..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Konuş ki seni göreyim. -Aristoteles
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




5 Aralık 2019
Anlamak Gerek 28  
Bayram Kaya
Yamyam grup açısında sürece baktığınızda yamyamların amacı besin elde etmekti. Yine yamyamlara göre saldırdıkları grup alanında yağması yapılacak yiyecekler varken; gruba saldırması demek yamyam grubun kendisinin de ölmesi demekti. Amacını elde eden yamyam grup, savunma içindeki gruba gereksiz yere üstelik dışa bırakılan yiyecek ile doymuş iken ölümüne saldırmayı göze almaz. Gereksiz bir saldırı yorulma, zorluğa karşı direnme olmakla bu tür boş boşuna enerji harcamama işi, kişi benci korunan yasa içinde enerji sakınım kanununa aykırıydı.


:FDC:
28
Yamyam grup açısında sürece baktığınızda yamyamların amacı besin elde etmekti. Yine yamyamlara göre saldırdıkları grup alanında yağması yapılacak yiyecekler varken; gruba saldırması demek yamyam grubun kendisinin de ölmesi demekti.

Amacını elde eden yamyam grup, savunma içindeki gruba gereksiz yere üstelik dışa bırakılan yiyecek ile doymuş iken ölümüne saldırmayı göze almaz. Gereksiz bir saldırı yorulma, zorluğa karşı direnme olmakla bu tür boş boşuna enerji harcamama işi, kişi benci korunan yasa içinde enerji sakınım kanununa aykırıydı.

Ürünlerin yağmalanması karşısında saldırıda tesadüfen korunmuş olan grup ta yaşanılan bu tür gözlemlerden ders çıkaracaktılar. Yağmalanan ürünlere karşı canlarının kurtulması tesadüfen belirmişti. Akıl edilen de buydu. Bu ders nitelikli grup gözlemler nedeniyle üreten ilahi gruplarımız böylece kendi yamyam barbarlarına kurban vermenin sürecini başlatmış olacaklardı.

Yani siz, sizi kovalayan tehdide karşı bilinçli bir şekilde taş atıp savunma yaparken; bir başka biçimde de can havliyle eliniz ile kavrama yaptığınız yerde, elinize geçen her şeyi tehdide doğru savurursunuz. Bu savunma şekli bilinçsizce tepkidir. Tesadüfi bir savunma şeklini akıl etmenizdir.

Ancak burada önemli olan durum, bilinçli veya bilinçsiz biçimde savunma yapmanızdı. Yani taşı bilinçli atmanızla, taşı bilinçsiz atıp savurmanız aynı sonucu veriyordu.

Önemli olan doğa içinde sizi bu sonuca götürecek olan tesadüfi yolların olmasıydı. Tesadüfler zorunlu olanlardı. Ama biz bilmediğimiz için böylesi beliren zorunluluklar tesadüf diyorduk.

Önemli olan öyle veya böyle savunmanın ortaya konmasıydı. Savunma yapılan deney sel ortamın birinde taş bilinçli savrulurken, diğerinde bilinçsiz savrulmuş olacaktı. Her ikisi de olmuştur.

Deneyimler, tesadüfler soyutlama gücü demekti. Yani üreten bir grubun kendi ürünlerinin yağmalanması gibi bir pratikleri olmadan önce de ilahi grubun, üreten imaj pratiği içinde yapacağı okumalar nedeniyle o ürünü kurban vermeyi akıl etmeleri de pek olasıydı.

Bu tür bilmeler grubun kendi açlıklarından ötürü bilmelerdi. İlahi bir grup ürettiği ürünü kendisi yiyordu. O kendi yemelerinden ötürü, karşı tarafın da o ürünü yiyip doymasıyla yamyamların geri çekileceği bilgisi, zaten imaj düşünmesi içinde vardı.

Nasıl grubun kendisi açlıklarını gidermek için doğaya yöneldiklerinde kendileri doyma yaptığı zaman gerisin geriye barınma alanına dönüyorlar ise; saldırganlar da grup çevresin de yiyecek bulunca yamyamların da geri çekileceklerini birisi değilse, diğerleri akıl etmiştir.

İlahi gruplar, saldırganlar amacına ulaşınca saldırganlarının saldırma dürtülerinin duracağını, kendilerinden ötürü kendilerinin doğaya yönelip tatmin olduklarında saldırganlıklarının indirgenmesinde ötürü biliyorlardı. Böylece ilahi grubumuz kendi merkezli sempati ile kendi merkezli duygudaşlık yapıyordular.

Üreten ilahi grubun ilke olarak ve yamyamlara göre, yiyecek bulamama gibi bir kaygı gerilimi altında olma stresleri yoktu. İlahi grupları saldırıya uğrama dışında, panik içinde değildiler. Ve gayet sakin düşünüyordular. Oysa saldırganlar yiyeceğe odaklı olmakla gözü kara düşünüyordu.

Kısaca üretilen bir ürün, üreticisi olan ilahi grubun imajına savunma ve yenmekten kurtulma, ürünü olmakla da yansımıştı. Grup savunmak için üretmiyordu. Grup kendisini savunma düşüncesiyle üretim hareketi içine de girmemişti. Ama üretilen bir ürün, yamyam süreçler içinde asla ön görülmeyen şekilde kurban sunusu olmakla da yansıyacaktı.

Değilse ne yamyamlar; "saldıralım da onlar bize sunuda bulunsun. Veya biz saldıralım da gerisini onalar düşünsün" demenin talebini ortaya koymadıkları gibi yamyamlar şunlara saldıralım, onlar da üretim yapsın, bize de kurban verme arzı içinde sunuda bulunsunlar dememişlerdi.

Ne de hiçbir üretim yapmayı bilmeyen bir grup, sanki üretim yapmayı biliyormuşlar gibi "bize saldırı var. Biz de daldaki elma gibi elma üretelim. Saldırıda bulunanlara elma verelim. Saldırıyı böyle durduralım" demenin sunusu içinde değillerdi. Böyle bir düşünce ve yapabilme muktedirliği ile üretim sürecini başlatmamışlardı. Böyle bir durum olası bile değildi.

Böyle ütopik bir kurbanlık ya da sunu talebi ve arzı bidayetten beri olmuş olsaydı kişinin açlığı talep olurdu. Bu talep ile üretim hareketi kendilikten başlardı! Talebe karşılık hemcinsler de 6 milyon yıldır üretiyor olurlardı.

Sömürüsü ve kârı gözetilmeyen bir arz talep oluşturulamaz, değil mi? Bu anlayışlar günümüzde süren, sömürünün tuzaklı enstrümanlarıydılar.

Halbuki insanın doğaya yönelen sağlama eylemi içinde, kişinin sağlama yönelimine karşı, doğanın direnci; kişi ve kişinin sağlama yapan süreci arasına giriyordu. Siz neyin talebini oluşuyordunuz? Kişinin açlığına karşı çevresinde sağlama olan elma, tavşan, böcek doğada zaten kendilikten vardı.

O günün koşulları içinde doğa içinde zaten var olan sağlamaları kâr gibi bir amaç için üretmenin, talebini oluşturma düşüncesi, olası bile değildi. İleriki süreçler içinde üretim yapmağa gidecek olan süreçler birbiriyle alakasız süreçlerin girişmeleriydi. Üstelik bu alakasızlar, ön görülemez yansımaları veren kendi sentezlerini de oluşacaklardı.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.