..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Herşeye imgelem karar verir. -Pascal
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




1 Aralık 2019
Anlamak Gerek 22 - 23  
Bayram Kaya
Eğer grup fazla ürünü saklama becerisini geliştirmişse, fazla ürünü elde tutmak isteyebilirdi. Davranışçı yaşanması olası kıtlık gibi, savunma gibi nedenle, ürünü elde tutmak isteyebilir. Ürünü elde tutma veya saklama becerisi o ürünü saklama süresiyle sınırlı koşut olmak üzere o ürün, o grupta bir depo enerji birikmesi yapar. Normal şartlarda ve genelde grubun üretim gücü, gayri ihtiyari olarak (elinden olmadan) grubun tükettiğinden biraz fazlasını üretir olmasıdır.


:FJA:
22
Eğer grup fazla ürünü saklama becerisini geliştirmişse, fazla ürünü elde tutmak isteyebilirdi. Davranışçı yaşanması olası kıtlık gibi, savunma gibi nedenle, ürünü elde tutmak isteyebilir. Ürünü elde tutma veya saklama becerisi o ürünü saklama süresiyle sınırlı koşut olmak üzere o ürün, o grupta bir depo enerji birikmesi yapar.

Normal şartlarda ve genelde grubun üretim gücü, gayri ihtiyari olarak (elinden olmadan) grubun tükettiğinden biraz fazlasını üretir olmasıdır.

Fazla üretim yapma işi emek gücünden kaynaklıydı. 24 saatle sınırlı olan emek gücü çalışması içinde üretilen kundura, dokuma kumaş, metal eşya gibi kimi ürünlerin tüketim ve kullanım süresinin 24 saatle sınırlı olmamasından kaynaklıydı.

Üstelik gruplar arası temas yapmadan, karşılıklı ürün takasının yükümü içinde olmadan, bir grubun tükettiğinden biraz daha fazlasını üretmesi, sistemin kendisine harcanan, bir şeye başlanış depo enerjisi nedenle zorunluydu.

Tüketim, artı depo enerji; emek gücü içinde bir kapasitedir. Kapasiteden ötürü fazla ürün demek fazla olan enerji harcanması ve fazla enerji bir tüketim ve kullanımı, demekti. Veya kapasite, fazla ürünü de depolama yeteneğidir.

Kapasite yeniden ve yeniden hayat çevrimi yapacak olan başlangıcın çevrim enerjisini biriktirmeyi de içeriyordu. Tekillik süreci büyük patlama ile kendi kapasitesi içinde olan başlangıç enerjisini ortaya çıkarmıştı. Büyük patlamayla saçılan enerji momentinden git gel süreçleri olan nicelim girişmeli devinmeler ortaya konmuştu.

Benzer başlangıç devinmesi de doğadaki hayatlar gibi depo enerjilerden ve üreten hemcinslerin emek gücü kapasitesi içinde artı ürünle ortaya konuyordu. Kişilerin çalışma gücü 24 saatle sınırlıdır. Çalışmanın 24 saatle sınırlı olması gibi bu türden etkiler grubun kendi dışındaki neden içinde olmasından ötürü grup ta kendi kendisine bir sınırlanmadır.

Bir grup başka bir grupla ürün takasına girdiğinde, bu kapasite ve bu sınırlanmalar üzerine üretim parametreleri değişecektir. Üretilen ürün niceliğinde artış olacaktır. Üretim yapılacak zaman miktarlarında artış olacaktır. Tarım üretimi yapılan alan yüzeyde artış olacaktır.

Üreten emek gücü, kolektif birim zamandan ötürü daha çok kapasite artışıydı. Artı ürünü kullanıp tüketen, depo artıştı. Takas nedenle yüküm eşen girişme, üreten emek gücü ya da çalışan nüfus artışıydı. Aynı zamanda da karşı gruba dek nüfusunun beslenme taahhüdünü de kendi üretim eksenleri çevresine sarmaktı.

Savunma nedenli sunu ritüeli tekrarlayan edimler nedenle takasın kendisi değiştirilebilir emekleri öngörüyordu. Değiştirilebilir emekler de hem üreten nüfusu hem tüketen nüfusun artışıydı. Nüfus üreten artık kapasite nedene artıyordu. Takas nedenle karşı grubun her bir üreten grubun kendi eksenine taahhüttü nüfus eklenmesi nedenle artıyordu.

Bu sarmal ilana bit bir sür git değildi. Kendi dışında kendi bilincinden bağımsız etkiler olan kaynak kıtlığı ile sınırlıydı. Dünya yüzeyine yayılma oranıyla sınırlıydı. Dünya yüzeyindeki türlü hayat varyasyonlarının yeryüzünü paylaşmasıyla vs. sınırlıydı.

Bu nedenle gerek artı (fazla) ürünün birikmesi nedeni ile gerekse karşı grubun bu grup için üreteceği takastı emeğe duyulan gereksinmeleri karşılama nedenle ürün ve nüfus artışları olacaktır. Takas yapan bir grup diyelim ki 12 ton arpa üretiyor olsun.

