..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bildiğim tek şey, ben bir Marksist değilim. -Karl Marx
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




11 Haziran 2017
El Kavgaları 09  
Bayram Kaya
Tagut söylemi El söylemidir. El’in kendisi gibi takdir ede olmamasının kavgasıdır. El’in tek takdir içinde olma kavgasının varyant görünümleridir. El’in, Ellerle olan kavga söylemidir. Tagut sözünde El’in, El ile olan kavga söylemi olması kadardan daha fazlası da vardı. Bu fazlalık içinde kulların da kendilerini El gibi görmelerini söylemeleri vardı. Hem cins olmakla kendisine benzeyen El’ler; mal-mülk sahipli irade ve davranış olmakla El, kul olanların kendisine benzemiyordu.


:IHH:
El'in, âlemler El'i olmak süreci; bu yeni durumlu süreçte, kafalarda karışan bir yapı ortaya koyuyordu. Çekirdek El, kafa karışıklığına son nokta olmakla; El’in, El’inin, El’i olmak gibi sonu gelmeyen bir çığlıma yapmaktan kurtulur. El, monarktı. Yani bay erki dediğimiz ilk mutlak olandı. El’in Eli Lugal’di. Yani takım erki dediğimiz oligarşiydi. El’in; El’nin El’i de Lugaller Lugaliydi. Sentez olanlar içinde mutlak ve meşruti olandı.

Böylece işlev durum olan monark ve mutlak El mana anlayışı, oligarşi olan yapı içinde hem sentez bir çekirdeği oluştular; hem de her biri bir çekirdek unsuru olan organ el ile çekirdek içi işlev yapıya dönüştüler. Azam olan, büyük El aşamasında her bir oligarşi yapılı çekirdek olan lugal süreç; azam olan El bağlacı ile azam El çekirdeği içine, birçok inşacı çekirdekçik olmakla alındı.

Çekirdek süreci, önce çift; sonra çok çekirdekli oldu. Çok çekirdekli süreç yeryüzüne doğru olan çok çekirdekli sentezi ele aldı. Böylesi devasa çekirdekler sentez bağı içine katılan El hâkim; çekirdekler sentezi olan ana çekirdekle bütünleşti. Bütünleşenler ana yapılı çekirdek içinde görünür çekirdeklere göre, görünmez etkiyle; yeni bir bağ doku içine, taşıyıcı destek doku bilince; El olmakla son buluyordu.

Hayat kimi kez ve çok az kısıtlı durum içinde tekil kararları öngörürdü. Çok kez, ortak ve muhkem olan kararları alırdı. Hayat ortak iradelerle çok sağlam adım attığı gibi doğru ve pekin kararlar alıyordu. Gelişmenin milyonlarca kişi üzerinde; aynı anda; birden bire ve birbirinden habersiz; birden çok kişiler süreçli çoklu deneyler senteziydi.

Yani ilişkilerinden koparılmanın tek yanlılığı içinde tekil iradenin; öyle matah olur bir yanı da yoktu. Hayatın tek takdirli karar karşısında, çoklu iradesi daha güvenceliydi. Kavşak içinde sentez olanın kararı tekli iradi karar gibi ortaya çıkıyordu. Çıkmalıydı da. Tekil iradeler, çoklu iradeden; çoklu irade de, tekil iradelerden oluşuyordu.

Bir kişinin ömür boyu deneyi olamayacak kadar çok deneyler; saniyeler içinde her bir kişiler nezdinde; benzer ve çok farklı deneyler süreci olmakla olup bitiyordu. Farklı bu bilgi bulgu ve deneyimlerin bir arada söylenir olması gibi ortak irade; ortak akıl olmasıyla birden çok ve kararlı bir iradenin aklını ortaya koyuyordu.

Bu tür inşalar, Sümer’i tufanlardan sonra kurulan ilk beş şehrin; bir Lugaller lugali; bir El-Lugal, şehri olmasıyla kuruldu. Köleci devletin ilk Lugaller lugali olan; lugal El Lugal; bu fiili durumun legal inşacısıydı. Bu tufan köleci devletin doğumu olan tufanıyla bir milattı. Daha önce Mutlak oluş alt üst olmuştu. Şimdi de oligarşiler bir tür alt üst oluşun tufanını yaşıyordu.

Tufan oluştuğu merkezden siklon alanları olan yeryüzüne doğru egemenlime oldu. Yeryüzüne doğru; yeryüzündekilerinin de (âlemlerin de) El'ler üstü, El'i olmaktaydı. Cihan imparatoru olmaktaydı. Bu hal üçüncü kuşak süreçti. Ulus devletlere ulaşana dek. Ulus devletler de kendi içlerindeki çekirdek yapıyı farklı meslek ve iş kolları olmakla gördü. Olduğu kadarla iş kollarının görüşünü de bu sentez bilinç içinde yansıttılar. Parlamento tekilliği; Parlamento tekilliğinin içi de çoğulluğu temsil ediyordu.

