..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İşimden büyük tat aldığımı söylemeliyim." -John Steinbeck
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




2 Haziran 2017
El Kavgaları 02  
Bayram Kaya
Put kavramı El’in El ile savaşı olmakla şimdi olana göre, önce olanı. Şimdiki senteze (tevhide) göre, sentez ürünü (tevhit ürünü) olmayanı belirtir. Eskinin yaşam sal, geleneksel ve düşün sel bağlamlı sistem oluşunu sembolize eden anlam ve anlatımdır


:GJI:
Belirenin, belirecek olana karşı koyan direnç tepkisi vardır. Bu tepkinin sosyal dildeki karşılığı put kavramıdır. Direnç, dinamik olmayı da ele verir iken, sosyal gelişme içindeki dinamik firen kilitlenmesi olabilmektedir. Önce olanın sonra olana tepkisidir. Geçmişin, geleceğe tepkisidir. Kesikli olanın sürekli olana, tepki koyuşudur.

Burada önemli olan şu. Bir sürecin büyümeye, değişmeye, dönüşmeye, eğilimi vardır. Aynı sürecin büyümeye, değişmeye, gelişmeye karşı direnci de vardır. Firen etkileri nedenle süreç istediği kadar büyüyüp gelişemez. Ve firen etkilerine karşı olan eğilimin, biraz fazlası kadarla de büyür. Bir süreç kendisi ile aynı kalmak ve kendisiyle aynı kalamamak çelişkisiyle baş başadır. Kendisiyle aynı kalma eğiliminin biraz fazlası olan enerjiyle dinamik ve akışkan olur. Sistem geri bağlanım yasasıyla aynı kalmak ister. Geri bağlanım yasası içindeki ileri geri fazlı olay niceleyicilerle büyür.

Put, bir önceki El geleneğinin daha sonraki niceli El salınımlı belirimlerine karşı olan dirençleridir. Şimdiki sentez ile olan El’in, geçmişteki kendisi olan; tekil, monark, kabileci El’e, put demesidir. El geleneğini, şimdisi içinde daha önceki boyutu ile tutan muhafazakârlıktır.

Muhafaza edilen kimi imge (korunan kimi imge) yeni sistem dinamiği içinde bağıntılı olamamakla işlevsizdir. İşte yeni içinde işlevsiz olan ya da yeni işleve dönüşeni kavrayamayan özne oluşlar; eski anlamı ya da işlevi yontu simgeler, muskalar halinde görüntüyle somut hale getirirler.

Muhafaza da sistemin dinamiği içinde, firen ilişkileri de sistemin dinamiği içindedir. Bunlar neyin önce neyin sonra olduğuyla ilişkisine göre istenmeyen firen ilişkisi ve istenmeyenin muhafazası olurla.

Örneğin; ön ittifakı süreçten özel mülkiyetçi sürece geçerken; kiminin malının mülkünün olup; kiminin malının mülkünün olmamasını öngörülür. Böyle öngörülü mantığın düzenine göre süreçte tek takdir eden iradenin mutlak olması ve muhafaza edilmesi doğrudur.

Süreç, tekil irade düzenleşimi içinde; varlıklı olanın yokları üzerine hüküm ve adalet muktedirliği içinde olmanın, özel mülkçü yapılaşmasına göre düzenlenir Bu tekçi düzenlenir boyut kendi eğilimli niceleyiş durumlarını ele verir. Bu niceleyiş mülkün büyüme eğilimi ile büyüme eğilimi olanın çevreyi egemenliği altına alıcı süreç sentezlerine dönüşmektir.

Sentez süreçleri, başka monark (tekil) El muktedirliklerini içerir. Yeni sentez her bir farklı tekil iradeleri içeren oligarşidir. Oligarşi; takım erkleri ya da monark erkleri olmakla iradenin tekil kullanımını değil de iradenin birkaç muktedir eliyle kullanılıp tek ağızda söylenmesi olur.

Yani oligarşi bir önceki süreç içinde meşruiyet olan tekçi, monark ve mutlak iradeye karşıdır. Yani tekil takdirli olan bir önceki sürecin meşruiyet anlayışı; yeni sürece göre bağıntı ilişkisi olamaz. Tek takdirli irade sentez süreç içinde istenmeyen, firen ilişkisi olmakla kafa putlarını, ya da kafa putunu oluşur.

