..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Moda denilen şey o kadar çirkindir ki onu her altı ayda bir değiştirirler." -Oscar Wilde
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




4 Ocak 2020
Anlamak Gerek 55  
Bayram Kaya
Küçük bir grup içinde de sürü salınımıyla olunamıyordu. Küçük grup kendi aralarındaki kendi ilişkileriyleydi. Kendi yaşamlarını kendi ortak anılı duygularıyla paylaşıyorlardı. Ortak anı kalıbı üzerindeki anlatım biçimi, dilin belirgin bir işaretçisiydi.


:AAGA:
55
Küçük bir grup içinde de sürü salınımıyla olunamıyordu. Küçük grup kendi aralarındaki kendi ilişkileriyleydi. Kendi yaşamlarını kendi ortak anılı duygularıyla paylaşıyorlardı. Ortak anı kalıbı üzerindeki anlatım biçimi, dilin belirgin bir işaretçisiydi.

Yalıtım içindeki grup kendi biyolojileri içinde kendi morfolojilerini tanıdı-lar. Kendi izole kültürlerini oluşup tanıdılar. Sosyal kural dediğimiz çok düzenli sosyal yasalarını ortaya çıkardılar. Yalıtım bunları dış dünya-dan tecrit ediyordu. Kısacası yeni olan bu sürdürülebilirlik etki alanı, to-tem alandı.

Totem alan ile birlikte çevrime olan grubumuz, artık her gün yeniden ve yeniden çevrimleri yapılan düzenli bir ortamın adresi içindeydiler. Or-tam sabit bir noktadan çevreye doğru olan açılımdı.

Bu açılım ıraksaması kaynaklara uzaklıkla belirleniyordu. Merkeze olan uzaklığın ulaşılabilirliği, günlük ya da bir iki günlük gidiş gelişle ve geri ile iletime uzaklığıyla belirleniyordu. Komşu avcı toplayıcı grubun baskı ve basıncı ile belirlenebiliyordu.

Ortam sabit nokta ile bilinir, adresli, iş bölüşümü olan, yardımlaşma da-yanışmasıyla sosyal bir avcı toplayıcı kolektif birim zaman içinde ol-manın olanağıydı. İzole alan etkisi de totem etkiydi. Göçseler de bilinir-liği koruyorlardı. Korunan algı imajlardı. İmajlar göçülen yerde imaja gö-re uygulama olan senkronize edici kolektif bilinç tarifiydi. Grup merke-zine tavaftı.

Avcı toplayıcı yapı içinde SOSYAL TUTUMLU KOLEKTİF BİRİM ZA-MAN vardı. Kolektif birim zaman bir iş bölüşümüydü. İş bölüşmeli süre-cin kişi üzerine zorunlu yansıması vardı. Bu yansımalardan birisi grup üyelerinin birbirine karşı birbirinden sorumlu olmalarıydı. Yani kolektif birim zamanlı süreç, kişisi bencilliği alt etmiş, ÖZGECİLİĞİ ortay koy-muştu.

Özgecilik şöyle bir anlamaydı. Grup içinde dayanışma olmakla "kendi dışındakini yaşat ki, sen de yaşayasın” mefhumuydu. Artık kişi kolektif yaşam içinde, kolektif birimli zaman nedenle, grubu için kendisini feda etmeyi öğrenmişti.
Grubuna feda oluş içinde gözetilen imaj, kendisine feda oluştu, kendisi dışında akan, neslini sürdüren süre duruma (yarına geleceğe) feda oluştu.

Sürü içindeki kimi kişiler güçsüz, sakat, hastalıklı savunmasız vs.dir. Sürü direnci varsa da atıldı. Bu özellikler nedenle güçsüzler kolay av olmaya denk düşmekle avcıya ve gruba rast gele olan bir seçilimdi. Diğer bir yansıma kuramıyla av olan bilerek isteyerek olmasa da sürü için feda (yem) oluştu.

Sürüdekiler de bu rastlantıyla av olmaktan kurtuluyordular. Oysa şimdi bilinçli bir tercihle bir adım öne çıkıyordu. Savunma, hile ortaya koyu-yordu. Davranışının kim için, kimlere neden ve nasıl feda olacağının totem etkili bir öz bilinci vardı.

Oysa sürü yaşamı içinde, sen benim için ben senin için türünden ola-cak bir bağ yakınsamasını verecek anlayış bir türlü kristalize olamıyor-du. Çünkü sürü kolektif birim zamanı ortaya koyamıyordu. Sürü sadece çokluk olmanın, büyük ve iri olmanın avantaj ve dezavantajını yakınsa-yan bir oluşumdu.

Halbuki grup içinde kişi kolektif birim zamanın farkında olsa da olmasa da grup içindeki bağıl hareketli kolektif birim zamanın kişiler üzerine olan etkisi, totem etkiydi. Ya da grubun kolektif birim zaman gücünün kişilere yansıyan basınç yararı totem etkisiydi.

Bu öğrenmenin temelinde, kolektif oluş ile kolektif birim zamanlı sürecin karşılıklı girişme içinde ilkece yükümlenmeler vardı. Kolektif birim za-man içinde olan süreç kolektif yapının omuzlarına paydaşlı bir YÜK yüklemişti.

Kolektif birim zamanlı paydaşlı bu yükümlenme nedenle totem grup kolektif birim zamanlı organize bir düzen içinde, birlikte avlanıyordu. Bu iş birliği ile birlikte savunma yapıyordular. Kolektif birim zaman kişinin kendi isteğinden ve kendi bilincinde bağımsız bir belirme oluşun ortaya konmasını verecek olan dışsal etkilerden sadece birisiydi.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 69

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.