Cihan imparatoru, çekirdek El'den (yayılan istila eden güç kazanımından) meşruiyetti. Bu ana legalite ile imparator olan lugal El lugal de bir legallik oluyordu. Bu bağlamıyla Sargon’un kendisi, ana çekirdek (nüve) içinde; lugal El lugal olmakla kendisini görünmez kılmıştı.

Durumun seyrine göre Sargon hem kişi olmakla; hem san, olmakla; “Sargon” sürece egemen olmuşsa; azam olan görünmez sentez El'in, yeryüzündeki gölgesi ve halife temsilcisi olan zıllullahtı. Bildirileri zıllullah oluşla mühürlüyordu. Bu mührü taşımayan hiç bir şey; ne legal ne de lugal El lugal oluyordu.

Ön ittifakın sentezi; üreten totem meslekli uğraşların birbirine göre ve birbiri için farklı kullanım değeri üreten emeklerinin değişimi üzerinde sentez (tevhit) olmakla; köleci tevhitten (sentezden) ayrılırlar.

Köleci sentez; azam El' den icazetle, Sargonların, Hamurabbaların, Firavunların, İbrahimlerin; Lugallerin mal-mülk köle edinmeli bir senteziydi. Gücü olanın mal-mülk gücünü; Lugal adına diğerleri üzerine ihale ettiği bir tevhidin senteziydi. Biz tarihin bu evrimsel sürecini görmez isek, süreci baki görmekle; kutsarız.

Tagutlar önce eski bay erki El egemenliğinin değişip dönüşmesine dirençtiler. Yeni ilk tip El olma iddialı mal mülk sahipliğiydiler. Ve bir El ile diğer Ellerin zorla ya da gelişmeci süreç akışı içindeki sentezi olan egemenliğine karşıydı. Bu sentez; tıpkı ön ittifaklı ilahi dönem süreci gibi ortak kararlarla, malı mülkü kadarla yönetimi paylaşan yeni tip özel mülkiyetçi oligarşi ortaklarıydılar.

İlahi süreç ortaklığı farklı grup üretenleriyle farklı emekler ortaklaşmasıydı. Ama iktidar değildi. Oligarşi ortaklığı; talan karşısında güç birliği ve güç ihracı (egemenlik) ortaklaşmasıydı. Bu tarz sentezle oligarşi yeni ve ikinci kuşak el oluşumlarıydı. İmparatorlar da bu çekirdek El’lerin gölge temsilcili El’i olmakla sürecin yeni bir iktidar türüne evirilmesiydi.

İmparatorluklar tam bir karmaşık sömürü çarkıdırlar. Bunun yanı sıra imparatorlukların insanlık tarihine önemli ve olumlu bir katkıları da vardır. Bu katkı da uygarlıktır. Uygarlık ta, emperyalist imparatorluklar gibi ilahi dönemden beri bir sentezdiler. Uygarlık sentezli bileşenlerden birisi bir kültürse; bir diğeri de, teknik teknolojik senteziydi. Bu sentez unsurları uygarlık içinde en başta gelen sentez unsurlarındandır.

Tagut söylemi El söylemidir. El’in kendisi gibi takdir ede olmamasının kavgasıdır. El’in tek takdir içinde olma kavgasının varyant görünümleridir. El’in, Ellerle olan kavga söylemidir. Tagut sözünde El’in, El ile olan kavga söylemi olması kadardan daha fazlası da vardı. Bu fazlalık içinde kulların da kendilerini El gibi görmelerini söylemeleri vardı. Hem cins olmakla kendisine benzeyen El’ler; mal-mülk sahipli irade ve davranış olmakla El, kul olanların kendisine benzemiyordu.

Kullar da El gibi mal mülk sahibi olukla; El gibi oligarşi yönetimi içinde iktidar ortaklarında bir olmak istemelerini yermekti. Tagutluk sözü; kölelere azar vuran, kölelere küfreden bir söylemdir. El; “iradi ortaklık benzerim yok” diyordu. Böylece El’in kendi değil de; El gibi mal mülk sahibi olup; El gibi mal mülk sahipliği iradesi kullanma benzeşmesi içinde olma isteği olan tagut oluşun, önüne geçemiyordu.

Tagut söylemi aşama aşama kendi süreç ilişkili bağıntılarını bize söylüyordu. El kendi köleci sahiplik alanı içinde bir hükümdü. Bir El, kendisi gibi olanları biliyordu. Bir El, kendi sahiplik alan içinde; kendisi gibi olan El’lerin de kendisi gibi söz sahibi olmasını kabul etmiyordu. Bir El kendi egemen alanı içinde; kendisi gibi söz sahibi olmak isteyen El’e, tagut diyordu.

Diğer yandan da kendisi başka El’i hükmü içinde içkin kılmak istiyordu. Kendi heveslenmesine karşı da diğer El buna tagutluk diyordu. Yani tagutluk bir taraf için heveslenme olurken buna rıza göstermeyen karşı taraf içinde yergi olan küfür bir söylemdi.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.