Bunun 5 tonu kendisi için 7 tonu da karşı grup için üretiliyor olsun. Bu durumda arpa üreten grup 7 ton arpayı takasa sokmakla 7 ton arpa, karşı grupta alınacak olan dokuma kumaşın kullanım ve tüketim değerine (değiştirme değerine) dönüşür. Böylece bir grubun ürettiği ürün, bir başka kullanım değerine dönüşmektedir.
23
Demem o dur ki kendisi için 5 ton civarında arpa üreten bir grup, takasa girmediği sürece durup dururken kendi dışındaki nedenlerle 12 ton arpa üretmez. Yalıtımlı beden yapımız en az enerji tüketimi ile bilinç kodudur.

Yalıtımlı beden kendi korunumuyla, yalıtımıyla, sürdürülebilir oluşu ile sizin, ben bilincinizi oluşur. Ben bilinci sağlatan tüketen ben bilinciyle dengeli ve sınırlıdır. Bu şu demekti. Organizma en az enerji tüketimi içinde en az yorulmayı veren besin sağlaması içinde olacaktır.

Bu nedenle bir grubun, grubun kendi dışındaki temel sınırlamaları vardır. Bu sınırlanmalara bağlı tüketilecek karşılık miktarlar, grupların uzun süre içindeki tekrarlı kopya edici; deney kılıcı, gözlemsel ölçü miktarını oluşur.

Ölçü miktarını oluşan bu yansımalar kişi ve grubun öznel imge ve imajları olup; bu imajlar grubun ortak aklını oluşur. Grubun üretimi gruba yetecek miktarlar çevresinde bir dalgalanmadır.

Bu dalgalanmaların geçen zamana bağlı deney sel, gözlem sel tekrarlı yansıma kopyaları o grupta o gruba yetecek ürün miktarı bilincini oluşur. Elbette artan nüfus, takasa girecek miktar bu dalgalanma içine katılacak başka bir nedenler bağıntısını olacak değiştirici dönüştürücülerdi.

Başlangıcın üretim inşası içindeki kolektif bir grup, kendi dışlarındaki nedenler yüzünden durup dururken hiçbir zaman 5 ton yerine 15 ton ürün üretmeyecekti. İnşa içinde olmayan kişisi sahiplikler nedenle kâr yapma, bunun talebini yaratma gibi absürt üretimlerin de içinde olmayacaktır. Ancak o günkü süre durum şartları içinde üreten bir grup, baştan beri süre gelen yamyam saldırılarına uğramaktaydı.

Grup kendisini yemeye gelen bu yamyam saldırıları önleme refleksli savunmanın içindeydi. Üreten kapasite, grubun üretimini yaptığı üründe tüketim fazlası veriyordu. Üretim fazlası ürün savunma refleksi üzerine yansıyan bir modülasyon oluşu ortaya koyuyordu.

Yani grubun kendi ürettiği nesne yenen bir şeydi, Yamyamlar da gruptan kişileri yemeye geliyordu. İşte üreten grup, kendilerini yemeye gelecek gruplar deneyimi ile ürettiğinin yenmesi arasında bağ ilişkisi kuracaktı. Üreten kolektif akıl bunu yapacaktı.

Yani üreten kolektif ilik yeni bir akıllanma, yeni bir düşünceler yansıması olan; birçok denk düşme karşılaşmaları içinde seçme ayıklama olanağını üreten grubun önüne seriyordu. Kolektif imge ve imajlar içinde ürünün yenir olma yansıması, kendilerinin yenmesiyle yer değişti.

Grubun üretim gücü içindeki ürünün yenilebilir oluşu gruptan kişilerin kendi yenmeleriyle yer değişen düşünme, anlama, fark etme bilincine dönüştü. Bu bilinçle grup bire bir temas etmeden ürünlerini barınma alanı çevresine koyakla bu tehditten korunmayı da başarmıştı.

Yamyam grup sunu veya kurban almakla beslenmesi dışında kendi savunması güvende değildi. Ta ki yamyam grupların da bir ürün üretmesi içinde olmasına dek bu durum böyle sürdü. Üreten iki grubun uzaktan teması ile süren bu tür takdime içinde olan bu girişmeleri, yeni bir yansımaydı.

Üreten her iki grubun aynı savunma mantığı içinde aynı benzer sunuyu yapabilir olma mantığı grupları aynı mantık düzlemi içinde senkronize etmişti.

Aynısını yapabilir olma denkliğin mantık düzlemi içinde eşitleşen savunmacı anlayışlar senkronu, gruplar davranışını düzenleyen yeni bir rezonans tutum olacaktı. Savunmacı duygularla aynı yapabilirlik skala frekansı içine girildiğinde; yamyam grup davranışlarında da "üreten grup davranış değişikliği" görülecekti.

Üreten grupla kendilerinde davranış değişikliği görülen grup davranışları içinde ikinci bir benzer davranış değişikliği de karşı grupta görülecekti.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.