımız birçok sanal boşluk devinmesi olukla ortaya çıkar. İşte çok yönlü beliren, girişen, ortaya çıkan yok hükmündeki bir belirme bir başka durumla yoğunlaşıp fark edilen daha önce nasıl fark etmedim dediğiniz bir şey bir boşluk devinmeli alan olup çıkıyordu. Açlıkla elmaya yönelirken savunmaya dönüşen ortam içinde elma silah olucu bir tutulacak yol ve savunma mekanizmalarını da belirlemiştir. Yine siz elmaya yönelirken, önünüze çıkan ayıdan kaçınırsınız. İçinizdeki korunan yasa olan belirme ile siz ayıdan kaçınırsınız. Ayı ile girişme itici bir belirme, belirleme ve belirlenme olur. İçinizde oluşan hissi belirme, ayının iticiliğini de belirler. Her gördüğünüzde dizlerinizin bağını çözen ve sizin altınızı ıslatmanıza neden olan ayı başka bir durumla sizin dostluğunuza ve sevginize açılan boşluk devim alanlarını size tutulacak bir yol olarak gösterir, kendilikten otaya kor. Çekme ve itmenin her biri bir belirme, belirleme, belirlenmenin yansıması olan her bir sanal boşluk devinmeli bağ ilişkisini ortaya koyar. Bir belirme, çevresi ile birçok boşluk alan devinmesi veren unsur durumlarladır. Sadece açlığın egemen olduğu ortamda elmanın silah olucu durumu hiç yoktur. Bilinemez. Beliren bir oyuk hareketi değildir. İlk belirme ve ilk girişmenin etki alanı içinde etki alanına göre beliren ve belirlenenler ise boşluk devimli, parça oyuk hareketidirler. Bir karşılaşma esnasında hemcinsinizle tam kapışacağınız anda ayı tehdidi kapışmanıza üstün gelen (galebe çalan) belirme olur. Kaçma olanağı yoksa saldırma durumu belirir. Üstün gelen belirmenin baskı ve basıncına karşı oluşan refleks tepki içinde ikinize de farkında olmasanız da yepyeni sanal bir boşluk devim alanı ortaya korsunuz. İkinizin didişmesine galebe gelen etki karşısında ikinizde de aynı anda fevri olarak ve refleks olarak paralize şekilde ayıya saldırırsınız. Bu tür yönelim ayıya saldırma düzleminde ikinizi senkron etmiştir. Bu savunma amaçlı kendilik beliren senkron içinde, kendilikten bir durum olmakla yardımlaşma dayanışma diye adlandırıp anlam yükleyeceğimiz sanal boşluk devinmeleri kümelenirler. Bunlar yen bir zaman, mekân, alan devinmesidirler. Bu kabil yeni oyuk alanlı sanal zamanlı bileşik alan devinmeleri yepyeni bir sanal oyuk alanlı enerji tipi olduğu gibi yenen elma, savunma olarak kullanılan elma zamanı, mekânı içinde, üzerinde, çevresinde oluşan yeni boşluk alan belirmeleriyle de gerçekleşen olası durumdular. Bir önceki devinim belirmesi şimdi yepyeni anlam bağ ilişkili devinme olacaktır. Tüm bu süreçlere karşın henüz kültür oraya konmamıştır. Bunlar kültürü ortaya koyacak olan yol sürecinin iç bağdaştırıcılarıdırlar. Henüz kültür değil ve kültür olmanın dış bağdaştırıcıları ortada yoktur. Ama doğum an meselesidir. Yardımlaşma, dayanışma, güç birliği ortaya koyma kendilik girişme olgularla oluşacak olan kültürün kendi iç bağdaştırıcısıdırlar. Bir şey belirme, beliren, belirleyen ve belirlenen çoklu durumu ile var olan yansıma ve girişmeyi veren unsur bağıntılardı. Kültürü oluşan kendilik gelişmeler içindeki yardımlaşmayı bir araya gelmeyi deney içinde bilinç edinme başkadır. Oluşan sosyal ortamdaki kültür etkili yardımlaşma işi başkadır. Kültürü oluşanlar, sosyal oluş öncesinin kültürü ortaya koyma ile kültürün kendi iç bağdaştırıcı unsurlarıdırlar. Kültüre kültür özelliğini veren sosyal oluştur. Kültür, sosyal oluşla vardır. Sosyal oluş da kendi öncesinin bağdaştırıcı birim unsurlarıyla vardır. İşte sosyal oluş içindeki kültür zorunlu, bilinçli, düzenli, dayanışma yardımlı İŞ BÖLÜMÜ olmakla kendisini ortaya koyan belirleyen sosyal oluş öncesi yardımlaşma dayanışma ve güç birliğinden ayrılır. Haydin keyifle bir elma toplamaya gidelim, diyen süre durum; sosyal oluş içindeki kültür ortamıyla yansıyan, beliren belirlenen bir durumdur. Keyif ile elma toplamaya gitme anlayışı kültür içinde yansır. Neşe içinde elma toplamaya gitmeyi sosyal oluş içindeki kültür belirler. Neşe içinde elma toplamaya gitmek sosyal oluş öncesinin kültürü belirleyeni değildir.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |