Kurguyla gerçek arasındaki ayrım, kurgunun mantıklı olmak zorunda olması. -Tom Clancy |
|
||||||||||
|
Şimdimiz olan düzen, değişen, bir öncesinden dönüşen süreçlerin ürünüydüler. Hem bir öncesinden çıkıyorlardı, hem de bir öncesini yadsıyorlardı. Bu nedenle yeni olan bir öncesinin düzeltilmiş doğru olan hali olmakla söylenen; yeni olan bir şeriat olmakla, şimdiki gibi iman akdi oluyordu. Melezler saygı ve görülen işler kapsamı içinde kurulda yardımcılıklarını, hizmetlerini yaptıkları ilahların kendilerine “sizin öneriniz nedir?” diye sormalarına karşılık cevap veriyorlardı. Melezler gerek saygıdan ötürü; gerekse ilahlar melezlerin biyoloji, kültür ve uygarlık inşacıları olmalarından ötürü soruyu bunları da göz önüne almakla cevaplıyorlardı. İlahlar, melezlerin yaşam inşacısı, yaşam öğreticileri olan deneyim, bilgi ve sezgi sahibi ittifak kurucusu yöneticileriydiler. Melezlerin; o günlerini sağlayan ilahlarına karşı, minneti ve mihneti olan mana duyguları vardı. Yönetimin merkezinde; bilgi akışının merkezinde; iletimin merkezinde olmakla soru yanıt üreten osilasyon merkezli iradenin de kaynağı, ilahlardı. İlahlar geçmişlerindeki totemi dönemden beri iştiraki (ortak) kararlar almayı biliyorlardı. İlahlar, kuruldaki iştirakle aldıkları kararlarında kendi iradelerinin doğru bilgiler üzerine oturtmaları için gerekse kararlarına bir geri kontrol yaptırmak için yardımcısı olan melezlerine de danışıyorlardı. Melezler kendilerine soru, soran; ilahlarına; “siz, daha iyi bilirsiniz” diyorlardı. “Biz sizin bildiklerinizi bilemeyiz” diyorlardı. “Biz, sizin duyduklarınızı duyamayız” diyorlardı. “Sizin gördüğünüz kadar göremeyiz” diyor ve ilahlarını ulu kılıp, övüyorlardı. Bu tür anı olan söylemlerini, şimdi aralarında çekilmiş olmakla aralarında bulunmayan ilahlarının yoklukları esnasında anlatıcıların dilinde dinlemek ilahların aralarında olmayış etkisiyle pek duygulu oluyordu. Duyarlık artıyordu. Anlatılanlar böylesi duyarlık içindeki dinleyici melez kişilere başka türlü bir etkiyi (kendilerine yabancılaşır bir mana anlamalı etkiyi) oluşuyordu. Çünkü melezler karar ve beklenti odaklı bir etkiye açıklığın hazır olması içindeydiler. Bu türden duygusal, ruhi hazır oluşla melezler; anlatıcılarını dinlediler. Dinlenilenler somut teamül olan anlatımlardı. Ama yokluğu duyulan ilahlara dek, ilahların gördükleri işleri dinleyen melezler; dinlemeyi bu duygular eşliğinde yaptı. Ve melezler; görme, duyma, bilme, işitme gibi dinlenilenleri bu tür yoğun duygudaşlıkları içinde değerlendirir oldular. Dinlenilenin soyut anlamla, sentezce olan anlaması zihin içinde başka başak etkileriyle oluştu. Zihinlerde başka tür başka öznel yansımalar, yapı. Kendileri bu yeni anlamaları birbiri ile konuştular. Duygu eşler birbirlerini etkilediler. Ve etkileyen etkilediğinden de kendisi tekrar etkilendi. Böylece soyut anlam, katlamalarını oluşuyorlardı. İttifakların oluşturduğu kült merkezleri; yönetimin, merkezi oldu. Kült merkezli yönetimler; henüz daha gruplar arası üretimle; gruplar arası yönetimden kaynaklı süreçleri tam tamına ortaya koyabilmiş değillerdi. İttifakı kült merkezli başlangıç tam bir yapboz süreçleriydi. Temas eden gruplar arası ortak işlerin düzenlenmesine dek ola gelecek işlerin bir arada görülme süreçleri tam olarak; ya da oturmuş bir sistem olarak konsorsiyumun (gruplar birliğinin) eline geçmemişti. Kült merkezi; ilk başlarda gruplar kadar birçok melezlerden de oluşan bir yönetimin çevresidir. Yani kült merkezi yeni yeni hem gruplar arası üreten ilişkinin; hem de gruplar arası temastan kaynaklı ürün olan melezlere dek bağıntılarsan girişmelerin, giriştirmelerin merkezidirler. Kült merkezi (tapınak alan) ittifakın merkeziydi. İttifaka dek imanca olan (sözlü ahit olan) seremonileri deklare etmenin merkeziydi. Totem sergiciliğinin merkeziydi. Ortak ürünlerin depo alanıydı. Toplanma yeriydi. Meşruiyet, odağıydı. Konsorsiyumu oluşan kurulun toplantı yeriydi. Ve yine kült merkezleri totem grup sentezli, birçok gruplar hareketinden meydana gelmiş, girişme ve giriştirmelerin de alanıydı. Kült merkezi ilk başlarda henüz kendi sosyal çevresinin kendisinden uzaklaşmadığı bir yaşama alanı merkeziydi. Totemi kültürlü olan her bir grup, kült merkezli alanın içinde parça parça grup hareketlerini oluşuyorlardı. Birbiri ile girişen parçalı grup hareketleri girişme esnasında kesişim yapar. Kült merkezli kesişim nedeniyle; kesişim yerlerinde kırınım yansımalı davranışlar ortaya konur. Kült merkezi bu tür bağıntılardan oluşan sosyal çevresinde saygı kılınmanın da merkezi oldu. Kült merkezi bu türden kutsama olucu ekseni minval üzerine bir seremonine oluşun da, merkeziydi. Kült merkezi karar alıcı yönetimin odağıydı. Kült merkezi icracıydı. İcracı olacak kararların ilan merkeziydi. Kült merkezi gruplar merkezini ziyaret etmenin yeriydi. Kült merkezi iş güç ziyareti danışmalarının yapıldığı yerdi. Kült merkezi çevresinde olan melez insanların, içi ve yanı başıydı. Kült merkezi, çevresinin ağırlık merkeziydi. Kült merkezi çevrenin faaliyet alan merkeziydi. Ve yine kült merkezi çevresini gözüyle görmenin, kulağıyla duymanın somut şekliyle denetimleri yapmanın eli ve ayağıydı. Kült merkezleri, çevresiyle karşılıklı; canlı kanlı, yüz yüze iletime yapma halindeydi. Kült merkezi günün belli vakitlerinde her bir grupların kendi totem simgeleri için kutsayıcı ayinde bulunmalarının da, merkeziydi. Bu tutum grupların kendi totem kimliğini unutmamak adına o aşama için hala çok önemli bir sosyal iterasyondu. Kült merkezi her bir totem gruplara dek adetlerin, geleneğin de ifa edildiği (yerine getirildiği) ritüelime yapılan rontların (ayini gösterinin) alan yeriydiler. Kült merkezinde bu çeşitten ritüeli olucu tutumların başında ittifaka bağlılık ve ittifaka bağlılığın tevhidini gösteren; sadakat içinde bulunmayı gerektiren ayinleri yapmak, önde gelirdi. İttifakı olan tevhidi oluşların sözlü mukabelesi burada yapılırdı. Karşılıklı olmakla; ittifakı tevhidin ant içme törenlerinde ant içmenin sözleri mukabele şeklinde sözel olmakla okunurdu. Kült merkezleri; gruplar arası birliğin ahdetmesinin, ant içmesinin-yeminin etmesinin-sözleşme de bulunmasının ilahlar kararına sadakat içinde olmayı ikrar etmelerinin karar ve iman tekrarlarının yapıldığı, merkezlerdi. İttifak kendi sorunlarını kült merkezi kararlarıyla çözüyordu. Ve ittifak aitliği kült merkezi aracılığıyla gözetilip denetlenir oluyordu. Kült merkezinde bulunanlar insan gibi çeşit çeşit hamurdan (farklı totem gruplar burada çeşit çeşit çamur-kil ve toprak olmakla söylenen hamurdan) yoğrulmayan ve tamı tamına melez kişilerden olmayan, saf totem temsilcilerdi. Saf totem soylu ilahlar; totem atalarla temas etmeyi bilen kişilerdi. İttifaktan öncesini bilen kişilerdi. İttifakı bilen kişilerdi. İttifaklının sahibi kişilerdi. Bu nedenle duymaları, işitmeleri, görmeleri düşünmeleri farklı oluyordu.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |