..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Mutlu köle çoktur. -Darwin
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




4 Ocak 2020
Anlamak Gerek 56  
Bayram Kaya
Totem alan içinde ortaya konan iş birliği temel düzlem ilişkileri iş birliğiydi. Ve böylece totem alan içi iş birliği nedenle kolektif birim zamanın avantajları ortaya kondu. Bu avantajı nedenle totem grup büyük hayvanlar avlayabiliyordu. Bu fazladan bir av veya yiyecek artısı ve fazlasıydı. Grup üyelerinin aklı geride kalmadan ve daha güvenli şekilde biraz daha uzun süreli bir meyve, ot, kök, börtü, böcek toplamanın, salınım büyütmekle biraz daha uzaklara gitmenin artısını ortaya koyma olanağını elde etmişti.


:FFE:
56

Totem alan içinde ortaya konan iş birliği temel düzlem ilişkileri iş birliğiydi. Ve böylece totem alan içi iş birliği nedenle kolektif birim zamanın avantajları ortaya kondu. Bu avantajı nedenle totem grup büyük hayvanlar avlayabiliyordu. Bu fazladan bir av veya yiyecek artısı ve fazlasıydı.

Grup üyelerinin aklı geride kalmadan ve daha güvenli şekilde biraz daha uzun süreli bir meyve, ot, kök, börtü, böcek toplamanın, salınım büyütmekle biraz daha uzaklara gitmenin artısını ortaya koyma olanağını elde etmişti.

Fazladan ve artık besin sağlayan bu tarz avcı toplayıcı totem grup hareketi 25-50 kişilik bir grup sayısı içinde gerçekleşebiliyordu. Totem grubun ara sıra veya sıklıkla artı getirisi sadece besin bulmaktan geçmiyordu.

Kolektif iş birliği avda geçen zamanı da ot kök toplamada geçen zamanı da görece ve genel bağlamda kısalmıştı. Artık bir artı zaman ortaya konmuştu. Artı zaman getirisi kişileri keyfilikle ve rahat bir biçimde farklı farklı iş oluş içinde davrandırır oldu.

Bu yepyeni bir olanaktı. Bu olanak birçok yansımayı vermesi yanında temelde iki yansımayı öne çıkardı. Kolektif birim zaman ortaya koyması nedenle iş birliği grubun kendi yaşlısına, kendi güçsüzüne, kendi zayıfına bakabilme işini, daha bir garanti kılmıştı.

Kişilerin kolektif birim zaman içinde olması ile kolektif zamanın ortaya koyduğu artık bir zaman vardı. Bu artık zaman hem kolektif tutumluydu. Hem de kişisi keyfilikle harcanabilen zamandı. Bu durum artık zamanın kişiler üzerinde ikinci bir yansıma olanağı olarak belirmesiydi.

Kolektif birim zamanlı artık süre durumla olmanın ikinci bir yansıma olanağı ile kişiler farklı farklı iş, oluş, oyun, eğlencenin içinde olabiliyordular. Kişiler kolektif bilinç üzerine; kolektif güç etkili bir boş zaman etkinliği olaraktan boş zamanın oyun ve eğlencesini de eklemişti.


Artı zaman veya artık zaman ya da boş zaman içinde kişiler amaçlı veya amaçsız biliş buluş deneyimlerini yaşayacaktılar. İşte bu türden süreçlerle totem grup etki alanı içine katılan seyri sefer olanaklarını ben hesaba katılmayan, tahmin edilemeyen, öngörülemeyen bir totem etki olarak izah ediyordum.

Totem etki sayılabilen üç beş nedenle birlikte belirebilen bir yalıtma efekti olmakla vardı. Totem etki groteski oluş gibi kolektif bilgiden önce kolektif alan ile birlikte vardı. Totem etki bir bilgiyi, bir etkiyi groteski kalıp içinde grup imajı olukla söylemek ve aktarmaktı. Bir bilgiyi, bir grup etkisini ve bir kolektif bilinci; totem etki olukla söylemekti.

Totem etki yalıtımlı bir ortamdı. Yalıtımlı ortam içinde bağıl hareketti. Bağıl hareketin kolektif birim zamandan ötürü kendi üzerine kendi etkimeli çevrime alan ortaya koyuyordu. Grubun kendi üzerine kendi etkimesi ortaya konmadan totem etki de ortaya konamazdı. Totem etki de bağıl bir bileşik zaman sürecidir.

Kolektif birim zamanın ve kendi üzerine kendi etkimeli kesikli sürekli oluşun etkisi; yalıtımlı alan içindeki o gruba, o ortamın totem etkisi olukla anlaşılıp, izah ediliyordu.

Böylece anlaşılamayanlar kolektif bilinçle anlaşılır yapılıyordu. Totem etki ilk kolektif bilinçti. Ya da kolektif bilincin öğrenme öğretme kalıplarıydı. Kolektif etkili, artık zaman içinde edinilen günlük yaşam deneyimlerini de totem (kolektif) mantıkla açıkladı. Açıklamalar, bilinenler totem hafızada birikiyordu.

İşte bu tür kendi etkili ve dıştan grup (totem alan) etkili girişmeler, birbirini etkileyen, birbirine neden sonuç olan iç içe geçmelerdi. Bunlar yalıtıma bir alan içinde totem alan etkili bir iş birliği ile ortaya konabilmişti.

Bu iş birliği kolektif birim zaman nedenle ZORUNLU belirmeydiler. İş birliği (temel düzlem eylemli senkronlumalar), kolektif birim zamanı; kolektif birim zaman da iş birliğini destekleyen dalga ve parçacık akışlı süre boyuttular. Eşleyişle iş birliği ve kolektif birim zaman çevre akımları içinde bir göz akımıydılar.

Bu tür çevresel göz akışları; kendisiyle girişen kişi, grup eylemli uygulamalar içinde göz akışlarının kişi ve grup üzerinde görünür hale gelmesiydiler.

Bu nedenle grubun gücü; temel düzlemden gelen zorunlu etki nedenle ve grup olmaktan kaynaklı kolektif birim zamanlı çevre göz etkisinin kendi doğasında gelen nedenle girişim yaptı. Bu iki girişimden kaynaklanan yeni olanaklarla birlikte grup, zorunlu durumla yavru bakımını, yapıyordu. Yavru bakımı, totemi nedenle, kolektif bir bakış açısı düzenlemesiydi.

Totem grup davranışı sürüdeki gibi değildi. Sürüdeki kişisi benci davranış şimdi totem etkili özgecil davranıştı. Totem etkili kolektif bilinçti. Totem etkili kolektif bendi. Sadece grup içiyle çiftleşiyorlardı.

Bunların temelinde iki tane çevre göz akımı ile üç tane de bunların bağdaştırıcısı ve aktarıcıları vardı. Göz akımının ilki temel düzlem yönelimleriydi. İkincisi kolektif birim zamanın ortaya konmasını veren çevre göz akımıydı.

Doğada aksediş olmasıyla var bulunan ilk çevre göz akımı temel düzlem yönelimiydi. Temel düzlem yönelimi içinde doğanın zorluklarına karşı birleşerek büyük olma gibi uyumlaştırıcı birlikte gidici, bağdaştırıcı ve aktarıcılardan oluşan sanal ve zorlayan bir senkron bağ enerjisi vardı.

Ki senkron hareketi yine zorlayan ve ancak bir eksen çevrimiyle ortaya çıkıyordu. Üçüncü bağdaştırıcı ve aktarıcı da bileşen süreçlerin çökmesi sedimantasyonlarla kristalize olup girişmelerin görünür görünmez yeni enerji alanlarına dönüşmesiydi.

Ve bunlar (senkron, ekseni dönüş, çöktürme) ana düzlemi ile kolektif birim zamanlı çevre göz akımları arasında, bağ enerjisiydiler. Bunlar karmaşık entegre girişmelerdi. Grup hareketi içinde totem etkiyi oluştular.

Karmaşık ve entegre etkili girişmeler nedenle grup içindeki doğuranlar ile doğuranlardan olan yavrular da bu totemi etki nedenle kimsenin değildi. Bu durumu iki çevre göz akımı içinde birkaç nedenle birlikte sayabiliriz.

Yavru bakımı temel düzlem içinde devir alınan zorunlu bir hayat tarzıydı. Kolektif birim zamanlı kolektif etkili girişme nedenle yavru bakımı kişiden alınıp kolektif gücün uhdesine verilmişti. Yavru bakımının kişiden alınıp kolektif güç uhdesine verilmesi, nereden geliyordu?

Doğadaki çevre göz akımlarından ileri geliyordu. Temel akışlı çevre göz akımı içinde aktarılmakla, grubun kolektif birim zaman içinde olmasının işgücü dizaynından ileri geliyordu. Grup hareketinin kendi içinde iş bölüşümleri ortaya koyma nedeninden ileri geliyordu. Ve dahi yine totem grubun çaptan düşen emektar üyelerinin grubun kesikli sürekliliğine baktıkları gibi kendi kesikli sürekli olmalarına karşı da bir bakış tarzları vardı.

Bu bakış tarzı içinde olan grup büyüklerinin büyümekte olan ve kolektif iş gücüne katılacak olan yavruları kendilerine sağlama yapacak olan bir garanti olarak görmelerinden ileri geliyordu. Büyükler deneyimli, kolektif bilinçle hafıza sahibi bilge kişilerdi.

Yine büyükler kendisinden öncekiler, nasıl kendisinin varlık nedeni iseler; yavrular da büyüklerin kendi sonrasına gelecek olmaları nedenle tekrarlayan bu süreçlerde yavruları neslin devamını görmelerinden ileri geliyordu. Bu tür yüküm etmeler nedenle, yavrular da hem grubundu hem de yavrulara grup gücü bakıyordu.

Görüldüğü gibi doğal referans içindeki çevre göz akımı içinde olan temel davranışlar kolektif birim zaman, içine aktarıldı. Böylece yalıtımlı bir alan içinde temel davranışların rejimi düzenlenmiş oldu. Kontrol edilir oldu. Bunların totem etkili bir anlam açıklamaları yapıldı.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.