İşte ilk köleci inşanın ya da önce olanın sonra olan oligarşi sentezli süreçlere dönüşen zamanına karşı dikilen tekçi irade oluşla tanınan El yontuları oligarşiye ya da daha sonranın her bir sentez süreçlerine karşıdır. Çünkü oligarşinin bir danışma meclisi olma tartışması çok kişi için yorucu, anlaşılmaz ve çok daha fazla firen ilişkili olması nedenle tekçi irade putlarına sığınması olmaktadır.

Hâlbuki süreç tekli ve çoklu irade kararlarını gerektiren durumlarla karmaşan bir entegrasyondur. Konsültasyon gerektiren durumda tekli irade gerekmezdir. Şoförlük gibi tekli irade gerektiren durumda da, konsültasyon (görüş alışverişi) gereksizdir. Her durumda konsültasyon istemekte; her durumda tekil irade istemekte; istenmeyen firen ilişkisi olmakla kafa putlarının muhafazası olurlar.

Tek iradeli mutlak olan El’in, konsültasyon yapan; çok iradeli ortak kararlar alan oligarşin El ile savaşı; oligarşin El’in geçmişi olan tek iradeli El le put savaşıdır. Oligarşin olan El’in, şimdisi içinde tekçi olma kavgası da Tagut oluş savaşıydı. Put savaşı, yeni olanın kendi eskisiyle kavgasıydı. Eski olan başkasının eskisi değildi. Yine kendisinin eskisiydi.

Tagut olan da başkası değildi. Yeni olan oligarşi konsensüsüne karşı, mutlak ve diktatör olmak istemekle; yeniden tek iradeli El olmak isteyendi. Tagut oluş iki açıdan beliriyordu. Birinci tür Tagut oluşta, üzerine mal mülk takdiri olmadığı halde; sanki üzerine mal mülk takdiri olmuş sasına El gibi mal mülk sahibi olmakla keyfi takdir eden, El’e benzemekti.

İkinci tür Tagut oluştaysa araya oligarşi, süreçler girmiştir. Mal mülk sahibi olma ortak özelliği nedenle yetki de irade de görüş alışverişine dönüşmekle oligarşi bir yapı ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu yapı süreç oligarşi ve aristokratiktir.

Yapı oligarşi ve aristokrasidir çünkü mülkü olmayanlar yetki, bu tür malı mülkü olan soylu meclisin irade paylaşımlı görüş alışverişi içinde yoklardır. Ama oligarşi iradeye karşı malı mülkü varmış gibi irade kullanım ortaklığı istemeleri bir Tagut oluştur. Oligarşi içinde oligarşi üzerinde irade sahibi olmak isteyenlerin de sosyal dil içinde sıfatları Tagut ’tu.

Eski El’in, yeni El ile olan savaş süreci de yine El’in kendi çelişkisinden yansımadır. El’in kendi oligarşi yansımasıyla savaşıydı. Çünkü El yeniyi de eskitiyordu. Bu nedenle yeni de kendisini El’ler üstünde mal mülk sahibi olmakla görmek istiyordu. Mutlak El, olma iddiasında bulunmaya da Tagut deniyordu.

Put kavramı El’in El ile savaşı olmakla şimdi olana göre, önce olanı. Şimdiki senteze (tevhide) göre, sentez ürünü (tevhit ürünü) olmayanı belirtir. Eskinin yaşam sal, geleneksel ve düşün sel bağlamlı sistem oluşunu sembolize eden anlam ve anlatımdır.

Bağıntısı olmayan eski anlam ve anlatımları şimdi içinde simge eden anlayış put durumdu. Somut ve soyut evrimle oluşan direnç noktalarını yeni içinde eski soyut anlamıyla muhafaza eden tutum put olur durumdu. Yeni süreç bağıntılı iradeler karşısına; tek ve keyfi oluşla mutlak El takdirli ilk El biçimini temsil eden, ima eden somut yontularla, simge giyim kuşamla imge edilme şekilleri de birer kafa putu olucu durumlardır.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.